Joeri Tits | vrijdag 28 Dec 2018, 11:58
Ons favoriete kleine paarse draakje komt weer terug, volledig herzien, op de Xbox One. Geniet van de eerste drie Spyro-games!
Gespeeld op de Xbox One X
Deze consolegeneratie zijn we al overspoeld geweest met tal van remasters. En op zich heb ik hier niets op tegen, want ik ben van nature nogal hebberig op het vlak van games. Hoe meer games er uit komen, hoe liever! Desalniettemin begon het lanzaamaan belachelijk te worden dat elk spel dat zo'n beetje een succes was een “remastered”, “definitive” of “ultimate” kreeg. Maar gelukkig voelt het voor Spyro Reignited Trilogy wat anders aan. Voor velen van ons is Spyro pure nostalgie. Spyro was Sony's antwoord op de 3D-platformer Super Mario 64 en zorgt bij veel late twintigers voor hun eerste gameherinneringen. Kan het paarse draakje na twintig jaar nog steeds charmeren?
Activision bezit tegenwoordig zowel de rechten van Spyro en Crash Bandicoot. Nadat eerst de drie oorspronkelijke games van de chaotische buidelrat een succesvolle remake kreeg, was het natuurlijk enkel maar een kwestie van tijd dat Spyro aan de beurt was. Wat wel vrij opmerkelijk is, is dat deze remaster op Xbox One deze keer wel tegelijkertijd met de release van de PlayStation 4-versie valt. Dit was namelijk niet zo voor Crash, die we pas een jaar later mochten ontvangen. Een gelijktijdige release zorgt voor mij persoonlijk al meteen voor een pluspunt, want zo'n “timed exclusive” vind ik in veel gevallen nog irritanter dan een gewone.
Spyro Reignited Trilogy bundelt dus de eerste drie titels die verschenen tussen 1998 en 2000 op de eerste Playstation. De trilogie werd rond de eeuwwisseling ontworpen door Insomniac Games, maar deze Remaster is onder handen genomen door Toys For Bob, de ontwikkelaar die ook de Remaster van Crash Bandicoot onder handen heeft genomen. De ontwikkelaar is, zoals men dat noemt, vanaf de grond opnieuw begonnen. Dit wilt zeggen dat het eigenlijk in feite geen remaster is, zoals nochtans op de cover gepromoot, maar een remake. Dit zorgt er meteen voor dat het game er geweldig fris uitziet. Echt alles is onder handen genomen. Denk maar aan de vele unieke draken in deel 1 en de belangrijke nevenpersonages uit de volgende delen. Elke omgeving ziet er ook bijzonder sfeervol uit en de ontwikkelaar heeft oog gehad voor details waar twintig jaar geleden nog geen mogelijkheden voor waren.
Denk maar aan waarheidsgetrouwe schaduwen, vallende boombladeren of gras dat even in vuur staat door toedoen van het paarse beestje. Spyro ziet er trouwens ook buitengewoon koddig uit. Waar je vroeger vooral uit de teksten moest afleiden dat we eigenlijk met een vrij ondeugend karaktertje te maken hebben, kunnen we het nu ook effectief merken aan zijn karaktertrekken. Dit houdt in dat Toys For Bob echt wel weet waar het mee bezig is en ervoor gezorgd heeft dat we precies het gevoel beleven als we de eerste keer hebben, al is de boel natuurlijk wel gemoderniseerd. Ook op het vlak van audio is er goed werk geleverd. De voice-overs in het Engels zijn zeker goed, maar ook in het Nederlands klinkt het gewoon erg mooi.
Op het vlak van gameplay is er een duidelijk verschil tussen de drie titels. Waarbij je bij de eerste nog vaak zinloos rondzweeft op zoek naar diamantjes, jezelf verveelt met de saaie gameplay, je in de problemen geraakt met de matige camera, is dat in deel twee en drie volledig opgelost. Deel twee en drie voelen dan wel evenveel Spyro aan als de allereerste, er is toch een duidelijk verschil. Zo zijn er, zoals reeds eerder aangehaald, enorm leuke nevenpersonages zoals Hunter en Moneybags. Maar vooral kan Spyro al wat meer, zoals bijvoorbeeld zwemmen of ladders beklimmen. Al is dat pas als je voldoende diamanten gevangen hebt, want in de vervolggames is het dus wel belangrijk om op zoek te gaan naar deze verzamelobjecten. In deze delen heb je er daadwerkelijk iets aan.
Valt er dan niets slecht te zeggen over deel twee en drie? Jawel, zo is onderwater zwemmen bijvoorbeeld nog steeds een ramp. Waar ik mij ergens vaag herinnerde dat je vroeger wat cameraproblemen had met al zwevend te platformen, is dat in deze games een absolute ramp bij het zwemmen. Hier had de ontwikkelaar absoluut wat meer aandacht aan mogen geven. Ook de uitdaging blijft klein, zeker als je de games snel achter elkaar speelt. De vijanden zijn fysiek wel erg divers, maar je moet ze eigenlijk allemaal op dezelfde manier aanvallen. Enkel met de verschillende levelbazen is er wat verschil. De enige uitdaging die je hebt is om alle objecten te vinden in het level en gelukkig is dit wel leuk. De levels zijn voldoende gevarieerd. Ik durf zelfs te stellen dat Spyro Reignited Trilogy mij nog meer verbaasd heeft dan twintig jaar geleden. Het is een platformer die nog steeds alle aspecten heeft om overeind te blijven tegenover zijn hedendaagse tegenhangers.
Spyro Reignited Trilogy brengt een ode aan het paarse draakje. Op weinig vlakken hebben we het gevoel dat we met stokoude games te maken hebben. Grafisch zien Spyro en zijn vrienden er geweldig uit en de omgevingen zijn gedetailleerder en kleurrijker dan ooit. Ook de camera werkt deze keer, op het zwemmen na, naar behoren. De minpunten die de reeks eerder had, denk maar aan het gebrek aan uitdaging of het matige verhaal, zijn nog steeds aanwezig, maar deren niet. Spyro Reignited Trilogy kan teren op nostalgie, maar combineert dit met kwaliteit. Het is hierdoor voor mij de beste 3D-platformer in lange tijd.