Casper Egas | zaterdag 9 Nov 2024, 18:51
Een nieuwe Metal Slug game... maar geen run-and-gun shooter? Dit is Metal Slug Tactics!
Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.
Toen Metal Slug Tactics aangekondigd werd was ik meteen enthousiast. De Metal Slug arcade run and guns van SNK waren altijd al speciaal. Metal Slug betekent volop actie en prachtige 2D graphics. Dit is echter een Tactics uitvoering; hetgeen misschien moeilijk te combineren is met de formule van Metal Slug, op de specifieke grafische stijl na. Ik ben ook zeker een liefhebber van beurtelingse strategiespellen, dus de combinatie klinkt helemaal top. Toen ik zag dat DotEmu, van Streets of Rage 4 en Teenage Mutant Ninja Turtjes: Shredder’s Revenge, betrokken was bij deze release, had ik er al helemaal vertrouwen in.
Ontwikkelaar Leikir Studio heeft getracht de actie uit Metal Slug te combineren met strategie, door beweging cruciaal te maken. Meestal moet je in dit soort spellen heel voorzichtig te werk gaan en vooral samen met je team blijven en zoveel mogelijk gebruik maken van schuilplaatsen. Niet hier, want je krijgt enorme voordelen als je zo ver mogelijk loopt. Ten eerste zijn er de adrenalinepunten, die je nodig hebt voor je speciale vaardigheden. Maar nog belangrijker zijn de ontwijkpunten, die van de aanval van de tegenstander afgetrokken worden. Als je daarnaast ook nog weet te schuilen, dan is dat nog een extra bonus van twee, maar dat weegt zeker niet op tegen stil blijven zitten.
Je hebt een team van drie en goede samenwerking is zeer belangrijk. Dit vooral omdat je op zoek bent naar synchronisatie. Dit houdt in dat je vooral moet schieten op tegenstanders waar je teamgenoten ook een zichtlijn op hebben. Daardoor schiet je allebei, terwijl slechts een van de poppetjes zijn actie kwijt is. De combinatie van beurtelingse strategie en snelheid vind ik een leuke twist en ook een die goed past bij het arcadekarakter van Metal Slug.
Jammer genoeg heeft men nog een andere twist bedacht voor Metal Slug Tactics; namelijk dat het een Roguelite is. Dat betekent in dit geval dat je speelt in zogenaamde ‘runs’, die bestaan uit steeds drie korte levels in elke omgeving, met een maximum van vier omgevingen per run. Aan het eind van elk stuk zit een (tussen)baas. De levels zijn kort en willekeurig gegenereerd. Je wordt steeds sterker tijdens een run, door betere uitrusting en meer ervaringspunten. Aan het eind blijft daar echter weinig van over. Een run eindigt onmiddellijk als al jouw troepen het loodje leggen, waarna je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Een succesvolle run ontgrendelt nieuwe wapens, vaardigheden of zelfs nieuwe personages, maar in principe staat elke run op zichzelf. Je kunt steeds een hogere moeilijkheidsgraad kiezen om de uitdaging erin te houden, maar voor mij was deze opzet een teleurstelling. Ik had veel liever meer interessante, handgemaakte scenario’s gezien en een campagne waarbij je jouw nieuwe vaardigheden kon behouden.
Natuurlijk is de bijzonder grafische stijl van Metal Slug echt een troef. Je ziet de bekende personages, de voertuigen, de krijgsgevangen en hoort ook de bekende stem. Het oogt allemaal mooi, doch niet zo spectaculair als de bekende schietspellen. Misschien is het een gebrek aan wat leuke details of de weinig vloeiende animatie. In de oude games zaten ook meer grapjes verborgen. Tactics is mooi, maar niet fantastisch.
Metal Slug Tactics is makkelijk te leren en zit voor een strategiespel vol actie. Het heeft echt een beetje de arcadestijl van weleer. Helaas heeft het ook de Roguelite trend meegenomen en daar ben ik minder blij mee. Het mist iets van een menselijke hand, met echt interessante scenario’s en bijzondere details. Het is nu leuk en oogt aantrekkelijk, maar weet ook niet echt uit te blinken. Voor 25 euro, of inbegrepen bij Game Pass, is het echter ook geen miskoop.