Tim Colman | woensdag 11 Sep 2024, 22:18
Bounty Hunter is een actiegame die draait om Jango Fett, de vader van een van de meest populaire namen uit de Star Wars Franchise: Boba Fett!
Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.
De remaster van Star Wars: Bounty Hunter brengt de third-person actiegame uit het begin van de jaren 2000 met Jango Fett in de hoofdrol terug, nu verkrijgbaar op Xbox met verbeterde beelden en een modern besturingssysteem. Het spel speelt zich tien jaar voor de gebeurtenissen van Attack of the Clones af, waardoor spelers in de schoenen van Jango Fett kunnen stappen als hij de opdracht krijgt om op bevel van Count Dooku op een Dark Jedi te jagen. Deze missie, met een flinke beloning van vijf miljoen credits, dient als test van Dooku en Palpatine om een potentiële bedreiging uit te schakelen terwijl ze op zoek zijn naar een sterke kandidaat om de bron van hun kloonleger te worden.
De belangrijkste verbeteringen van de remaster zitten in de graphics en de besturing. Aspyr, de ontwikkelaar achter deze remaster, heeft bewonderenswaardig werk verricht door de visuele elementen te verbeteren met scherpere texturen, verbeterde belichting en een hogere resolutie. Hoewel de omgevingen in de game nog steeds duidelijk uit een vervlogen tijdperk stammen, zijn ze opgepoetst, waardoor ze beter tot hun recht komen op moderne consoles. Spelers zullen de toevoeging van een zaklamp om door donkere gebieden te navigeren waarderen - een kleine maar zeer welkome update voor iedereen die het origineel ooit speelde. Bovendien biedt de geremasterde versie een nieuw besturingssysteem dat voldoet aan de huidige normen voor third-person shooters, waardoor de game toegankelijker is voor nieuwkomers en toch vertrouwd blijft voor fans die er al lang mee spelen.
Ondanks deze upgrades blijft de gameplay van Star Wars: Bounty Hunter grotendeels onveranderd, wat zowel een zegen als een vloek kan zijn. Voor fans van het origineel zullen het nostalgische gevoel en de klassieke Star Wars-sfeer van het spel zeker dierbare herinneringen oproepen. De verhaallijn van de game blijft boeiend, met de gruizige en moreel dubbelzinnige kant van het Star Wars-universum als Jango Fett door een melkwegstelsel vol criminelen, corrupte ambtenaren en gevaarlijke tegenstanders navigeert.
De remaster doet echter weinig aan de inherente tekortkomingen van de gameplay. De gevechten blijven repetitief en ongeïnspireerd en leunen zwaar op een basis schietmechanisme dat al snel eentonig wordt. Spelers worden vaak geconfronteerd met golven van vijanden die er hetzelfde uitzien en de verouderde AI van de vijanden biedt weinig uitdaging, omdat ze vaak halsoverkop op spervuur afgaan of van richels vallen. Deze eenvoud was misschien acceptabel in 2002, maar in 2024 voelt het absoluut niet goed aan.
Visueel biedt de remaster een aantal opmerkelijke verbeteringen ten opzichte van het origineel. Dankzij de dynamische belichting, verbeterde texturen en hogere resolutie ziet de game er zo goed uit als een 20 jaar oude titel maar kan. Deze grafische verbeteringen zijn echter inconsistent. Terwijl sommige omgevingen en personage-modellen profiteren van het remasteringproces, tonen anderen nog steeds hun leeftijd met saaie texturen en minimale details. Ook de cutscènes in de game zijn minimaal bijgewerkt en kunnen gedateerd aanvoelen voor moderne spelers die gewend zijn aan high-definition cinematografische beelden.
Op het gebied van audio heeft de remaster de originele score en voice-acting behouden, die verrassend robuust zijn gebleven. De muziek geeft op effectieve wijze de avontuurlijke geest van het Star Wars-universum weer en de stemacteurs voegen karakter toe aan het verhaal, hoewel ze soms een beetje over-the-top zijn. Fans van het origineel zullen dit aspect van de remaster waarschijnlijk waarderen, maar nieuwkomers vinden het geluidsontwerp misschien wat zwak in vergelijking met recentere titels.
Een van de unieke functies van de game is het premiejachtsysteem, waarbij spelers ervoor kunnen kiezen om op specifieke doelwitten te jagen voor extra beloningen. In theorie voegt dit mechanisme diepte en variatie toe aan de gameplay, omdat het spelers aanmoedigt om NPC's en vijanden te scannen om potentiële bounty's te identificeren. In de praktijk voelt dit systeem echter meer als een karwei dan als een spannende nevenactie. Spelers moeten elke vijand en NPC scannen voordat ze de strijd met ze aangaan en als een doelwit wordt gedood voordat het is gescand en gemarkeerd, wordt er geen beloning gegeven. Dit vertraagt het gevechtstempo en kan frustrerend worden, vooral in combinatie met de repetitieve schietmechanieken van het spel.
Bovendien gaat het premiejagen niet goed samen met de snelle actiescènes in de game. De eis om constant vijanden te scannen onderbreekt de flow van het spel, wat leidt tot een onsamenhangende ervaring die eerder vervelend dan spannend aanvoelt. Hoewel het mogelijk is om deze bounty's te negeren, wordt de game hierdoor gereduceerd tot een standaard third-person shooter, waardoor een van de weinige unieke verkoopargumenten verloren gaat.
Uiteindelijk voelt Star Wars: Bounty Hunter als een gemiste kans. Hoewel Aspyr prijzenswaardig werk heeft verricht door het spel aan te passen aan de moderne standaarden, blijven de onderliggende problemen met het ontwerp en de mechanica van het spel onaangeroerd. De remaster slaagt er niet in om de gameplay op een zinvolle manier te moderniseren, en de verbeteringen die worden aangebracht zijn niet genoeg om het gedateerde gevoel van de kernervaring te overwinnen. Star Wars: Bounty Hunter Remaster is een spel dat waarschijnlijk alleen een specifieke groep spelers zal aanspreken. Die-hard fans van de Star Wars-franchise met een voorliefde voor het originele spel kunnen plezier beleven aan het herbeleven van de avonturen van Jango Fett, door de nostalgische elementen en de bescheiden visuele verbeteringen te waarderen. Maar voor nieuwkomers zullen de gedateerde mechanica en frustrerende ontwerpkeuzes van het spel waarschijnlijk het plezier dat je beleeft aan de setting of de verhaallijn overschaduwen.