• Puur raceplezier
  • Time Trials zijn leuk
  • Leuke, eenvoudige track editor
  • Geen online mogelijkheden
  • Soms staat de omgeving in de weg
  • Onbenutte mogelijkheden

De eerste computer die wij thuis hadden was een Commodore 64. De joystick had slechts één knop en de spellen moesten worden ingeladen vanaf cassettebandjes. Een van de spellen die we graag speelden was Super Sprint van Atari. Dit is een racespel dat je van bovenaf bekeek en tegen drie andere F1-achtige wagens speelde. Vooral met twee spelers was het een echte hit bij ons in het gezin. Nu, slechts 38 jaar later, is er een heus vervolg. NeoSprint is een van de spellen in de reeks vernieuwde Atari klassiekers die de afgelopen jaren is uitgekomen. Wat mij betreft is Super Sprint een uitstekende keuze voor een remake. Kan NeoSpint de oude formule nieuw leven inblazen?

Ongecompliceerd plezier

Soms vind ik het wel fijn als spellen niet te veel poespas hebben. Geen open wereld, een overzichtelijk aantal wagens en opties, zonder moderne foefjes, gewoon eenvoudige fun. NeoSprint brengt racen terug naar de essentie. Bochten goed aansnijden, wat slipstreamen, met de handrem door haarspeldbochten en natuurlijk vol gas. De autootjes zijn ieniemienie, nog kleiner dan in Micro Machines. Raak dus niet in de war met welke jij bestuurt. Of druk even op LB op een labeltje te kunnen zien. De parkoersen zijn vaak erg afwisselend en leuk om te rijden. Er zijn er enorm veel en je kunt zelfs nog je eigen tracks bouwen of downloaden.

In veel spellen waag ik mij niet aan een level editor, maar in NeoSprint is het echt een fluitje van een cent. Het spel is zo simpel, dat het opbouwen van een baan uit componenten vlot en eenvoudig gaat. Toch biedt het genoeg opties op het echt eigen te maken. Je kunt eigen creaties ook in kampioenschappen gebruiken of met vrienden op de bank spelen. Helaas is een online optie niet aanwezig. Ik vraag mij echt waarom, want een spel als dit leent zich daar enorm voor.

Je kunt wel een simpele carrière spelen met drie omgevingen met elk vier cups en daarna nog een verrassing. De moeilijkheidsgraad is helaas ietwat laag. Maar misschien ligt dat aan mijn eigen vaardigheid, omdat ik graag top-down racers speel. Voor beginners is het juist jammer dat je niet echt controller opties hebt, want mijn vriendin speelt dit soort spellen liever met een besturing waarbij links ook echt links op het scherm is en niet links vanuit het autootje gezien.

Andere opties zijn minstens zo leuk als de carrière. Je kunt kampioenschappen bijvoorbeeld naar wens afstemmen en bijvoorbeeld extra auto’s en hindernissen toevoegen. Het is echt jammer dat zoiets niet mogelijk is in de carrière, want ook het oorspronkelijke Super Sprint uit 1986 had olieplassen en dergelijken op de weg. De time trial met ghost cars die je moet verslaan, of de obstakel-versie hiervan zijn echt een leuke uitdaging. Het pure en simpele racen in NeoSprint maakt het spel buitengewoon geschikt voor het steeds bijvijlen van de beste rondes. Gedurende het spel ontgrendel je ook langzaam aan steeds meer kleuren voor de auto’s en opties voor de track editor, waardoor je echt graag door blijft spelen. Een Achievement hier en daar helpt daar ook goed bij.

Meer mogelijk met het concept

Hoe leuk NeoSprint ook is om te spelen, er had mijns inziens nog meer in gezeten. Het zijn niet de eenvoudige graphics of het simpele maar aanstekelijke geluid die ik dan bedoel. Al is het wel irritant dat de interface en delen van het parkoers dikwijls in de weg zitten en je zicht belemmeren. Als je voor eenvoud gaat, dan moet het ook echt functioneel zijn en mag dat niet gebeuren.

Waar ik wel op doel zijn de opties. De parkoersen zijn tof, maar ook erg eenvoudig. In Super Sprint waren er bijvoorbeeld al afsnijroutes en meer hindernissen dan hier het geval is. Ook zou bijvoorbeeld het erg leuk kunnen zijn als je opties zou hebben met boosts, weersomstandigheden, schade, bandenslijtage, brandstof, pitspots en upgrades tussen races door. Dat hoeft niet in alle races aanwezig te zijn, maar het spel had verrijkt kunnen worden met meer modi en opties. Dit lijkt iets dat redelijk makkelijk te implementeren zou moeten zijn. Je zou zelfs nog kunnen denken aan een versie met wapens en power ups.

NeoSprint brengt het simpele concept uit het verre verleden naar het heden. Atari heeft er een heerlijk te spelen spel van gemaakt met een boel tracks, maar heeft er niet echt iets noemenswaardigs aan toegevoegd. Nou ja, je hebt wel meer modi en je kunt eigen banen bouwen, maar het racen blijft eenvoudig. Dit maakt NeoSprint een leuke, maar niet helemaal overtuigende game.