Casper Egas | donderdag 10 Apr 2025, 21:35
Na een ziekenhuis en een school mag je je nu bewijzen door een museum op te starten!
Gespeeld op Xbox Series X. Alleen speelbaar op Xbox Series.
Mijn eerste reactie op de aankondiging van Two Point Museum was, ‘alweer zo’n spel?’ We hebben de afgelopen jaren immers al Two Point Hospital en Two Point Campus voorgeschoteld gekregen. Het concept is steeds min of meer hetzelfde. Je moet een komische versie van een bedrijf managen, net zoals Theme Park en Theme Hospital vroeger. De derde versie heeft dus museums als thema; wat mij wel aanspreekt, maar waar misschien niet iedereen direct voor staat te trappelen. Ik denk dat de aantrekkingskracht van het thema wat beperkter is dan bij een ziekenhuis. Two Point Museum is echter niet erg serieus, dus zie het meer als het managen van een soort kruising tussen een pretpark en een museum.
Het is heel knap hoe SEGA de Two Point Museum games tegelijk makkelijk te leren en diepgaand hebben gemaakt. Veel strategiespellen kunnen wat overweldigend zijn, maar dat is hier niet het geval. Je wordt bij de hand genomen en krijg beetje bij beetje nieuwe mogelijkheden. Hierdoor word je nooit overspoeld door opties, maar is er wel elke keer iets nieuws te ontdekken. Meestal voelt het ook echt niet alsof je daardoor de vrijheid verliest. Je kunt in de campagnemodus gewoon lekker je ei kwijt. Er is precies genoeg structuur om je door te laten spelen.
Je bouwt niet slechts een museum, maar een heleboel musea, waar je tussentijds tussen kunt wisselen. Elke keer is het scenario net anders en kun je een andere thema kiezen. Denk aan fossielen, ruimtevaart, wetenschap, het bovennatuurlijke of zelfs aquaria of een botanische tuin. Je bent niet beperkt tot slechts een thema; je kunt ook een museum met verschillende afdelingen maken.
Tussentijds kun je ook nog uitdagingen aannemen. Hierbij zit er tijdsdruk op het anders erg rustige spel. Je moet bijvoorbeeld snel de beveiliging in een galerie op orde krijgen of door middel van promotiecampagnes meer publiek naar een noodlijdende locatie lokken. Er is dus meer dan genoeg te doen in Two Point Museum. Het is typisch zo’n doorspeelspel, waarbij je denkt: ik kan nog wel een uurtje, en dan is het plotseling drie uur later.
Als je eerdere Two Point-spellen gespeeld hebt, dan weet je grotendeels hoe dit spel werkt. Er zijn echter wat twists. Natuurlijk moet je geschikt personeel aannemen en moet je het personeel en de bezoekers tevreden houden, terwijl je ook winst maakt. Maar hoe je dat precies doet, is deels anders. Zo moet je bijvoorbeeld op expedities gaan om nieuwe museumstukken te vinden. Het personeel moet daarvoor allerlei risico’s nemen. De juiste voorbereiding en vaardigheden zijn cruciaal. Het is niet zo dat je de expeditie ook echt beleeft, je krijgt gewoon een update aan het eind of moet soms een dilemma tussentijds oplossen. Toch is het leuk om steeds weer nieuwe locaties te ontdekken om zo ook het museum uit te kunnen breiden. Nieuwe stukken kun je gebruiken ter analyse, voor extra kennis, of je kunt ze gewoon in het museum tentoonstellen.
Bij de tentoonstellingen moet je natuurlijk ook slim te werk gaan. Het maakt bijvoorbeeld uit waar je objecten ten opzichte van elkaar plaatst en hoe je het museum aankleedt. Alles moet er aantrekkelijk uitzien, om een boel ‘buzz’ te genereren en je moet daarbij ook denken aan de jongere bezoekers, die graag interactieve elementen zien. Veel bezoekers willen natuurlijk ook informatie lezen over de tentoongestelde objecten of willen meedoen aan een museumtour. Als je veel objecten hebt geanalyseerd, dan zal deze informatie completer zijn.
Two Point Museum lijkt grafisch erg op de eerdere delen. De tekenstijl is leuk, maar verwacht geen technisch hoogstandje. De muziek is rustig en passend voor een managementspel. Hier en daar hoor je stemmen, bijvoorbeeld van de omroeper in het museum, die grappen probeert te maken. Ik kan helaas niet zeggen dat ik zat te gieren van het lachen. Voor mij persoonlijk had het spel best een iets serieuzere toon mogen hebben.
Niet ieders hart zal sneller gaan kloppen van musea en dat geldt ook wel voor dit spel. Het managen is echt leuk, maar ook wel langzaam en wat eentonig. Er wordt steeds genoeg toegevoegd om bezig te blijven, dus je zit echt geen duimen te draaien en juist het lage tempo van het spel kan heerlijk ontspannend zijn, maar er zit echt niet dezelfde spanning in als met een ziekenhuis het geval is. Ook moest ik elke keer even een drempel over om op een nieuwe locatie weer een nieuw museum, met een nieuw thema te beginnen. Gebouw bouwen, toiletten, kaartverkoop, kantine, pauzeruimte, winkeltje, et cetera. Het begin is steeds weer min of meer hetzelfde. Later kwam ik er dan weer helemaal in en was ik als een bezig bij allerlei expedities aan het plannen en het museum nog mooier aan het maken dan het vorige. Ook is het echt leuk dat ze je daarna weer teruglokken naar je oude musea, waar je dan weer nieuwe opties hebt gekregen.
Tijdens mijn speelsessies, die grotendeels voor de release van het spel plaatsvonden, ben ik regelmatig bugs tegengekomen en was de framerate in een groot en vol museum soms slecht. Er zijn meerdere patches verschenen die deze problemen, naar het lijkt, grotendeels hebben opgelost. Ik heb al een tijd geen vastlopers meer gehad.
Two Point Museum is een stuk leuker dan ik had verwacht. Er is, in tegenstelling tot wat ik dacht, genoeg nieuws te beleven ten opzichte van de eerdere delen. Het museumthema functioneert voor mij goed, maar ik kan mij voorstellen dat voor sommigen het wat spektakel mist en wat traag is om te spelen. Ik vind het knap hoe men een redelijk complex concept toegankelijk en toch diepgaand heeft weten te maken. Als je op zoek bent naar een spel waar je lekker je tanden in kunt zetten en toch heerlijk kan ontspannen, dan is dit echt iets voor jou.