Dorian de la Fosse | zondag 20 Aug 2023, 15:08
Remnant II is een nieuwe soulslike actiegame voor je Xbox Series console!
Gespeeld op Xbox Series S en X. Alleen verkrijgbaar voor Xbox Series S/X.
Gunfire Games had een bescheiden hit te pakken met Remnant: From the Ashes, een soulslike loot shooter met variërende omgevingen per playthrough. Deze formule is succesvol genoeg gebleken om een tweede deel in hetzelfde universum te maken. En die is er nu in de vorm van Remnant 2.
In Remnant 2 creëer en bestuur je de Traveler, een personage die op zoek is naar het legendarische Ward 13. Ward 13 is een menselijke vesting en een veilige haven voor de mensen die er wonen. Tijdens de tutorial van de game wordt het duidelijk dat Remnant 2 zich twintig jaar na het eerste deel afspeelt en maak je uiteraard kennis met de diverse mechanieken die de game rijk is. Na een aantal minuten spelen kom je uiteindelijk terecht in Ward 13 en dit is het moment waar het verhaal van de game echt begint. De Aarde en vele andere werelden zijn getroffen door een fenomeen genaamd The Root. Dit manifesteert zich als bomen en takken die de hele wereld overnemen en wezens maken die een gevaar vormen voor iedereen in de directe omgeving. De Aarde zucht al een geruime tijd onder de wreedheid van The Root, maar een oplossing is er nog niet gekomen. Dus de mensheid mag van geluk spreken dat de Traveler op het juiste moment op de juiste plek is om opgezogen te worden door een wereldkristal, een groot, rood kristal die je in staat stelt om te reizen tussen werelden.
Bij het maken van jouw personage mag je een archetype kiezen. Archetypes zijn de klassen van Remnant 2 en iedere archetype heeft zijn eigen passieve en actieve vaardigheden. Zo is de Medic logischerwijs gespecialiseerd in het helen van zichzelf en teamgenoten en krijgt de Handler de beschikking over een hond die diverse taken kan uitvoeren, zoals het reviven van spelers. Deze archetypes zorgen voor variatie in jouw gamesessies, maar je zit er niet aan vast. Zo kan je, als je de juiste voorwerpen hebt gevonden, vrij tussen archetypes wisselen en deze zelfs combineren met een tweede archetype om een uniek gevaarte te worden voor jouw tegenstanders. Denk bijvoorbeeld aan het doen van extra schade op critical hits met een Hunter en ondertussen jouw teamgenoten helen met de Medic. Er zijn ook non-standaard archetypes te vinden in de verschillende werelden die de game kent waarmee je nog gevarieerder kunt spelen. Elke archetype heeft een eigen level waarmee vaardigheden worden geopend en een speciale trait. Deze traits voegen positieve effecten toe aan jouw traveler, zoals het verhogen van jouw maximale carrying capacity of je weerstand tegen element gebaseerde schade. Deze traits kan je overnemen van een archetype waarmee je het maximale niveau hebt bereikt om een nog sterker personage te krijgen, maar de trait points waarmee je die traits sterker maakt zijn beperkt. Dus je moet goed nadenken over wat je doet.
Variatie zit niet alleen in de dingen die je kunt doen, maar ook in de omgevingen. Zo start iedere speler in Ward 13, dit is de hubwereld, maar de eerste wereld waar ze naartoe reizen is willekeurig gekozen. Bijna elke wereld heeft ook twee varianten waaraan een verhaal is gekoppeld en op het moment dat de wereld is geopend in de game wordt bepaald of jij variant A of variant B krijgt. Zo is er bijvoorbeeld de wereld N’erud, waar je in verhaal A moet afrekenen met een groot gevaar voordat de bevolking hun weg kan vervolgen naar hun eindbestemming of verhaal B waar je begint in een gevangenis en hier een verhaal krijgt omtrent deze specifieke locatie. Naast versie A en B van de wereld zijn er ook meerdere dungeons beschikbaar die per speelsessie wisselen. Zo kan het zijn dat jij versie A hebt met een dungeon waarin je een nest moet vernietigen en jouw vriend kan versie A hebben waarin dit helemaal niet voorkomt. Je merkt dus al dat er veel variatie zit in de omgevingen en als je alles wilt zien heb je een paar opties. Je kan natuurlijk samen spelen met een vriend, maar hiervoor geldt wel dat alleen de host progressie in het verhaal boekt. Er is ook een optie om de gehele campagne te “rerollen” waardoor je dus een nieuwe campagne krijgt met willekeurige dungeons, maar dit betekent dat je weer volledig opnieuw moet beginnen. Een derde optie is de zogeheten Adventure Mode, waarin je ook geopende werelden kunt rerollen om de versie te krijgen die je wilt zonder dat dit invloed heeft op jouw campagne. De verschillende werelden bevatten niet alleen verschillende verhalen en evenementen, maar ook verschillende wapens, voorwerpen en traits om jouw personages sterker te maken. Om alles te verzamelen moet je dus veel sessies spelen.
Het moge duidelijk zijn dat Gunfire Games genoeg mogelijkheden biedt om een unieke ervaring per speler te genereren, maar hoe zit het met het daadwerkelijk spelen van de game? Het is leuk dat je veel keus hebt, maar als het spel niet goed speelt nodigt dat niet uit om alles te ontdekken. Ook op dat vlak zit het wel goed bij Remnant 2. De game speelt heerlijk weg, of je nou schiet, slaat of vaardigheden gebruikt. Grafisch ziet de game er gelikt uit en op geluidsgebied is er weinig te klagen. Geluidseffecten zijn goed en realistisch en als je goed luistert kan je zelfs de voetstappen van je vijanden horen. De HUD is overzichtelijk, het was alleen wennen dat je de LB-knop ingedrukt moet houden om de skills te gebruiken die gekoppeld staan aan RB en RT. Deze knoppen doen namelijk iets anders zonder de LB ingedrukt te houden. Dit went echter snel. De werelden zelf zijn zo verschillend als maar zijn kan, van ruïnes tot aan sci-fi achtige werelden: het zit allemaal in de game en is prachtig in beeld gebracht. De typen vijanden verschillen echter weinig. Natuurlijk zien ze er anders uit per wereld, maar je hebt de standaard vijanden die je van dichtbij of veraf aanvallen en twee of drie verschillende grotere vijanden. Sommige vijanden vliegen, andere kruipen, maar het basisprincipe blijft hetzelfde. Hoe anders is dit voor baasgevechten! Waar de moeilijkheid van Remnant: From the Ashes vooral kwam door de eindeloze golven aan kleinere vijanden tijdens baasgevechten is dat idee in Remnant 2 compleet uit het raam gegooid. Hier hebben ze een goed kijkje in de keuken van Dark Souls gedaan, want de bazen zijn stuk voor stuk uniek en hebben ieder een eigen manier van aanvallen waarbij je het patroon moet ontdekken om niet geraakt te worden en te kunnen schieten. Dit maakt de baasgevechten ook uitdagend, zelfs uitdagender met meer spelers, en dat maakt de baasgevechten misschien ook wel het beste aan Remnant II. Nadat je een baas hebt verslagen krijg je een voorwerp waar je in Ward 13 een wapen of wapenmod van kunt maken waardoor het aantal wapens om uit te kiezen nog groter wordt.
De gameplay is soepel en er waren weinig tot geen gamebreaking bugs gesignaleerd tijdens mijn runs. Daarbij moet ik wel zeggen dat als er veel gebeurt op het scherm, zoals een zwerm vijanden gecombineerd met beeldvullende skills, dat de Series S last krijgt van vertragingen. De Series X had hier veel minder last van, maar er zijn een aantal gebieden waar je ook daar wat vertraging kan bespeuren. Een aantal van deze zaken zijn inmiddels opgelost met patches. Een vervelende bug waar ik ook nu nog last van heb is dat bepaalde kleding niet beschikbaar is in de winkel terwijl ik wel aan de benodigde vereisten heb voldaan. Ik moet dit dus aanschaffen via het spel van een vriend die net zo ver is in de game als ik. Erg vervelend. Gunfire Games is echter goed bezig met patches uitbrengen, dus ik verwacht niet dat dit nog lang zo zal blijven. Op de Series S heb ik wel twee keer gehad dat een wapen veroorzaakte dat het spel bleef hangen. Dit was makkelijk te voorkomen door een ander wapen te gebruiken, maar hier had ik weer geen last van op de Series X. Dit is geen reden om de game af te raden voor gebruikers van de Series S, maar houdt er rekening mee dat dit kan gebeuren zolang er geen specifieke patch is uitgebracht.
Remnant 2 levert veel waar voor je geld. Je krijgt uitdagende baasgevechten, willekeurige werelden en tientallen manieren om jouw personage zo uniek mogelijk te maken. De game speelt soepel weg, en over het beeld en geluid valt niet te klagen. De stabiliteit op de Series S is echter wat minder goed dan de Series X, maar dit is niet dusdanig minder dat de game onspeelbaar is. Gunfire Games update de game ook regelmatig, dus veel van mijn kritiekpunten zullen uiteindelijk tot het verleden behoren.