Casper Egas | maandag 10 Feb 2025, 21:51
Een klassieke Star Wars game van de PlayStation 1 en Dreamcast keert terug op je Xbox!
Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.
Toen STAR WARS: Episode I: The Phantom Menace in 1999 bijna uitkwam, was de hype enorm. Sinds de jaren tachtig waren er geen nieuwe delen van STAR WARS uitgekomen, een franchise die toen in heel hoog aanzien stond. We werden sinds Episode VI zoet gehouden met video games, maar een echt nieuwe film leek er lange tijd niet te komen. Toen de film eenmaal uit kwam bleek het voor velen een teleurstelling. Was de film bar slecht? Nee, dat niet. Maar het had een flauwere, meer kinderlijke toon en de CG-effecten kregen meer de boventoon. Vooral Jar Jar Binks bleek een flinke misser.
Natuurlijk kwamen er samen met de film ook allerlei games uit. Een deel daarvan, zoals STAR WARS Episode I: Racer, was ook echt de moeite. Een van de mindere titels van Jedi Power Battles, dat op de PlayStation en Dreamcast uitkwam. Veel recensenten zagen dat er potentie was, maar het spel was simpelweg niet goed genoeg afgewerkt en te frustrerend. Nu, 25 jaar later komt men plotseling met een remaster op de proppen. Weet deze nieuwe versie van een ruwe diamant een meesterwerk te maken?
Ik heb mij wel vaker uitgesproken tegen de eindeloze vloedgolf aan remasters en remakes. Is de originaliteit dan echt dood? Je zou echter kunnen zeggen dat het ook leuk is dat nu minder bekende titels een tweede kans krijgen. Zo blijft oude software bewaard en kan het een en ander bijgevijld worden. Een regelrechte klassieker is immers al geweldig als je de oude versie opnieuw speelt, maar nu zou een titel die eerst wat twijfelachtig was boven zichzelf uit kunnen stijgen.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen; die kans is totaal niet gegrepen. Je betaalt twintig euro voor een matig spel dat een hele slechte make-over heeft gekregen. Dat is marginaal goedkoper dan een fysiek PlayStation 1 of Dreamcast-exemplaar op eBay. Waarschijnlijk hoopt men dat de STAR WARS-naam nieuwsgierige klanten zal trekken. Al vraag ik mij af hoeveel mensen nog enig vertrouwen in de totaal vernietigde franchise hebben.
Vergeleken met mijn oude Dreamcast-versie zie ik enkele aanpassingen: er zijn wat glitches en bugs weg, de resolutie is veel hoger, alle personages en levels zijn vanaf het begin ontgrendeld en je kunt de kleur van je lightsaber kiezen. Natuurlijk zijn er nu ook Achievements, maar dat staat buiten kijf. Ze zijn niet erg interessant, voor het geval je dat jezelf afvraagt.
Oja, wat er ook nieuw is, dat is een lange tekst met allerlei overeenkomsten waar je eerst akkoord mee moet gaan voordat je mag spelen. En oef, het spel voelt langzamer en houteriger dan voorheen. Je kunt kiezen uit de oude of moderne besturing, maar dat maakt weinig verschil. Er is weinig moderns aan. De animaties zijn niet onder handen genomen, dus de hoge resolutie maakt het spel eigenlijk niet eens mooier. Je ziet de oneffenheden simpelweg beter.
Ik had zo weinig plezier met het spel, dat ik mezelf ging afvragen of het vroeger op de Dreamcast ook echt al zo slecht was. Maar nee, dat bleek niet het geval. Er is namelijk eerder een stap achteruit gezet dan vooruit en die stap vooruit was juist zo hard nodig.
Nu vraag je jezelf misschien af, maar wat voor spel is Jedi Power Battles dan? Het is in feite een soort actie hack ’n slash spel met lastige sprongen tussendoor. De levels zijn behoorlijk gevarieerd en maken goed gebruik van de licentie. Natuurlijk mag de muziek daarbij niet ontbreken. Ook is het leuk dan je coöperatief het lange avontuur aan kunt gaan; dat maakt het spel echt twee keer zo tof. Ook leuk is dat je veel personages uit de film kunt kiezen, zelfs meer obscure. Aan het eind van elk level kun je vervolgens zijn of haar ‘power’ vergroten.
Toch zijn er flinke problemen. Het spel vecht wat houterig en voor een spel dat Jedi Power Battles heet, verwacht je toch wat anders. Je bent de hele tijd een beetje tegen de besturing en de tegenstanders aan het vechten. Dit is vooral het geval bij het springen op allerlei platformen. Het gebeurt zeer dikwijls dat je in een afgrond belandt. Jammer, terug naar een checkpoint een heel stuk eerder. Ach jammer joh, al je levens zijn op. Begin het enorme level maar opnieuw! Een taak aan het eind van het level niet voltooid? Dan kun je de baas wel op je buik schrijven, begin maar lekker opnieuw kerel. Dit zorgt er voor dat het echt een ‘battle’ is om vol te houden en het spel niet uit te zetten.
Volgens mij had iedereen met ervaring met het origineel je een lijstje kunnen geven met verbeterpunten: betere checkpoints, geen levens meer, een betere besturing, vloeiendere gevechten, duidelijkere missies. Dat zou echt een leuke taak zijn geweest voor de mensen achter de remaster. Nee, joh, wat mensen echt graag willen is een ander kleur lightsaber en een hogere resolutie!