Casper Egas | woensdag 13 Nov 2024, 23:13
Een heruitgave van een relatief late Megadrive en Super Nintendo-platformer. Lees onze recensie!
Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.
Onlangs konden we al aan de slag met Aero the Acrobat 1 en 2, nu is er ook Zero the Kamikaze Squirrel van Sunsoft. Dit is een spin-off van Aero, want Zero is de sidekick van de aartsvijand van Aero the Acrobat. Zero hoort echter dat zijn familie gevaar loopt, en ja, familie gaat boven alles. Dus hij verlaat zijn baas, die meteen wraak zweert. Zero the Kamikaze Squirrel is in 1995 uitgekomen op de Mega Drive en op de Super Nintendo. Het was daarmee een vrij late release voor deze consoles.
De overzetting naar de Xbox is net als bij Aero the Acrobat zeer basaal. De menu’s zijn erg lelijk, er is vrijwel niets aan de spellen toegevoegd en de Achievements heb je allemaal als je het spel doorspeelt. Je kunt nu tussentijds opslaan en terugspoelen. Natuurlijk kun je geen volledige remake verwachten voor 6 euro, maar het blijft toch teleurstellend. De oorspronkelijke cartridges gaan echter voor veel meer weg, dus als je het zo bekijkt is het een koopje. De Mega Drive-versie is overigens ook beschikbaar op de tweede Sunsoft collectie voor de Evercade.
Zero the Kamikaze Squirrel is een traditionele mascotteplatformer met een dier in de hoofdrol, waarvan er zoveel waren midden jaren negentig. Voor een spel met een spel met een soort ninja-sausje, ook iets dat toen zeer populair was, voelt het vechten echter niet fijn aan. Het gebeurt dikwijls dat je per ongeluk geraakt wordt. Helaas is dat met het platformen nog erger. De besturing van Zero is verre van intuïtief. De levels zijn zo ontworpen dat je vaak de wat onhandige dubbele sprong nodig hebt en ook dikwijls een soort duikvlucht moet maken. Hiervoor moet je een hoogte afspringen, B indrukken, waarna je zeer snel naar beneden duikt en je dan heel snel nog een keer B moet drukken om naar links of rechts te gaan en dan nogmaals om elders weer omhoog te vliegen. Dit wordt nergens uitgelegd en gaat zelfs na oefening vaker mis dan dat het goed gaat.
De besturing lijkt wederom ook niet goed uit de verf te komen in deze overzetting. Misschien ligt het aan de SNES-versie, want ik kan met de Mega Drive-versie iets beter uit de voeten. Audiovisueel was het spel op de Super Nintendo wel wat beter. Je kunt ook duidelijk zien dat het een spel uit de nadagen van de consoles was, omdat Zero er echt wel verzorgd uitziet.
Zero the Kamikaze Squirrel is een matig platformspel dat nu op matige wijze is overgezet naar de Xbox. Deze versie is een stuk goedkoper dan de originele release, dus dat kan aanlokkelijk zijn voor mensen die altijd nieuwsgierig waren naar de obscure games van Sunsoft. Je kunt dit spel echter ook prima aan je voorbij laten gaan, want je mist er vooral frustraties aan.