Lees hier de review van deze langverwachte racegame.

• Besturing van de auto's is goed
  • De auto's zijn gedetailleerd
  • De game is heel ruw en ongepolijst
  • Je moet altijd online zijn
  • Een account aanmaken is verplicht

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen beschikbaar op Xbox Series S/X.

Na dertien lange jaren hebben we eindelijk een vervolg gekregen op Test Drive Unlimited 2. De nieuwe game, genaamd Test Drive Unlimited: Solar Crown, neemt je mee naar een nieuwe locatie waar je het op mag nemen tegen andere racers die net zo gretig zijn om te winnen als jij. Xboxworld nam een digitale vlucht naar het eiland van Hong Kong om te zien of er iets interessants te verdienen was.

Starten met een domper

Als liefhebber van de eerste Test Drive Unlimited en deeltje 2 kon ik niet wachten om weer achter het stuur te kruipen van over the top bolides om te strijden voor geld waarmee je auto’s, huizen en kleding kunt kopen. Echter bekroop mij een negatief gevoel bij het opstarten van de game. Zo ben je verplicht een account aan te maken om de game überhaupt te kunnen spelen, iets waar ik geen fan van ben. Daarnaast bleek de game alleen online gespeeld te kunnen worden, wat geen probleem hoeft te zijn. Maar met de enorm instabiele servers werd ik regelmatig uit sessies gegooid en ik heb zelfs een aantal dagen niet in kunnen loggen. Dat is niet goed voor een game die vereist dat je online bent om te kunnen spelen.

Daarnaast is de stabiliteit van de game zelf ook niet al te best. Bij de eerste cutscene, dus nog voor je zelf kan bewegen, waren er al haperingen in het beeld wat zorgde voor een negatieve ervaring de eerste minuten na het opstarten van de game. Gelukkig werd het daarna wat beter. Het character design is prima, al oogt het niet als een game die specifiek voor de huidige generatie consoles is gemaakt. Gelukkig werd het beter toen ik de auto’s zag. Nogmaals, grafisch is Solar Crown geen hoogvlieger, maar de mate van details met betrekking tot de auto’s is zeker noemenswaardig. Zo kan je kiezen voor meerdere camerastandpunten, maar gaf ik de voorkeur aan de zogeheten cockpit view, waarbij je zelf plaats neemt op de bestuurdersstoel. Ook de achterbank van de auto’s is volledig toegevoegd aan de game als je naar achteren kijkt. Iets wat zelfs het grote Forza Motorsport na acht delen nog niet heeft toegevoegd, maar wat ik zeker kan waarderen.

Zonnekroon onwaardig

Het eerste half uur met de game ging van overwegend negatieve gevoelens naar een iets positievere ervaring. Als je eenmaal de eerste paar races hebt gewonnen in een geleende Lamborghini krijg je een eigen hotelkamer en jouw eerste auto van de Solar Crown organisatoren. Je krijgt de keuze uit drie auto’s: Een Nissan 370Z, een Ford Mustang 2018 of een Alpine A110 2018. Zoals de naam van de game al aangeeft is het mogelijk om in elke auto een testrit te maken. Tijdens de testrit kan je twee minuten lang zonder consequenties rondcrossen met jouw auto om hem aan al jouw testen te onderwerpen. Na uitvoerig testen (lees: als een idioot rondrijden door Hong Kong) was mijn eerste keuze de Alpine A110. Een dag daarna werd de progressie van de game gewiped en moest ik dus weer opnieuw beginnen. Dus nogmaals het haperende filmpje kijken, rondscheuren met een Lamborghini en een eigen auto kiezen. Dit keer dan maar de Ford Mustang.

Ik zou nu graag een hele alinea willen schrijven met goed nieuws. Er zijn namelijk genoeg dingen die mij bevielen aan Solar Crown. Zo kan je zelf rondlopen in showrooms, kan je dingen bedienen zoals ruitenwissers, ramen en daken en zijn er unieke auto’s om te verzamelen. Een favoriet van mij is de Alfa Romeo Mito, die in heel weinig andere games aanwezig is. Maar ook de Citroën 2CV is van de partij, een auto die niet bepaald bekend staat om zijn sportieve rijgedrag. Maar al dit positieve wordt weer neergehaald door andere negatieve zaken. Solar Crown wil graag een Racing MMO game zijn, maar de aanwezige content is karig en dat is als ik positief blijf. Er zijn twee clans, de Sharps en de Streets, waar je lid van kan worden om vervolgens clan races te rijden voor punten en beloningen. Het eiland heeft meerdere gebieden die stedelijke gebieden afwisselt met ruig landschap om gebruik te kunnen maken van alle typen auto’s. Er zijn geen huizen te koop, er is een enkele kledingwinkel en het aanbod aan auto’s is om te huilen. Er zitten unieke wagens tussen, zeker, maar er zijn maar heel weinig auto’s in de game aanwezig.

Van alles een beetje

Test Drive Unlimited: Solar Crown probeert heel veel dingen tegelijk te zijn. Er zijn elementen van de Forza Horizon games aanwezig, zoals bonussen die je in de wereld kunt vinden of wrakken die je moet verzamelen voor speciale auto’s. Maar er zijn ook heel veel invloeden van Need for Speed aanwezig. Dit is vooral te merken aan de besturing van de voertuigen die erg arcade aanvoelt. Dit is geen kritiek, want het rijden is één van de dingen die Solar Crown wel goed doet. Maar door het combineren van elementen uit andere games en het weglaten van zaken uit de eerdere games, zoals huizen die je kunt kopen of een tweedehands dealer, lukt het de game niet om een eigen smoel te creëren. Het voelt allemaal als een bij elkaar geraapt zooitje en dat kan nooit de bedoeling zijn. Ondanks dat alles heb ik me toch enigszins vermaakt met de game, mede dankzij de solide besturing. Maar de ontwikkelaar heeft nog veel werk te verzetten om een degelijke game neer te zetten en ik hoop dat ze dit snel genoeg kunnen doen om de game nog interessant te houden voor de gamers die al over zijn gegaan tot aanschaf.

Test Drive Unlimited: Solar Crown maakt veel beloftes, maar maakt er maar weinig waar. Onder alle negativiteit is zeker een ongepolijste parel te vinden, maar het vergt veel input van de ontwikkelaar om er nog iets van te maken. Hun roadmap ziet er veelbelovend uit, maar als de uitwerking net zo is als de game tijdens release dan is de game geen lange toekomst gegund.