• Adembenemende beelden in de remake
  • Een heel mooi verhaal
  • Unieke co-op ervaring
  • Korte speelduur
  • Af en toe problemen met de camera

Gespeeld op Xbox Series X. Alleen verkrijgbaar voor Xbox Series S/X.

Brothers - A Tale of Two Sons veroverde in 2013 voor het eerst m’n hart met z’n innovatieve gameplay en diep ontroerende verhaal. Nu de remake van Brothers op de Xbox Series X verschijnt, is deze emotionele reis herboren voor een nieuwe generatie. Evenaart deze remake de magie van het origineel of is het gewoon een geval van makkelijk kopiëren?

Het meest opvallende aspect van de remake zijn de vernieuwde graphics. De wereld is gebouwd met Unreal Engine 5 en zit nu boordevol details. Weelderige bossen glinsteren van het zonlicht, terwijl bergen met besneeuwde toppen een hemel met levendige zonsondergangen doorboren. De personages hebben ook een flinke upgrade gekregen, waarbij de broers Nara en Naia een breder scala aan emoties laten zien via hun expressieve gezichten en lichaamstaal. De omgeving zelf voelt levendiger aan, met wuivend gras, dwarrelende sneeuwvlokken en glinsterende watervallen die een laag van immersie toevoegen die echt wel in het origineel ontbrak.

Twee duimen

De basisgameplay van Brothers blijft ongewijzigd. Je bestuurt Nara met de ene joystick, en Nara is de oudere en sterkere broer. Naia, de jongere, lichtvoetige broer bestuur je met de andere joystick. Om puzzels op te lossen moet je hun unieke krachten gebruiken. Nara kan zware voorwerpen duwen, steile rotsen beklimmen en vijanden afweren, terwijl Naia zich door krappe ruimtes wurmt, schakelaars activeert en met de omgeving omgaat op manieren die Nara niet kan. Dit mechanisme bevordert een diep gevoel van teamwork tussen je twee duimen en weerspiegelt perfect de band tussen de twee broers. Het verhaal ontvouwt zich organisch, met minimale dialoog. Details in de omgeving en acties van personages schetsen een beeld van een liefdevolle familie die door een tragedie is getroffen. De zoektocht van de broers naar het Levenswater, een mythisch geneesmiddel voor hun zieke vader, is een aangrijpende metafoor voor de moeite die we doen voor degenen van wie we houden. De emotionele impact van de oorspronkelijke game is hier bewaard gebleven en de verbeterde beelden versterken de kracht van het verhaal alleen maar.

De remake behoudt dus de singleplayer-modus van het origineel, waarin je beide broers tegelijk bestuurt met twee analoge sticks. Dit kan soms een uitdaging zijn, maar als je het onder de knie hebt, biedt het een unieke en lonende spelervaring. Zit je met een vriend of vriendin op de bank dan zit de échte magie van Brothers wel in de innovatieve co-op modus. Hierin bestuurt elke speler één broer en werkt hij samen om obstakels te overwinnen. De communicatie en coördinatie die nodig zijn om te slagen versterken de thematische kern van de game, waardoor de emotionele beloning nog krachtiger wordt.

Obstakels op je pad

Hoewel de remake in de meeste opzichten een enorme verbetering is, zijn er ook een paar tekortkomingen. De lengte van de game blijft aan de korte kant, met ongeveer 5-6 uur. Hoewel het verhaal indrukwekkend is, zullen sommigen de kortheid als een nadeel ervaren. Daarnaast kan de camera af en toe lastig zijn in krappe ruimtes, waardoor je geen zicht hebt op cruciale platforms of gevaren. Tot slot voelen de gevechten, hoewel ze zeldzaam zijn, wat onhandig en repetitief aan.

Ondanks deze kleine struikelblokken is Brothers - A Tale of Two Sons Remake een doorslaand succes. De verbluffende visuals blazen deze emotionele reis nieuw leven in, terwijl de kern van de gameplay boeiend en vernieuwend blijft. Met de nadruk op teamwork en de kracht van broederschap biedt de game een ontroerende ervaring die diep raakt. Of je nu een terugkerende speler of een nieuwkomer bent, Brothers - A Tale of Two Sons Remake is een must-play voor Xbox spelers die op zoek zijn naar een uniek en onvergetelijk avontuur.