• Interactieve open wereld
  • Keuzevrijheid in spelersklassen
  • Gevechten tegen grote monsters zijn spectaculair
  • Erg beperkte fast travel mogelijkheden
  • Microtransacties in een game die volle prijs kost

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen beschikbaar voor Xbox Series S/X.

Na meerdere heruitgaven van Dragon’s Dogma Dark Arisen leek het er een tijd op dat Capcom niet meer terug zou keren naar die wereld. Gelukkig wisten de Japanners ons allemaal in het ootje te nemen en hebben ze een vervolg uitgebracht op deze cultklassieker in de vorm van Dragon’s Dogma 2. Nieuwe Arisen, zelfde draak, soortgelijk dogma? Xboxworld zocht het voor je uit.

Sta op, Arisen!

In Dragon’s Dogma 2 speel je, net zoals in het eerste deel, als een zelfgemaakt personage die de titel van Arisen draagt. De Arisen is een speciaal persoon wiens hart is opgegeten door een draak, waardoor deze persoon vervloekt wordt. Vanaf dat moment is het jouw doel om te jagen op de draak die jou dit lot heeft laten ondergaan.

Dit is in een notendop de motivatie voor jouw personage om de wereld van Dragon’s Dogma 2 te verkennen. Gedurende jouw reis door deze wereld kom je in aanraking met andere verhaallijnen. Zo moet je langzaam maar zeker een complot ontrafelen in Vernwerth, de hoofdstad van het land Vermund, waarin jij van de troon bent gestoten. Er zijn ook een veelvoud aan zijmissies beschikbaar die, hoe kan het ook anders, relatief standaard zijn voor een open world RPG. Denk aan simpele zaken als fetch quests en het slachten van monsters. Er zijn ook quests met een tijdslimiet die vaak verschijnen als je de wereld verkent. Deze kunnen variëren van het begeleiden van een persoon naar een specifieke locatie tot aan het beschermen van pawns tegen wilde beesten. Dit zorgt voor de nodige afwisseling tijdens jouw reis en dat is mooi meegenomen.

Pionnen zijn jouw beste vrienden

Ook in Dragon’s Dogma 2 kan je naar hartenlust aan de slag om een personage in elkaar te zetten. Er zijn twee rassen om uit te kiezen, mensen en Beastren. Beastren zijn de inwoners van Battahl en hebben, zoals de naam wellicht al verklapt, veel weg van dieren. De aanpassingsopties zijn rijkelijk aanwezig en vrijheid van keuze staat centraal. Het is zelfs mogelijk om beroemdheden na te maken, mocht je dat willen. Na het aanbrengen van de finishing touches krijg je de mogelijkheid om een startersklasse te kiezen, in Dragon’s Dogma bekend als Vocations. Het mooie hiervan is dat je niet vastzit aan de gekozen klasse. Er zijn meerdere locaties, de zogeheten guilds, in de wereld waar je vrij kunt kiezen tussen de bestaande klassen. Je kunt zelfs nieuwe klassen openen door te spreken met leermeesters. Dus naast de welbekende zwaardvechters en boogschutters die elk fantasiespel moet hebben, zijn er ook bijzondere klassen zoals de Trickster, die gebaseerd is op list en bedrog, en mijn favoriet de Warfarer. Deze klasse heeft lagere basis stats, maar krijgt hier unieke vaardigheden voor terug, zoals het gebruiken van wapens van andere klassen.

Naast jouw eigen personage mag je ook een pawn aanmaken. Dit is een NPC die fungeert als jouw partner tijdens jouw avonturen. Dit personage wordt volledig bestuurt door AI, maar je bent wel vrij om zaken als pantsers en klassen te wisselen. Naast jouw eigen pawn kan je ook tot twee andere pawns van andere spelers gebruiken. Hierdoor kan je met een gezelschap van vier personen door de koninkrijken trekken en dit kan handig zijn om bepaalde zaken op te vangen. Als jij bijvoorbeeld kiest om als Thief te spelen en jouw main pawn is een Archer, dan heb je een gebrek aan genezingsspreuken. Dit kan je op deze manier opvangen.

Veel te doen en genoeg mogelijkheden om het te doen

De map van Dragon’s Dogma 2 is ruim vier keer zo groot als die van het origineel en de game speelt zich af in twee enorme koninkrijken: Vermund en Battahl. Vermund staat bekend om de groene vlaktes en grote bossen, terwijl Vermund een droger klimaat representeert. Denk hierbij aan rotsformaties, de kleur bruin en oasen. Daarnaast is er een dynamische dag- en nachtcyclus die zorgt voor anders ogende omgevingen en vergezichten. Op grafisch vlak valt er weinig te klagen. Dragon’s Dogma 2 ziet er prima uit, vooral tijdens het gebruik van spreuken, waarbij de kleuren van het scherm af spatten. Geluidseffecten en ingesproken stemmen zijn ook van een hoog niveau. Hierdoor is de algehele audiovisuele presentatie prima te noemen. Je krijgt ook genoeg tijd om deze aspecten tot in detail te inspecteren, aangezien de game er een uniek quick travel-systeem op nahoudt. Er zijn in de wereld twee vaste punten waar je naartoe kunt teleporteren als je hier het juiste voorwerp voor hebt. De rest van de wereld moet worden onderzocht door er daadwerkelijk naartoe te lopen. Elke keer opnieuw. Nu zijn er gelukkig manieren om dit toch iets plezieriger te maken. Zo lopen er zogeheten oxcarts langs populaire routes en voor een zacht prijsje kan je hier meeliften waardoor je snel naar de eindbestemming kan reizen. Maar deze oxcarts komen niet overal, dus als je terug wilt keren naar eerder bezochte, moeilijk begaanbare locaties dan is het beter om een kleine portcrystal mee te nemen. Deze kan je naar wens plaatsen en verwijderen om zo jouw eigen fast travel punten te maken.

Het is natuurlijk geen echte Role Playing Game zonder een gevechtssysteem. In Dragon’s Dogma 2 staat de combat centraal en de uitwerking hiervan is erg goed. Van de vlotte, minder krachtige aanvallen van een dief tot aan de opgeladen, machtige aanvallen van de krijger, over alles is nagedacht. Dit gaat gepaard met de typen pantsers en wapens die je kunt gebruiken per vocation. Je laat een boogschutter namelijk niet in een zwaar pantser rondlopen met een zwaard van twee keer zijn lengte. Je hebt een knop voor lichte en een knop voor zware aanvallen. Daarnaast zijn er knoppencombinaties die je in kunt drukken om speciale vaardigheden te activeren. Denk aan magische spreuken voor een magiër of sprong in de lucht voor een zwaardvechter om vliegende vijanden aan te kunnen vallen. De gevechten zijn over het algemeen vrij rechttoe rechtaan, maar zodra er een speciaal monster op jouw pad komt, gaat alles los. Trollen, golems, draken en zelfs griffioenen verschijnen regelmatig om het gevecht met jou aan te gaan. Om deze grote vijanden neer te krijgen moet je goed samenwerken met jouw pawns en gebruik maken van hun zwaktes. Een golem heeft bijvoorbeeld een aantal magische punten die je moet raken om hem te verzwakken. Om de hogere punten te bereiken kan je op hem klimmen en steken tot je erbij neervalt of je zet iemand in die van afstand aan kan vallen. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos dus het is aan jou om te bepalen hoe je die ene chimera in de grot velt.

Veel reizen met minimaal resultaat

Uiteraard valt er ook altijd wat te zeuren op een videogame. Zo is het mooi dat de wereld groot en dynamisch is, met bijvoorbeeld moeilijkere tegenstanders tijdens de avonduren, maar het feit dat je niet zomaar even ergens naartoe kunt teleporteren zonder de juiste maatregelen te treffen kan op den duur vervelend worden. Daarnaast worden er diverse items aangeboden om jouw game-ervaring “te verbeteren”, maar hier moet je wel echt geld voor neertellen. Deze hoef je natuurlijk niet te kopen, want alles is in de game te vinden, maar microtransacties in een game voor de volle prijs laat altijd een vreemde nasmaak achter. Dit zijn echter maar kleine punten van ergernis en als je hier doorheen kan kijken staat er een solide game. Het maakt mij benieuwd naar wat Capcom nog meer gepland heeft voor de Dragon’s Dogma franchise.

Dragon’s Dogma 2 is een hele solide game. Je kunt vrij wisselen tussen vocations, de gevechten zijn spectaculair en de wereld is prachtig om te zien. Hier hangt wel een kleine schaduw boven in de vorm van microtransacties en het gebrek aan standaard fast travel mogelijkheden. Dit doet echter niet heel veel af aan de algehele game, dus als je nog op zoek bent naar een goede RPG dan kan je Dragon’s Dogma 2 zeker overwegen.