Top-down oorlogje spelen in pixel-art stijl. Iets voor jou? Lees onze recensie van CONSCRIPT!

• Lange game
  • Flink uitdagend
  • Goed concept
  • Besturing bij het vechten matig
  • Grauwe, onaantrekkelijke graphics

Retro games spreken mij erg aan. Een van die oude spellen waar je mij echt blij mee kan maken is Resident Evil. Ook ben ik zeker niet vies van historische games. CONSCRIPT ligt daarom precies in mijn straatje: survival horror met retro graphics & gameplay tijdens de Eerste Wereldoorlog bij Verdun. Het lijkt een gouden greep, de mix van horror en deze vreselijke oorlog. Probeer maar eens te overleven in de loopgraven vol ratten, terwijl bommen en gifgas overal om je heen zijn. Sterf je direct of word je helemaal gek?

Overleven in de loopgraven

Je speelt in dit spel een dienstplichtige Franse soldaat die zich in 1916 vrijwel hopeloze omstandigheden moet zien te redden. Je bevindt je in een fort nabij Verdun dat voortdurend door de Duitsers wordt beschoten. De bevoorrading is bijna onmogelijk geworden en nieuwe rekruten zijn nergens te bekennen. Er zijn hier en daar nog wel plukjes Franse soldaten die met jou de linies moeten verdedigen, maar je bent je broer in de chaos kwijtgeraakt. Een van de doelen in CONSCRIPT is om deze broer terug te vinden.

Het spel speelt vrijwel geheel zoals een oude Resident Evil, behalve dat de zogeheten tank-controls niet aanwezig zijn en het spel met een driekwart perspectief in een tweedimensionaal bovenaanzicht wordt weergegeven. Verder herken je bijvoorbeeld de hopeloze situatie, de puzzels en sleutels, de geringe ruimte om dingen te dragen, de inkt om op te kunnen slaan en de moeizame gevechten. Eigenlijk zijn al deze elementen erg geslaagd, behalve dan de gevechten. Je kunt een tegenstander besluipen en op zijn hoofd slaan, maar meestal ontstaan een vreemde dynamiek, waarbij je steeds een stuk wegrent en dan weer omdraait om een schot te lossen. Het wordt een beetje een komisch fenomeen en dat is allerminst de bedoeling. Het richten en herladen is zo langzaam, dat je eigenlijk niet anders kan. Het herhaaldelijk slaan met een wapen is nog onhandiger, omdat je pas serieuze schade doet als je lang uithaalt, maar dat is zo langzaam, dat je altijd schade incasseert.

Toch wordt CONSCIPT zeker niet verpest door de matige gevechten, want die spelen maar een kleine rol. Het verkennen van de omgevingen, voorwerpen verzamelen en puzzels oplossen blijft namelijk leuk. Er is meer dan genoeg te doen en het spel is buitengewoon lang voor dit genre. Met een prijs van 22 euro krijg je echt waar voor je geld! Ik speelde op de gemiddelde moeilijkheidsgraad met een beperkt aantal opslagmogelijkheden en ik kreeg daarmee een serieuze uitdaging voorgeschoteld. Misschien dat het sommigen daardoor zal frustreren, maar zie het zo: speel het spel rustig in etappes, dan zal je er lang plezier van hebben.

Grauwe boel!

Dat het geen vrolijke boel is in de loopgraven is volkomen duidelijk. Dus gruwelijkheden en duisternis zijn te verwachten. Ik zou zelfs zeggen dat er nog iets meer horrorelementen aanwezig hadden mogen zijn. Het gaat niet zo zeer om schrikmomenten, maar meer om een drukkende, gruwelijke sfeer. De muziek is daarbij vrij minimalistisch, maar passend. Helaas zijn de geluidseffecten weinig bijzonder en ontbreken ingesproken stemmen.

Toch is het uiterlijk het zwakste punt van CONSCRIPT. De retro graphics zijn voor de pixelige soldaten nog wel aardig, maar de tweedimensionale omgevingen ogen heel rommelig, grauw en onaantrekkelijk. Er is wel oog voor detail, maar de look, alsof het allemaal gecomprimeerd is of is weergegeven met weinig kleuren, vind ik echt niet mooi. Grijs, bruin, geel en dat is als je al wat ziet, want CONSCRIPT is een extreem duister spel. Zelfs met de zaklamp (met batterijen) is het vaak moeilijk om je weg te vinden. Duisternis kan horror natuurlijk versterken, dus het is in de basis geen probleem. Toch had het spel echt heel wat mooier en stijlvoller kunnen zijn. Het oogt allemaal wat goedkoop.

Geef CONSCRIPT echt eens een kans als je het idee van Resident Evil tijdens de Eerste Wereldoorlog tof lijkt. Er zijn geen zombies, maar het effect is hetzelfde. Het concept is geslaagd en er is meer dan genoeg boeiende gameplay aanwezig. Je hebt er echt een stevige kluif aan. Helaas zijn de gevechten niet superleuk en ben ik bang dat de grafische missers veel potentiële kopers af zullen schrikken.