• Online griezelen met vrienden
  • Creatieve monsters
  • Leuke lobby

• Besturing kan beter
  • Progressie aan het begin is traag

Gespeeld op Xbox Series X en S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

We leven in een wereld die al kennis heeft gemaakt met de Outlast-serie. Waar de eerste Outlast, en zijn uitbreiding, bij vlagen experimenteel aanvoelden, voegde het tweede deel niet veel nieuws meer toe. Beiden hebben gezorgd voor schrikmomenten, spanning en wellicht nachtmerries, maar er ontbrak altijd één ding: de mogelijkheid om jouw lijdensweg te delen met vrienden. Gelukkig hoef je ook dat niet meer te missen met de nieuwste game in de serie: The Outlast Trials.

Problemen komen nooit alleen

Stel nou dat je het dieptepunt in jouw leven bereikt. Alles zit tegen: je hebt geen werk, geen familie of vrienden en ook geen geld. Op zo’n moment zou je blij zijn als iemand een hand uitreikt om jou uit het slop te helpen. Maar wat nou als de persoon die jou helpt duistere intenties heeft? Zoals een nachtvizier vast boren op je hoofd om je vervolgens door verschillende scenario’s te sturen om puzzels op te lossen. Wat zou jij doen? Het antwoord op die vraag kan je geven door The Outlast Trials te spelen. Jij en jouw lotgenoten (andere spelers) worden onderworpen aan onderzoeken, de zogeheten trials uit de titel. Dit gebeurt gedurende meerdere scenario’s, waarbij er veel van de testpersonen wordt gevraagd. Zo zal je in de eerste trial een gevangene, die ondervraagt wordt door de “politie”, moeten elimineren door deze persoon te elektrocuteren. De toon is gezet, zullen we maar zeggen. Maar uiteraard is niks wat het lijkt. Je wordt met je teamgenoten net buiten een politiebureau gedropt en moet deze zien te infiltreren. In echte Outlast-wijze is dit echter niet makkelijk, aangezien alles en iedereen erop uit is om jou aan de verkeerde kant van het gras te laten eindigen. Deze trial is echter maar een voorbode op wat de rest van de game jou te bieden heeft.

Samen uit, hopelijk ook samen thuis

Trials dus. Jouw hele bestaan in de game draait om deze, eerlijk gezegd briljante, doch zieke onderzoeken. Zoals hierboven beschreven begin je bij een politiebureau en de opdrachten die daar aan vast hangen. Voor het voltooien van opdrachten krijg je zaken als ervaringspunten en geld, waarmee je jouw persoonlijke kamer kunt opleuken. Dit heeft uiteraard geen echte functie, maar in een grauwe onderzoeksfaciliteit is het wel prettig om een kleurrijke kamer te hebben. Je kunt ook groene vouchers verdienen door levels en challenges te voltooien. Deze vouchers worden gebruikt om upgrades te kopen die jouw rondes door de trials iets beter moeten maken. Deze zijn onderverdeeld in drie categorieën: Rigs, Perscriptions en Amps. Denk bij upgrades aan bijvoorbeeld het tijdelijk kunnen verlammen van de wezens in de trials of de mogelijkheid om een vijand van jouw vrienden af te schoppen. Geen onbelangrijke functie dus, ware het niet dat het aardig lang duurt voordat je deze vouchers krijgt. Je moet hiervoor namelijk wel daadwerkelijk ontsnappen uit jouw trials. Als je sterft krijg je niks en aangezien er geen checkpoints zijn moet je dus het hele level weer opnieuw doen. Dit zorgt er voor dat je zeker aan het begin erg voorzichtig speelt, maar zodra je meer upgrades hebt gekocht maakt dit je niet direct oppermachtig. Je bent namelijk altijd in het nadeel tegen de griezels die rondlopen. Deze balans is op zich goed, maar doordat er geen beloningen tegenover een dood staan, duurt het dus erg lang voordat je zaken opent waarmee je jezelf beter kunt verdedigen.

Teamwork is erg belangrijk in The Outlast Trials. Je kunt de game uiteraard ook alleen spelen voor extra uitdaging, maar ik raad aan om de game samen met vrienden te spelen. Het maximale aantal spelers per sessie is vier, wat jouw overlevingskansen kan verhogen. Ik zeg kan, want ook teams van vier personen eindigen relatief makkelijk tussen zes plankjes. Dit is het mooie aan de game, deze is altijd uitdagend. Wat ook fijn is, is dat elk level totaal anders is. Ik ga niet teveel verklappen van wat je tegen kunt komen, maar je gaat bijvoorbeeld van het politiebureau uit het eerste level naar een kostschool in het tweede level. Een hele andere omgeving met compleet andere puzzels, doelstellingen en… griezels. Want wat is erger dan een doorgesnoven politieagent? Een horror non natuurlijk. Als speler zijn er maar weinig manieren om jezelf te verdedigen, dus het gros van de tijd ben je bezig met verstoppen of heel hard wegrennen. Door slim gebruik te maken van bakstenen of glazen flesjes kan je een tegenstander tijdelijk afleiden of verdoven, maar zij zijn altijd in het voordeel.

Sfeervol griezelen?

Je zou verwachten van een game in de Outlast-serie dat de algehele presentatie donker en grauw is. Dat klopt ook voor een groot deel, het blijft immers een horror game. Er wordt echter ook goed gebruik gemaakt van licht- en geluidseffecten wat enorm bijdraagt aan de sfeer. Grafisch is het niet heel indrukwekkend, maar dat was ook niet het sterkste punt bij de vorige projecten van ontwikkelaar Red Barrels. Gelukkig compenseert het geluid hier goed voor en als je eenmaal gewend bent aan de grafische aspecten, dan zorgt het geheel voor een goede immersie. Dat is voor The Outlast Trials meer dan goed genoeg. Iets wat meer gewenning vergde was de besturing. De game speelt vanuit een eerste persoons perspectief en de besturing is vrij standaard, maar toch werkt het niet altijd even lekker. Zo lukt het niet altijd om jouw vrienden te helen met voorwerpen en ook de knop voor verstoppen werkt niet altijd even goed. Het zijn kleine irritaties, maar wel iets dat het vermelden waard is. Dit verpest het spel echter niet en met een simpele update kan de ontwikkelaar dit vast wel verhelpen.

The Outlast Trials is een geslaagde game in de Outlast-serie. Ondanks dat je nu samen kunt werken met vrienden maakt dit de game niet minder griezelig of makkelijk. Progressie boeken aan het begin gaat wat traag en de besturing is niet optimaal, maar dat zijn kleine smetten op een solide multiplayer horrorervaring.