• Goedkoop!
  • Soms wat bugs
  • De kaart leest niet fijn
  • Het bouwen werkt niet prettig

Casper Egas | zondag 20 Okt 2024, 21:55

Wil je samen met vrienden terugkeren naar de mijnen van Moria? Lees dan hier de review.

Soms weten games mij echt te verrassen. Ik ben niet per se een Lord of the Rings fan en als dan een spin-off voor twintig euro naar de Xbox komt, terwijl het spel al een jaar op de PC en PlayStation beschikbaar is, dan denk ik niet, dat gaat een geweldig spel worden. Gelukkig geef ik elk spel een eerlijke kans, want Lord of the Rings: Return to Moria blijkt een absolute aanrader te zijn!

Minecraft?

Je zou kunnen zeggen dat Return to Moria een variant op Minecraft is, maar dan met een Lord of the Rings Sausje. Dat sausje is een beetje dun, want het scenario speelt na de boeken. Je speelt als een dwerg (alleen of met anderen online) die zijn weg terug naar de oude ondergrondse dwergenstad Moria heeft gevonden. Het lukt echter niet zomaar om naar binnen te komen, totdat jij (eventueel met metgezellen) per ongeluk de mijnen in valt en wordt opgesloten. Je hebt wat je wilt, je bent binnen. Maar hoe kom je nu weer naar buiten? Het spel is een ontdekkingstocht door Moria, waar je moet proberen te overleven. Je komt hier sporen tegen van de bekende personages uit Lord of the Rings, maar ontmoet ze niet.

Het verhaal is dus niet heel bijzonder. Toch is dat allerminst een probleem, want het is een goed excuus om een ontdekkingstocht door uitgestrekte ondergrondse gebieden mogelijk te maken. Belangrijker is dat Moria echt leuk is om te verkennen. Beetje bij beetje ontvouwt zich een interessant gangenstelsel dat precies vaak genoeg leuke verrassingen herbergt. Je bent dan ook niet in een vloek en een zucht door Return to Moria heen en kunt tientallen uren met het spel zoet zijn. Meestal ben ik niet zo van lange spellen en blijven ze al snel liggen. Dat is bij dit spel niet het geval, want Return to Moria is buitengewoon verslavend.

Ik zei al dat er overeenkomsten zijn met Minecraft. Ik bedoel dan niet de graphics, want de bekende blokkenstructuur zal je hier niet vinden. Dit spel oogt meer donker en realistisch. Het is best mooi, zeker als je de prijs van het spel in beschouwing neemt. Echt grensverleggend is het echter ook niet. De presentatie is verder ook verzorgd, met redelijk te bedienen menu’s en aardige achtergrondmuziek en geluidseffecten. Return to Moria zou best door kunnen gaan voor een duurdere game. Helaas heeft de ontwikkelaar in de afwerking wat steken laten vallen: hier en door tegenstanders vast in een muur, wat zwevende stenen en heel af en toe een crash. Gelukkig werd mijn plezier hierdoor niet vergald.

Ondergronds overleven

De basis van het spel is het overleven in de duisternis van Moria. Het is zeker geen veilige oude dwergenstad waar je terecht bent gekomen. Er lopen allerlei monsters rond, die vooral ’s nachts een gevaar vormen. Toch is dit niet echt een spel waar het vechten voorop staat, maar eerder het vinden van delfstoffen. Je hakt met je pikhouweel gangen in de rotsen en kan zo van alles verzamelen en ontdekken. Je kent het verslavende gevoel uit Minecraft misschien wel: yes, weer een zeldzame delfstof gevonden! Wow, er opent hier een heel nieuw grottenstelsel zich! Met al deze nieuwe spulletjes kan ik eindelijk wat nieuws maken!

De combinatie van ontdekken, verzamelen, craften en bouwen is echt heel sterk. Je hebt altijd wat te doen. Aan het begin zijn de opties beperkt, maar dat maakt het spel juist goed voor beginners. Je wordt niet overladen met opties en kunt precies genoeg. Het verkennen is ook steeds spannend, want echt veilig is het nooit en je wil echt terug zijn als het nacht wordt. Terug waar naar toe? Naar je eigen gebouwde kamp natuurlijk. Je kunt muren bouwen, maar ook de inrichting kan naar wens worden aangepast. Je moet veel ruimte overlaten voor belangrijke spullen die het mogelijk maken om te koken, te slapen en om metaal te bewerken. Beetje bij beetje worden jouw schuilplaatsen leuker en leuker. Waan je echter niet volledig veilig achter de muren, want orks willen nog wel eens een aanval wagen.

Als ik aan het spelen ben word ik echt in het spel gezogen. Het ontdekken blijft leuk, terwijl het tempo van het spel bijzonder laag ligt. Precies snel genoeg komt er weer iets beschikbaar dat me door laat spelen. Daarnaast is ook de uitdaging niet te laag, waardoor het ontdekken spannend blijft. Je wordt ook niet te veel aan de hand gehouden, zoals het in zoveel moderne games wel gaat. Toch raakte ik ook nooit echt de klutst kwijt; er was altijd wel iets waar ik mee verder kon. Dat was op zich bijzonder, want de kaart is zeer onduidelijk. Als aardrijkskundeleraar moet ik ze daar echt een dikke onvoldoende voor geven.

Een ander minpuntje is het bouwen. Het is moeilijk om in een complexe 3D-ruimte de objecten precies goed te plaatsen. Regelmatig moet je iets daarom weer afbreken. Gelukkig krijg je dan de grondstoffen weer terug, maar het blijft wel irritant. Het bouwen wordt niet totaal verpest, maar het is een zwakker element in Return to Moria, in vergelijking met het ontdekken en craften.

Voor twintig euro is Return to Moria echt een fantastisch spel. Kun je met een groep vrienden spelen? Dan is dit spel ideaal. Maar ook als je in je eentje op avontuur gaat blijft deze game een grote aanrader. Ik had nooit verwacht dat ik zoveel plezier zou hebben met deze wat onbekende titel. Als je op zoek bent naar een nieuw soort Minecraft, maar dan zonder die gekke blokken en pixelstijl, dan is hoef je echt geen twee keer na te denken voordat je Lord of the Rings: Return to Moria koopt.