Casper Egas | donderdag 5 Sep 2024, 23:55
Het klassieke strategiespel Age of Mythology keert terug, en deze keer op je Xbox!
Gespeeld op Xbox Series X. Alleen beschikbaar voor Xbox Series en PC.
Als je denk aan echte klassieke strategiespellen, dan zou je misschien zeggen: Command & Conquer, Warcraft, Heroes of Might and Magic, Total War en Age of Empires. Maar er is natuurlijk zoveel meer dan dat uitgebracht. Een van die titels, die misschien een beetje ondergesneeuwd was, is Age of Mythology uit 2002. Dit is een soort spin-off van de Age of Empires franchise, ook oorspronkelijk gemaakt door Ensemble Studios. Het quasihistorisch thema is ingeruild voor een quasimythologisch thema. Na meer dan twintig jaar is er een remake, want ja, we leven nu in de tijd van de remasters en remakes, een niet in de tijd van rijken en mythologie.
Oké, ik ben in het huis aan het schilderen geweest, maar deze kop is zeker ook van toepassing op Age of Mythology: Retold. Naast een vrij aardige grafische make-over, inclusief nieuw artwork, betere belichting, mooiere texturen, complexere gebouwen en meer gedetailleerde eenheden, is ook de gameplay onder handen genomen. Grafisch ziet het spel er best prima uit, maar ook niet spectaculair. Volgens mij zijn het vooral de schaduwen die niet overtuigen, waardoor alles een beetje ingeplakt oogt. Begrijp me niet verkeerd, het is geen lelijk spel, je wordt alleen niet weggeblazen.
De gameplay blijft op de Xbox prima overeind. Ik heb jaren ervaring met strategiespellen spelen met een controller, dus heb ik misschien een voorsprong op beginners, maar over het algemeen is de besturing intuïtief en prettig. Natuurlijk lever je wel wat in aan precisie en snelheid ten opzichte van een muis. Dat is echter niet de schuld van de ontwikkelaar. Als je het toch niet prettig vindt, dan kun je ook op de PC spelen of een muis op de Xbox gebruiken.
Ik heb het origineel nooit gespeeld, dus ik kan niet zo goed vergelijken, buiten wat ik in filmpjes gezien heb en wat ik gelezen heb. Nieuw is in elk geval dat je nu krachten die je van de goden krijgt vaker per level kan gebruiken, waardoor ze een wat grotere rol gaan spelen. Dit lijkt mij een goed idee, want zelfs na deze aanpassing spelen deze krachten vaak een bijrol. Een andere innovatie is dat je nu de gewone burgers op de automatische piloot kunt zetten. Veel tijd in oude strategiespellen gaat normaal gesproken op aan het geven van instructies aan het gewone volk: houthakken, voedsel verzamelen, goud mijnen etc. In Retold kun je kiezen in welke verhouding het werk gedaan moet worden. Er zijn daarvoor een aantal vooraf bepaalde mogelijkheden, zoals concentreren op het goud, met nog redelijk wat voedsel en dan weinig hout. Het idee is erg goed, maar er zijn een paar problemen. Ten eerste zijn de opties niet verschillend per partij dat je speelt, terwijl de behoeften vaak behoorlijk anders zijn. Erger is echter dan je regelmatig tegen bugs aanloopt. Dan krijgt je keer op keer in beeld dat je slechts een iemand per boerderij kan werken. Ja, dat klopt, maar dan moet de AI het niet keer op keer blijven proberen. Ook moet je nog steeds wel opletten, want als de goudmijn bijvoorbeeld leeg is, dan kijken ze niet verder dan hun neus lang is voor een alternatieve bron.
Al met al zijn de innovaties goed, maar zeker niet baanbrekend. Zeker als je bedenkt dat Age of Mythology een heel veilige spin-off van Age of Empires is. Bijna alles werkt zo als in die serie. Aan de ene kant mooi, want ik kon gelijk beginnen, maar aan de andere kant voelde het als oude koek, terwijl ik het origineel niet eens gespeeld heb. Bij een remake is het ook zeker niet de bedoeling dat de afwerking zo te wensen over laat. Niet alleen de AI maakt fouten bij de nieuwe automatische functie, ook lopen soldaten dikwijls vast in een bos of vallen ze niet de logische dingen aan. Je moet ze zeker nog blijven babysitten. Stotterende filmpjes en lang stilstaande schermen wanneer je ze door wilt drukken geven ook niet echt vertrouwen in de afwerking.
Het spel is gelukkig wel maar dertig euro, want alleszins redelijk lijkt. Je krijgt immers een weinig innovatief of spectaculair, maar alleszins zeer functioneel strategiespel met maar liefst drie campagnes, vier partijen en meer dan veertig skirmish maps, die ook online gespeeld kunnen worden. Oké, de campagne van de Noorse dwergen is maar vier missies lang, maar je bent veel langer zoet met Atlantis en met de gecombineerde campagne, waarin je aanvankelijk de rol van de Grieken speelt. Het is misschien wel wat gek dat de Chinezen uit het origineel nog niet terug te vinden zijn. Je zult het voorlopig met Griekenland, Atlantis, Noorwegen en Egypte moeten doen, want de rest wordt betaalde DLC. Altijd flauw als de lage prijs toch nog een addertje onder het gras bevat.
De campagnes zijn leuk om te spelen, maar de scenario’s zijn zeker niet zo leuk als in Age of Empires. Het is allemaal wat flauw en het mythologische thema komt niet geweldig uit de verf. Natuurlijk heb je naast gewone soldaten ook vreemde wezens en helden, maar veel karakter hebben ze niet. Je kunt ook bidden bij de tempels om zo steeds meer krachten te krijgen, die jij als God op de tegenstander los kunt laten. Dit is een leuke toevoeging, maar de basis van het spel verandert er niet wezenlijk door. Veel levels volgens toch gewoon dezelfde stappen: bouw een basis, bouw een leger en val aan. Wel tof is dat alle vier de facties echt verschillend zijn en daardoor andere tactieken mogelijk maken. Dit neemt iets van de eentonigheid weg.
Mensen die een spel als Age of Empires verwachten dat niet afwijkt van de norm, zullen zowel met anderen online als in de campagnes genoeg plezier kunnen beleven aan Age of Mythology: Retold. Reken wel op een veilige remake en een spel dat wat basaal overkomt. Is dat erg? Nee hoor, zo lang je niet te hoge verwachtingen hebt.