Dorian de la Fosse | zaterdag 27 Jul 2024, 18:34
Een nieuwe SMT game op de Xbox? Lees hier de review.
Gespeeld op Xbox Series X.
Atlus heeft de afgelopen paar jaar goed werk geleverd met het uitbrengen van hun voormalige console exclusieve games naar andere platformen. Dit deden ze eerder met Persona 5, welke officieel alleen op de Playstation uitkwam, en nu ook met de nieuwste game in de Shin Megami Tensei-serie: Shin Megami Tensei V: Vengeance.
In Shin Megami Tensei V: Vengeance speel jij een scholier die tegen zijn wil betrokken raakt bij een oorlog tussen engelen en demonen. Na een korte introductie vind je jouw weg naar de demonenversie van Tokio, welke helemaal is bedekt door zand en rotsen. Hier komt jouw personage in aanraking met een Aogami, een wezen gecreëerd door Bethel. Bethel is een wereldwijde organisatie die aan de kant van de engelen staat en om de strijd tegen de demonen te winnen hebben ze zogeheten proto-fiends ontworpen: de Aogami. Zodra jouw leven in gevaar komt gebeurt er iets unieks; jouw lichaam en dat van de Aogami fuseren om een nieuw wezen te maken, de zogeheten Nahobino. Door gebruik te maken van jouw nieuwe krachten en de hulp in te schakelen van demonen is het aan jou om Tokio, en wellicht de hele wereld, te redden.
Bovenstaande omschrijving is spoilervrij zodat jullie de gehele game kunnen beleven. De diverse verschillende namen kunnen wat verwarring scheppen, maar dit is niet uniek voor de games in de Shin Megami Tensei-reeks. Bovenstaande krijg je zelfs te verwerken in de eerste paar uur van de game, maar geloof me als ik zeg dat alles vanzelf op zijn plek valt. Dus laat je als nieuwe speler vooral niet afschrikken.
Als Nahobino moet je jouw weg vinden in Da’at, de demonenwereld-versie van Tokio. Dit hoef je gelukkig niet alleen te doen. Gedurende jouw reis maak je kennis met heel veel verschillende demonen die, als je een beetje geluk hebt, jou kunnen vergezellen tijdens jouw reis. Om een demon te rekruteren moet je eerst het gevecht aan gaan. Dit doe je door een demon op de wereldkaart aan te vallen, waarna er een turn-based gevecht plaatsvindt in een arena. Een bekend concept voor liefhebbers van het JRPG-genre. Hier heb je de optie om met de demon in kwestie te praten. Wat volgt is een soort quiz waarin je de juiste reactie moet geven op de vragen of opmerkingen van jouw beoogde doelwit. Soms vragen ze ook cadeaus. Dit kunnen voorwerpen zijn, maar ook porties van jouw HP, MP of zelfs geld. Mocht je dit hele proces succesvol hebben doorlopen, dan is er echter nog geen garantie dat de demon met jou mee gaat. Ze kunnen je ook oplichten en verdwijnen met jouw geld of spullen, maar het kan ook zijn dat je niet aan de eisen voldoet. Denk hierbij aan het hebben van het juiste level of een volle party. Denk dus goed na voordat je besluit een gesprek aan te gaan.
Zoals gezegd zijn de gevechten beurtelings. Zoals verwacht zijn de belangrijke standaardelementen aanwezig, zoals een Pokémon-achtig elementensysteem, waarbij je moet inspelen op de zwaktes van jouw tegenstander om extra schade te doen. Dit is echter niet het enige. In SMTV zijn de gevechten onderverdeeld in teams. Het startende team mag eerst al hun acties uitvoeren voordat het de beurt aan de tegenpartij is. Hoeveel acties je uit kunt voeren hangt af van een aantal zaken. Het is uitermate belangrijk om bijvoorbeeld een vol team van vier teamleden te hebben, want elk teamlid geeft je één aanval tijdens jouw beurt. Als je de zwakte van de tegenstander weet te raken of een critical hit uitvoert krijg je er een aanval bij, maar als jouw aanval wordt ontweken of geblokkeerd dan verlies je twee aanvallen. Zo kan jouw beurt vroegtijdig beëindigd worden als je niet oplet. Tel hier ook nog statuseffecten bij op, zoals vergif of slaap, en je hebt een grote reeks aan mogelijkheden om jouw vijanden te bevechten. Je krijgt genoeg tijd om te oefenen, want ruim 70% van jouw tijd zul je doorbrengen in gevechten. En hier zit ook de valkuil voor veel nieuwe spelers. SMTV leunt heel veel op de tactische aspecten van de gameplay. Volg je dit niet, dan zal je zeker tijdens baasgevechten, meer dan eens zand happen. Daarnaast ligt de moeilijkheidsgraad sowieso best hoog in de game. Om te zien of dit in alle gevallen zo was heb ik het tweede baasgevecht twee keer gedaan: één keer op normal en één keer op easy. Ondanks dat de bazen minder HP hebben en minder schade doen op easy, is het nog steeds erg belangrijk om de juiste demonen te hebben, anders leg je het alsnog af. Dit is op zich niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden. Gelukkig kan je op bijna elk moment het spel opslaan, dus je hoeft niet veel opnieuw te doen als je hier gebruik van maakt.
Er is naast het volgen van het verhaal nog meer te doen in Shin Megami Tensei V: Vengeance. Zo zijn er over de hele wereld Miman verspreid. Miman zijn bedienden van een excentrieke handelaar genaamd Gustave. Hij voorziet jou van de nodige medicijnen, offensieve en defensieve voorwerpen, zolang je hem maar genoeg Macca betaalt. Als je zijn Miman naar hem terugbrengt dan krijg je unieke beloningen, dus het is het zeker waard om ze alle 250 te vinden.
Er zijn ook genoeg zijmissies beschikbaar in de game. Je bent niet verplicht om ze te doen, maar hier kunnen ook goede beloningen tegenover staan, zoals unieke voorwerpen of zelfs demonen. Ook weer terug in de game is het fuseren van demonen. Om ze te kunnen fuseren moet je eerst toegang krijgen tot de World of Shadows, iets dat gelukkig al vroeg in de game gebeurt. Hier kan je gebruik maken van twee soorten fusies: Dyad Fusion en Special Fusion. Dyad Fusion is simpelweg twee demonen die je bij je draagt fuseren tot een nieuwe, waarbij je ook direct de meeste geleerde vaardigheden door kunt geven aan de nieuwe demon. Special Fusion vergt specifieke demonen om een unieke creatie te maken die je vaak niet kunt verkrijgen in de wereld. Deze zijn logischerwijs sterker, maar zijn lastiger te maken.
Naast fusie kan je in de World of Shadows ook de Nahobino voorzien van nieuwe vaardigheden en perks. In de wereld kan je essenties vinden van demonen en andere Aogami, waardoor je nieuwe vaardigheden kunt toekennen aan jezelf of jouw demonen. Je kunt ook vergaarde Glory gebruiken om unieke perks te openen, zoals het uitbreiden van het aantal demonen dat je bij je kunt dragen of het beïnvloeden van de zwaktes van jouw personage. Glory verzamel je niet alleen door Miman te vinden voor Gustave, maar ook door Glory-bollen te vinden in de wereld.
Shin Megami Tensei V: Vengeance is een heruitgave van Shin Megami Tensei V, die oorspronkelijk alleen verscheen voor de Nintendo Switch. Los van het beschikbaar komen op meerdere platformen zijn er ook nieuwe zaken toegevoegd. Zo zijn er ruim veertig nieuwe demonen, zijn er nieuwe zijmissies om te voltooien, is de Demon Haunt toegevoegd (waar je kunt spreken met jouw demonen) en zijn er nog veel meer verbeteringen. De grootste toevoeging is wellicht een geheel nieuwe verhaallijn om te volgen. Er is dus genoeg (nieuwe) content te vinden in deze versie van de game.
Het is echter wel duidelijk dat de game origineel op de Switch uit is gekomen. Het ziet er allemaal oké uit, maar bereikt niet het niveau van een Persona 3 Reload, die eerder dit jaar uitkwam. De muziek, effecten en het stemwerk (zelfs Engels) is echter wel uitmuntend. Verder is de game stabiel en ben ik geen bugs of glitches tegengekomen, waardoor de ervaring des te prettiger was.
Shin Megami Tensei V: Vengeance is de beste versie van de game op de markt. Met een diepgaand verhaal en veel demonen om te verzamelen ben je uren zoet. De gevechten kunnen bij vlagen wel erg uitdagend zijn en grafisch is de game niet heel indrukwekkend, maar dat zijn kleine puntjes van kritiek. Dit is een game die je niet mag missen, dus waar wacht je nog op?