Review

Rating 8/10
User rating 9/10

Nemesis-systeem
Combat
Verhaal

Graphics
Diepgang personages

Robin Bosman | zaterdag 8 Nov 2014, 0:39

Met de trilogie van The Hobbit in de bioscoop is Middle Earth weer helemaal hot de laatste jaren. Is de nieuwste game in het universum van Tolkien ook de moeite waard?

Review: Middle Earth: Shadow of Mordor

The Lord of the Rings is een franchise die zich - in theorie - erg goed leent voor videogames. Vanaf 1989 komen er al games uit die zich afspelen in het universum van Tolkien, maar die waren niet altijd even goed. De meest recente Lord of the Rings game heet Middle Earth: Shadow of Mordor en is ontwikkeld door de Amerikaanse ontwikkelaar Monolith. Kan deze nieuwste telg zich Tolkien-waardig noemen?

Afterlife

De sfeer wordt meteen genadeloos neergezet wanneer de hoofdpersoon Talion en zijn gezin op brute wijze worden geofferd aan Sauron. Ja, je leest het goed. Het hoofdpersonage sterft in het eerste half uur van het spel. Toch betekent de dood niet het einde voor Talion, de Doler (Ranger) uit Gondor. Een mysterieuze vloek weerhoudt Talion ervan te sterven en bindt hem aan een net zo mysterieuze geest. Deze geest heeft echter geen enkel idee wie hij is én was, en de enige optie om de onheilige band tussen deze twee gedoemden te verbreken, is door de identiteit van Talion’s metgezel te achterhalen. Talion is alleen maar uit op wraak voor de moord op zijn gezin, en die tweestrijd staat centraal in Shadow of Mordor.

De gameplay van Shadow of Mordor is het beste te beschrijven als een mix van twee andere gameseries; Batman en Assassin’s Creed. Het rondlopen in Mordor deed mij heel sterk denken aan deze laatste serie. Klimmen over ruines van gebouwen, en vijanden afslachten vanuit de shaduw. Ik waande mij weer in het 15e eeuwse Firenze, alleen dan bewoond door Uruk. Het vechten is daarentegen weer bijna identiek aan de Arkham serie. Je valt vijanden aan met de X knop, en je countert ze met Y. Als je dit goed doet zal je combo meter oplopen, waarmee je zeer brute finishing moves kunt uitvoeren. Hoewel je aan het begin nog weinig toffe moves tot je beschikking hebt, zul je naarmate je verder speelt veel nieuwe vaardigheden vrijspelen. Je kunt je afvragen of het vechten niet té veel lijkt op die van Batman, maar blijkbaar heeft Rocksteady met Arkham Asylum een nieuwe standaard gezet voor dit soort gameplay.

Nemesis

De game speelt zich af in, hoe kan het ook anders, Mordor. Na de gebeurtenissen uit The Hobbit (1937) groeit het leger van Sauron met de dag, en Mordor is bezaaid met Uruks. De hiërarchie van deze Uruks is een belangrijk gameplayelement in Shadow of Mordor. Het zogenaamde Nemesis-systeem is een visuele weergave van deze hiërarchie met alle kapiteins en Warchiefs van Sauron, ingedeeld op basis van de krachtlevels. Bovenaan staan de beruchte Warchiefs, en door deze te verslaan hoopt Talion de aandacht te krijgen van zijn moordenaar. Dit systeem is erg goed uitgewerkt en het is een totaal nieuwe feature in gaming. Hoewel de kapiteins en Warchiefs aan het begin nog anoniem zijn, kunnen ze met behulp van verraderlijke Uruk worden geïdentificeerd. Met deze informatie die je op brute wijze verkrijgt kun je de zwakke punten van de beoogde kapiteins ontdekken, waardoor je ze makkelijker kunt verslaan.

"Mordor barst uit elkaar van activiteit, en dat is een van de sterkste punten van het spel."

Wat misschien nog wel interessanter is aan het Nemesis-systeem is wat er gebeurt als je als speler doodgaat. De Uruk die jou omlegt wordt gepromoveerd naar kapitein, en in de rest van de hiërarchie gebeurt er ook het een en ander. Uruk dagen elkaar uit, waardoor sommigen worden gedood, en de ander dus promoveert. Geniepigere Uruk pikken een lege plek van een gedode kapitein in, en sommigen worden zelfs gepromoveerd naar Warchief. Mordor barst uit elkaar van activiteit, en dat is een van de sterkste punten van het spel. Daarnaast is het ook geweldig dat echt élke elite-Uruk er anders uitziet. Met behulp van willekeurige kledingstukken en lichaamsproportionering zul je nooit twee keer dezelfde elite tegen het lijf lopen.

Gorgûm the Bone Collector

Hoewel deze stormvloed van bizarre namen, geïmproviseerde uitrusting en botte zwaarden een feest voor het oog is, viel de algehele grafische kwaliteit van Shadow of Mordor mij enigszins tegen. De menselijke personages missen de nodige emotie in het gezicht, en de omgevingen zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Natuurlijk is het zo dat Monolith een totale desolate vlakte wilde neerzetten, maar ik was nooit echt onder de indruk van de landschappen, ook niet in de gebieden met wat meer groen. Het had simpelweg mooier gekund. Daarnaast worden sommige belangrijke personages te weinig uitgediept om ook daadwerkelijk indruk te kunnen maken. Personages worden geïntroduceerd, om vervolgens door Talion compleet de pan ik gehakt te worden. “Wie heb ik zojuist omgelegd ?“ was dan ook een vraag die ik mezelf meer dan eens stelde. Meestal werd ik dan ook gedwongen om het logboek te bekijken, waarin overigens wel heel gedetailleerd de personages worden beschreven. Ook zul je weinig bekende personages tegenkomen uit de franchise, maar dit is niet zozeer vervelend. De game heeft ook niet voor niets geen The Lord of the Rings in haar titel.

Conclusie

Middle Earth: Shadow of Mordor is een ijzersterke game die waardig is aan de naam Lord of the Rings.  Hoewel het spel op het gebied van graphics niet erg veel indruk maakt, is de gameplay van een erg hoog niveau, ondanks de overeenkomsten met andere series. Het verhaal is intrigerend, en ook is er daarnaast een hoop te beleven. De dynamiek die het Nemesis-systeem met zich meebrengt is het sterkste punt van het spel, met als hoogtepunt de oneindige stroom van unieke Uruk. De keuze om Shadow of Mordor geen feest van herkenning voor de fans te maken was dapper, maar gelukkig het spel staat opzichzelf alsnog als een huis. Middle Earth: Shadow of Mordor toont dan ook aan dat er nog genoeg leven zit in de franchise.

Reacties

User rating 9
Gakkie 10 jaren geleden

De graphics een min ? Game zag er prachtig uit, ieg op de PS4 ...

User rating 9
Yellow13 10 jaren geleden

Ik ben het eens met Gakkie. Vooral de regen en de nacht vind ik erg sterk gedaan in de game. Overdag misschien wat minder, maar in de nacht echt top.

Login of registreer om te reageren.