Dorian de la Fosse | maandag 7 Okt 2024, 13:04

Lees hier de review van deze simulatie game!

• Diepgaande simulatie
  • Realistische gesprekken
  • Besturing vergt wat gewenning
  • Interface van de game oogt saaier dan het daadwerkelijk is

In de geschiedenis van games hebben we al veel simulatiespellen langs zien komen. Zo kan je een bij zijn, een professionele kok of zelfs een liefhebber van hogedrukspuiten. Het gebeurt echter niet vaak dat we plaats mogen nemen op de stoel van de 112-hulplijn. Xboxworld nam voor deze review plaats op de stoel van een hulplijnmedewerker om te zien of een carrièreswitch mogelijk is.

112, hoe kan ik u van dienst zijn?

Het is een relatief stressvolle baan, werken voor de hulpdiensten. Dit geldt zowel voor de politieagenten op de straat, de ambulancemedewerkers en de brandweerlieden. Het is echter niet anders voor de mensen achter de hulpdiensten. Dit zijn de mensen die de juiste middelen naar de juiste locaties sturen. In 112 Operator neem jij als speler plaats op de stoel van de zogeheten operators om de hulpdiensten in een stad naar keuze aan te sturen.

In eerste oogopslag lijkt de game erg simplistisch te zijn. Ik kan me voorstellen dat als je de game in de Xbox Store ziet en door de afbeeldingen bladert dat je meer het idee krijgt van een simplistisch, statisch spel. Dit is de schijn die de game tegen zich heeft, maar vanaf het eerste moment van spelen kom je er achter dat er zo veel meer schuil gaat achter de, op het oog, simpele interface. Je begint het spel door een stad te kiezen, in mijn geval Londen, waarna je een gedeelte van de stad voor jouw rekening krijgt. Hier zijn een aantal eenheden standaard toebedeeld. Voor mij waren dat twee politieauto’s, een politiebus, twee ambulances en twee brandweerwagens. Deze eenheden worden weergegeven als autokaarten op de stadskaart met een gekleurde achtergrond, respectievelijk blauw, wit en rood. De gameplay lijkt simpel; er komt een melding binnen en jij bepaalt welke eenheid jij erop afstuurt, of misschien helemaal niet als de situatie niet ernstig genoeg is. Zou je een politieagent naar een restaurant sturen, omdat een klant niet kreeg wat ze bestelde of stuur je ze liever naar een inbraak? De keus is aan jou.

Keuzes en consequenties

Het schuiven van eenheden op de kaart is een enkel onderdeel van 112 Operator. Een ander belangrijk onderdeel is het beantwoorden van telefoontjes. Je krijgt gedurende jouw werkdag meerdere telefoontjes om af te handelen. Deze variëren van ernstige situaties tot aan nutteloze telefoontjes. Zo kreeg ik op dezelfde werkdag te maken met een man die van plan was van een brug te springen en een oude vrouw die de code van haar telefoon was vergeten. Tijdens deze gesprekken krijg je een aantal antwoorden om uit te kiezen. Zo kan je het gesprek in goede banen leiden of de situatie kan totaal escaleren. Wat mij vooral verbaasde aan deze telefoontjes, is niet alleen dat er bijzonder veel verschillende situaties in de game zitten, maar vooral dat ook alles is ingesproken. Sterker nog, tijdens jouw werk hoor je continu collega’s met elkaar en met jou praten. Dit draagt bij aan het realisme.

Aan het einde van jouw werkdag krijg je de mogelijkheid om nieuwe eenheden aan te schaffen, werknemers te promoveren of om voertuigen te vervangen. Dit doe je door het verdiende geld te gebruiken om jouw hulpdiensten uit te breiden. Met meer voertuigen kan je meer natuurlijk weer meer verdienen en dus ook meer kopen. Als je jouw werk heel goed doet, wat aan het einde van elke dag wordt weergegeven door middel van verdiende punten, dan wordt jouw werkgebied langzaam uitgebreid en voordat je het weet stuur jij opeens de hulpdiensten van heel Londen aan. Als ik dan toch een negatief aspect moet benoemen is het de besturing. 112 Operator is al ruim vier jaar beschikbaar op Steam, dus het is niet vreemd dat het een beetje speelt als een PC game. Een controller is echter niet zo snel als een muis wanneer je een cursor over het scherm moet bewegen, dus om dit aan te pakken kan je wisselen tussen de menu’s en de kaart door op Y te drukken. Het werkt op zich prima, maar het vergt wel wat gewenning.

112 Operator is een waar pareltje dat eindelijk zijn weg naar de Xbox heeft gevonden. Het oogt allemaal wat saai en simplistisch aan het begin, maar zodra je de game speelt zie je dat er veel meer schuil gaat achter de simpele presentatie.