Casper Egas | zaterdag 4 Mrt 2023, 19:13
Weer zo'n makkelijke remake, of echt iets goeds? Lees onze recensie van Dead Space!
Gespeeld op Xbox Series X. Alleen speelbaar op Xbox Series.
In 2008 kwam de science-fiction horror game Dead Space uit op de Xbox 360, PlayStation 3 en PC. Dit was een onverwacht grote hit van Electronic Arts, een uitgever die de afgelopen twee decennia niet bepaald bekend staat als innovator. Er volgde al snel twee vervolgen en enkele spin-offs, maar na de teleurstellende verkoopcijfers van Dead Space 3 leek het over met de franchise. De studio die verantwoordelijk was voor de meeste games, Visceral Games, werd zelfs gesloten.
We zijn nu tien jaar verder en daar is Dead Space weer; dit keer gaat het om een remake van het origineel. Ik hoop dat dit een manier is waarop EA kijkt of er nog interesse is in de franchise en dat deze release niet op zichzelf staat. Ik word inmiddels namelijk een beetje flauw van alle remakes, remasters en re-releases. Is originaliteit dood en wil niet meer een echt risico nemen? Ik probeer daarom deze remake niet als nieuwe game te beschouwen, maar als nieuwe versie van de klassieker. Is het de moeite waard geweest om alles opnieuw te maken en is het daarmee een grote aanrader voor fans van het origineel?
Grafisch is deze nieuwe versie mooi, maar ook trouw aan de oorspronkelijke stijl. Voor een spel dat exclusief voor de nieuwe consoles (en PC) uitkomt is het echter ook geen nieuwe standaard. Prima verzorgd, met duidelijk meer polygonen, betere animaties, meer details en vooral veel betere belichting dan de Xbox 360 game. Je kunt kiezen voor een modus met ray tracing voor de schaduwen en meer detail, of voor een modus met een hogere framerate. Ik heb zelf gekozen voor de eerste optie en had daarbij nooit problemen met frame drops. Een paar elementen die misschien wat mooier hadden gemogen zijn de texturen, de mist en het vuur.
De audio van het origineel was heel sterk, met vooral opvallend goede surround sound. Dat is ook nu het geval. Dit is echt een voorbeeld van een spel met uitstekend audio design, waardoor de sfeer en suspense worden vergroot. Een van de grote aanpassingen is dat het hoofdpersonage Isaac dit keer niet meer stil is, maar met enige regelmaat spreekt. De stemacteur is dezelfde als uit de sequels en deze doet het redelijk. Dat geldt ook voor de andere acteurs. Doordat het verhaal nu meer uitgespeeld wordt met verschillende personages die je tegenkomt en er meer wordt gesproken, is het nu iets beter te volgen en komt het overtuigender en spannender over.
Dit is echter niet de enige aanpassing. Ook de gameplay is onder handen genomen. Ten eerste is het ruimteschip waarop vrijwel het hele spel afspeelt nu meer een geheel, in plaats van dat het bestaat uit losse levels waartussen een tram beweegt, die eigenlijk een vermomd laadscherm is. De tram is er nog steeds, maar deze functioneert meer als een echte tram in een min of meer logisch opgebouwd schip. Je kunt nu ook meer te voet van plek naar plek komen. Dit heeft echter wel de consequentie dat er meer tegenstanders opnieuw verschijnen, waar je ze eerder al doodgemaakt had. Het gaat hier niet op het constant respawnen, maar het is soms wel wat irritant.
De andere grote verandering zijn de stukken waar je gewichtloos bent. Vroeger moest je van plek naar plek springen; wat een beetje onhandig werkte. Nu is er gekozen voor een mechaniek waarbij je vrij rond kan vliegen. Men was kennelijk erg overtuigd van deze innovatie, want allerlei stukken van het spel zijn aangepast, zodat er meer scenes van gewichtloosheid zijn. Een deel hiervan is best leuk, zoals een baas in het tuinbouwlevel, maar meestal zorgde het bij mij voor een diepe zucht. De besturing is nogal lomp en je bent snel kwijt wat boven en onder is. Als dit een paar keer in het spel voor zou komen, dan zou ik er geen problemen mee hebben, maar nu gebeurt het veel te vaak voor een gameplay mechaniek die niet echt uit de verf komt.
Dan nog de volgende kwestie: waarom is deze remake er eigenlijk en voor wie is deze bedoeld? We weten nog niet of deze release op zichzelf staat of dat het een opwarmertje is om zo het publiek rijp te maken voor een revival van de franchise. Stel: je hebt het origineel al gespeeld en hebt daar plezier mee beleefd, maar bent ook geen mega fan. Wil je dan de adviesprijs van maar liefst 80 euro spenderen aan deze remake? Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet. Je kunt het origineel makkelijk voor een tientje kopen en dat spel is ongeveer net zo leuk. De graphics zijn het belangrijkste verschil en dat voegt zeker onvoldoende toe om het prijsverschil te rechtvaardigen. Ik heb het origineel meerdere keren met veel plezier uitgespeeld en daardoor voelde het doorspelen van deze nieuwe versie een beetje als oude koek. Een mega fan heeft daar natuurlijk geen last van, dus die zal het spel vast allang gekocht hebben.
We hebben nog een tweede groep: mensen voor wie Dead Space nieuw is. Is dit dan een spel dat in de huidige tijd overeind blijft, of is het nu zo gedateerd dat je er moeilijk in komt als je moderne spellen gewend bent? Ik denk dat het overeind blijft en voor eenieder die houdt van sci-fi en/of horror echt aan zijn trekken komt. Misschien is de hoge vraagprijs nog steeds een beetje veel van het goede, maar als dat voor jou geen probleem is, of als je wacht op een prijsverlaging, dan is Dead Space een game waar je een uur of vijftien een boel plezier mee kunt hebben.
Ik hoop van harte dat deze remake van Dead Space een opwarmertje is en dat een vervolg in de pijplijn zit. Het spel is mooi geüpdatet, met vernieuwingen, zonder het karakter van het origineel te veel te veranderen. Om hier een dermate hoog bedrag voor te vragen vind ik echter wat te veel van het goede. Je zou dan met iets nieuws moeten komen dat echt kan verrassen. Genoeg oude koek nu, kom met iets origineels.