• Verbeterde Driver Career-modus met authentieke coureursintegratie
  • Nieuw besturingsmodel stimuleert agressief en leuk rijden
  • Verbeterd realisme met bijgewerkte circuits en audio van echte coureurs
  • Technische problemen waaronder crashes en laadproblemen
  • Beperkte nieuwe speltypen en functies in vergelijking met F1 23

F1 24, het nieuwste deel in de reeks van Codemasters en EA SPORTS, brengt de supersnelle spanning van koningin van alle race-disciplines naar de Xbox Series X met alle teams, coureurs en circuits van het seizoen 2024. Hoewel er een aantal opmerkelijke verbeteringen zijn, met name in het speltype Driver Career en het besturingsmodel, zijn er ook een aantal frustrerende technische problemen en ontbreekt het aan belangrijke nieuwe content in vergelijking met zijn voorganger.

In de schoenen van Max

De belangrijkste verbetering in F1 24 is het vernieuwde speltype Driver Career. Voor het eerst kunnen spelers kiezen om als een van de echte F1-coureurs te spelen, wat een laagje authenticiteit en spanning aan de game toevoegt. Deze functie stelt spelers in staat om het seizoen door de ogen van hun favoriete coureurs te beleven, met statistieken en lofbetuigingen die worden overgedragen, wat zorgt voor een diepere band met de sport. De aanwezigheid van legendarische coureurs als Ayrton Senna en Michael Schumacher verrijkt de ervaring nog meer en biedt een nostalgisch tintje voor oude fans.

Het reputatiesysteem in het speltype Driver Career voegt nog wat extra diepte toe. Je prestaties op het circuit hebben invloed op je status bij de teams, wat leidt tot geheime onderhandelingen en mogelijke verhuizingen halverwege het seizoen. Dit mechanisme is niet helemaal perfect, maar zorgt wel voor een nieuwe dynamiek in de carrièremogelijkheden en wat extra spanning naast het circuit (alsof dat écht nodig zou zijn).

Scherp als de neus van de RB19

F1 24 introduceert een nieuw besturingsmodel voor een realistischere en agressievere rijervaring. De vernieuwde vering en bandenmodellen zorgen voor meer grip en downforce, waardoor snelle bochten opwindend en lonend zijn. Ik speel de game op een Fanatec DD1 met pedalen en voelde onmiddellijk het verschil op m’n favoriete circuits. Ik kan het best uitleggen als een echt rubber gevoel in contact met de baan. Goed nieuws is dat de aanpassingen aan de besturing zijn geschikt voor zowel stuurwiel- als gamepadgebruikers, zodat spelers van alle voorkeuren kunnen genieten van de verbeterde rijdynamiek. Ik was onder de indruk van het speelgenot met een Xbox controller, zeker geen inferieure keuze om de game te spelen.

Dit nieuwe model is echter niet door iedereen goed ontvangen. De eerste feedback wees op een aantal problemen, maar een latere patch pakte veel van deze problemen aan, wat resulteerde in een meer gebalanceerde en plezierige rijervaring. De auto's voelen nog steeds iets te snel aan de voorkant, maar over het algemeen hebben de veranderingen aan de besturing de game leuker en boeiender gemaakt.

Verschillende iconische circuits werden ook bijgewerkt om beter overeen te komen met hun levensechte tegenhangers. Spa-Francorchamps, Silverstone en Jeddah Corniche zijn allemaal aanzienlijk verbeterd, wat de visuele en rijervaring ten goede komt. De opname van authentieke radiocommunicatie van echte coureurs draagt bij aan de onderdompeling, waardoor spelers het gevoel krijgen dat ze deel uitmaken van de echte F1-paddock.

Afspraak in de Fanzone

Het speltype Driver Career en de verbeteringen aan de besturing springen eruit, maar andere nieuwe functies, zoals het speltype Challenge Career en de Fanzone, hebben minder impact. Het speltype Challenge Career biedt episodische races met klassementen, maar voelt aan als een tijdrovende afleiding met minimale beloningen. De Fanzone, waarin spelers zich kunnen aansluiten bij community's gebaseerd op hun favoriete teams en coureurs, is een leuke toevoeging maar verbetert de algehele ervaring niet noemenswaardig.

F1 World keert terug en biedt een mix van singleplayer- en multiplayer-evenementen met de nadruk op het aanpassen van auto's en cosmetica. Het voelt echter nog steeds aan als een poging om Ultimate Team van FIFA na te bootsen zonder dezelfde mate van betrokkenheid of beloningen. Het ontbreken van een nieuwe verhaalmodus Braking Point dit jaar laat ook een merkbaar gat achter, aangezien deze modus een hoogtepunt was in eerdere versies. Maar zoals we weten skipt Braking Point altijd een jaartje en konden we in F1 23 wel spreken van een pittig vervolg in de reeks.

Harde curbs

Ondanks de verbeteringen op het gebied van gameplay en uiterlijk, heeft F1 24 te kampen met een aantal technische problemen. Crashes, lange laadtijden en vastlopers komen vaker voor dan in eerdere versies en doen afbreuk aan de algehele ervaring. Deze problemen zijn vooral teleurstellend gezien de reputatie van Codemasters op het gebied van gepolijste releases. Hopelijk zullen toekomstige patches deze problemen verhelpen, maar op dit moment ontsieren ze een verder uitstekend racespel.

Over het geheel genomen is F1 24 een solide racegame die voortborduurt op de sterke punten van zijn voorgangers, maar niet genoeg doet om op te vallen in het drukke veld. De game biedt een boeiende en authentieke Formule 1-ervaring dankzij de verbeterde Driver Career-modus en het verfijnde besturingsmodel. Voor die-hard fans van de sport die hunkeren naar de nieuwste updates en genieten van de meeslepende carrièremodus, is F1 24 een waardige toevoeging aan hun collectie. Door de beperkte nieuwe content en aanhoudende technische problemen is het spel echter moeilijk te rechtvaardigen als een must-have upgrade voor degenen die F1 23 al bezitten, tenzij je je eerder ergerde aan het besturingsmodel. Nieuwkomers in de serie zullen het ook een uitstekende instap vinden, omdat het een evenwichtige en toegankelijke race-ervaring biedt.