Na enkele jaren komt Kena ook naar de Xbox. Lees hier onze review!

• Rots, Rots, Rots!
  • Audiovisueel prachtig
  • Net voldoende uitdaging
  • Vrij kort

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen speelbaar op Xbox Series en PC.

Kena: Bridge of Spirits kwam drie jaar geleden uit op pc en PlayStation. Nu zijn wij op de Xbox aan de beurt! Of Kena: Bridge of Spirits na duizend dagen nu nog voor een succes zorgt, heb ik proberen te achterhalen.

De titel van Kena: Bridge of Spirits vertelt al een hele hoop. Zo speel je als Kena, een spirituele gids die een brug dient te vormen tussen leven en dood. Ze moet ervoor zorgen dat de geesten, de spirits, vredig in de spirituele wereld kunnen belanden. Gelukkig wordt Kena gesteund en krijgt ze hulp van groepen Rots, maar daarover later meer.

Spelen in een animatiefilm

Wanneer je Kena: Bridge of Spirits opstart, straalt de kwaliteit er meteen vanaf. Ondanks dat het blijkbaar het eerste spel is van Ember Lab, is dit nergens aan te merken. Je voelt je meteen een deel van een animatiefilm. Ook de muziek past perfect. Enerzijds heb je de vrolijke kleurrijke landschappen die je doen denken aan Bali, anderzijds de grauwe plekken die jij moet omtoveren naar opnieuw een leuke plek. Ook de personages zijn hoogstaand, met een glansrol voor de Rots. Jullie hebben het misschien al gemerkt, maar ik probeer de spanning op te bouwen om eindelijk te onthullen wat die Rots nu precies zijn.

Rots in de branding...

De wereld in het spel wordt dus bedreigd door monsters die bepaalde stukken van de spelwereld veranderen in onaangename plekken. Deze monsters ontstaan uit grote planten binnen het gebied. Een hele klus voor zo’n klein meisje als Kena, toch? Gelukkig krijg je dus de hulp van Rots. Deze kleine zwarte wezentjes kunnen zodra je ze gevonden hebt aangestuurd worden om wat te helpen. Tijdens gevechten kan je ze bijvoorbeeld gebruiken om de monsters even af te leiden of de grote bollen van de planten aan te vallen, zodat jij met je spirituele krachten de klus helemaal kan klaren en opnieuw voor wat groen in de omgeving kan zorgen. De Rots zijn bovendien ook handig voor andere zaken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zware rotsblokken verplaatsen, zodat je een uitweg kunt vinden als je even vast zit. Ook kunnen ze hendels of kistjes openen waar jij niet bij kan. Iedereen wilt toch stiekem zulke hulpjes?

Kena is een platformspel met kleine puzzels en met gevechten met monsters. Dit lijkt niet erg divers, zeker omdat de combat best eenvoudig is, met maar enkele aanvalsmogelijkheden en een mogelijkheid om een slag te vermijden. Toch wordt het spel nooit echt saai. Het was namelijk al lang geleden dat ik een eenvoudige, maar kwalitatieve platformer gespeeld had. Bovendien, in tegenstelling tot de stijl doet vermoeden, zijn de gevechten niet altijd even simpel en kunnen ze best uitdagend zijn. Bovendien zijn Rots veel meer dan ik voorheen al beschreven heb.

... als je ze kan vinden!

Zo heb je de Rots ook nodig om je vaardigheden te verbeteren. Je kan ze inzetten om je pijlen beter te maken, beter focus te krijgen om af te vuren, een bommetje te creëren, een betere bescherming te bieden of het vechten wat gevarieerder te maken. Quasi elk game heeft tegenwoordig een skill tree, wat ik niet altijd een positief punt vind. In Kena: Bridge Of Spirits is het leuke dat je naast de wat meer standaard Karma ook de Rots nodig hebt en dus actief op zoek gaat naar hen in de spelwereld. Ook dit is iets wat bijna elke game tegenwoordig heeft, de hopeloze zoektochten naar allerlei nuttige en minder nuttige zaken. Vaak kan mij dit niet veel boeien, tenzij het noodzakelijk is om verder te geraken. In Kena: Bridge Of Spirits is het echter echt leuk om op zoek te gaan naar de schattige kleine mannetjes!

Kena: Bridge Of Spirits is alles wat je van een 3D-platformer verwacht. Het is niet echt vernieuwend, maar de elementen die erin zitten komen uitstekend tot zijn recht. De Rots zijn de sterren van het spel. Deze schattige wezentjes zorgen voor variatie in de gameplay en veroveren ieders hart. Ik kan het spel aanraden aan iedereen die vroeger genoot van de vele goede 3D-platformers en die de afgelopen jaren een beetje op hun honger bleven zitten.