De klassieke arcadegame is weer terug op je Xbox!

• Je blijft doorspelen
  • Mooie grafische stijl
  • Aanstekelijke muziek
  • Te moeilijk voor beginners
  • Te weinig (multiplayer)opties

Magical Drop is een serie van puzzelspellen die al sinds 1995 bestaat. Oorspronkelijk werden de spellen gemaakt door Data East en kwamen ze uit in de arcadehallen, waarna ze werden overgezet naar consoles zoals de Neo Geo AES, Saturn en PlayStation. Doorgaans kwamen ze echter alleen uit in Japan. Twaalf jaar geleden was er een vijfde deel, exclusief gemaakt door een nieuwe studio voor Windows PCs. Nu is er op onder andere de Xbox een nieuw vervolg, Magical Drop VI. Het is leuk als een franchise zo lang weet te overleven, maar kunnen deze puzzelspellen zich meten met Tetris, Puyo Pop, Bust a Move of Candy Crush? Of is het een slap aftreksel van een geslaagd concept?

Casual game voor beginnende spelers?

Het principe achter Magical Drop is vrij eenvoudig. Je hebt een speelveld net zoals in Tetris en onderaan heb je een mannetje dat gekleurde ballen kan opvangen en teruggooien. Je moet zo drie of meer ballen van dezelfde kleur op een rij in dezelfde kolom krijgen, waarna ze verdwijnen, net als alle aangrenzende ballen van die kleur. Om echt goed te spelen moet je kettingreacties zien te veroorzaken. Dit doe je door een kleur te verwijderen, waarna een andere kleur automatisch ook in een kolom van drie of meer belandt. En als je het helemaal goed doet, dan ontstaat er een reactie van zelfs drie, vier of meer stappen. Wanneer je dit doet, wordt de tegenstander gepest en krijgt deze snel heel veel extra ballen. Maar rustig kijken is er niet bij, want ook zonder gepest te worden komen er in rap tempo ballen bij. Als ze helemaal onderin komen, ben je af. Je kunt daarnaast ook verliezen als de tegenstander het quotum van ballen heeft kunnen verwijderen.

Het leuke van dit soort puzzelspellen is dat ze voor veel mensen gelijk aansprekend zijn. Magical Drop heeft ook een erg verslavend element. Zeker tegen andere menselijke spelers (online of offline) is de verleiding groot om telkens nog een potje te spelen. Maar helaas slaat de ontwikkelaar hier echt de plank mis. Het principe achter het spel is weliswaar eenvoudig genoeg, maar je kunt nergens even rustig wennen. Ik ben een ervaren gamer en toch verloor ik aanvankelijk keer op keer. Zelfs als de ‘easy’ moeilijkheidsgraad gekozen wordt zijn tegenstanders goed en ligt het tempo erg hoog. Ik begrijp dat snelle actie voorkomt dat Magical Drop saai wordt, maar als beginner wil je eerst even kijken hoe je precies kettingreacties kunt veroorzaken. Het is geen uitzondering als je al binnen een minuut het onderspit delft.

Misschien dan maar op easy de totaal bizarre, extreem Japanse, verhaalmodus proberen om wat te wennen. Pas in het zevende spel lukte mij het om de allereerste tegenstander te verslaan. Daarna kreeg ik de smaak beter te pakken. De tussenliggende puzzellevels zijn ook een stuk beter te doen. Maar als je een van de drie eindes van het verhaal wilt bereiken dan moet je stevig doorspelen. Opslaan tussendoor kan je niet en als je een (beste van drie) wedstrijd verliest dan valt het doek volledig en kun je opnieuw beginnen. Ik ben bang dat dit voor veel spelers echt te veel uitdaging is. Dan is dertig euro een boel geld geweest voor een spel dat niet aanslaat.

De aanhouder wint

Oefening baart kunst is het gezegde en dat past uitstekend bij Magical Drop VI. Blijf spelen en dan zie je steeds sneller de juiste keuzemogelijkheden en kun je in een enorm tempo ballen gooien. Met de aantrekkelijke, schattige Japanse tekenstijl en de aanstekelijke muziekjes is het geen straf om door te spelen. De personages zijn allemaal verpersoonlijkingen van tarotkaarten, maar dan dus met een schattig, ietwat sexy Japanse saus.

Je hebt ook keuze uit een flink aantal personages die elk net andere ballen krijgen en er is ook een heel pak aan modi toegevoegd. Als je verder komt, dan ontgrendel je steeds meer en dan is de verslaving compleet. Het is alleen de vraag of je niet al voor die tijd afgehaakt bent. Met al die modi (verhaal, duel, overleven, puzzel en meer) is het wel jammer dat de opties voor een spel tegen anderen beperkt zijn. Je kunt wel wat aanpassen, maar waarom kun je bijvoorbeeld niet een puzzel tegen elkaar spelen en zijn er ook geen speciale uitdagingen, zoals je ze wel in de verhaalmodus tegenkomt. Magical Drop VI is juist zo leuk tegen anderen, dus dat is wel een gemiste kans.

Het is heel moeilijk om te zeggen hoe spelers dit spel zullen ontvangen. Als je niet vies bent van een uitdaging of je hele leven al Magical Drop speelt, dan is dit een prima puzzelspel. Maar als je iemand bent die zo nu en dan een puzzelspelletje speelt en verder niet echt een gamer bent, dan vraag ik mij af of dit het spel voor jou is. Misschien ben je een echte bikkel en laat je jezelf niet uit het veld slaan, maar misschien start je het spel nooit meer op, met nul Achievements op jouw naam.