• Uitdagende puzzels met lonende ontdekkingen
  • Onresponsieve en saaie gevechten

• Gebrek aan samenhangend spelontwerp

• Beperkte interactiviteit en weinig richting

Tim Colman | dinsdag 20 Aug 2024, 10:35

Lees hier de review van deze nieuwe First Person Shooter.

GRAVEN is een first persoon shooter die zomaar het vervolg op Hexen had kunnen zijn, maar dan 30 jaar later. De game plaatst je in een fascinerende duistere fantasiewereld, waar je de rol opneemt van een in ongenade gevallen priester van de Orthogonale Orde. Je wordt verbannen voor het plegen van een moord en belandt in een moerassig, door pest geteisterd dorp met een dreigende sfeer. Houdt het verhaal je niet in de ban, dan is het de wereld wel, die zorgvuldig is gemaakt om een gevoel van angst en nieuwsgierigheid op te roepen.

Nostalgische bril

Een van de opvallende kenmerken van GRAVEN is de visuele stijl. De game gebruikt een low-poly esthetiek die doet denken aan games uit de late jaren 90 en vroege jaren 00, maar met moderne verbeteringen, zoals verbeterde belichting en vernietigbare omgevingen. Deze mix van oude en nieuwe technologie creëert een sfeer die zowel nostalgisch als fris is. Het wereldontwerp, vol grimmige moerassen, vervallen steden en donkere kerkers, is meeslepend en suggestief en draagt aanzienlijk bij aan de algehele aantrekkingskracht van de game.

De gameplay brengt een mix van verkennen en puzzels oplossen. Het spel daagt spelers uit om voorwerpen te verzamelen, omgevingspuzzels op te lossen en spreuken en wapens te gebruiken om verder te komen. In het begin moet je een vuurtoren aansteken om zombies van je pad af te leiden, waarmee de toon wordt gezet voor het soort puzzels dat je zult tegenkomen. Sommige puzzels zijn eenvoudig en je legt snel de link naar wat voor handen is, andere zijn ingewikkelder en verbergen waardevolle beloningen. De puzzels zijn niet altijd geslaagd en kunnen wel eens iets te veel van je tijd innemen, maar de puzzels die wel werken gaven mij in ieder geval een bevredigend gevoel.

Priester boxer

De combat is GRAVEN z’n zwakste schakel. De game biedt weliswaar een verscheidenheid aan wapens en spreuken, de uitvoering ervan laat te wensen over. Man-tegen-mangevechten voelen niet responsief aan, met vijanden die weinig reactie vertonen op slagen tot de laatste klap. Gevechten van afstand zijn boeiender, maar missen nog steeds de kracht die nodig is om gevechten echt spannend te maken. Spreuken zijn nuttig in puzzels, maar hebben weinig impact in gevechten vanwege een tekort aan beschikbare mana. Het resultaat zijn gevechten die eerder verplicht aanvoelen dan boeiend, een belangrijk nadeel voor een actiegerichte game.

Navigeren door de wereld kan frustrerend zijn vanwege de beperkte richting. De kaart vult zich tijdens het verkennen, maar het ontbreekt aan markeringen en het dagboek biedt minimale begeleiding. Tipgevers herhalen hun instructies niet, waardoor je gemakkelijk verdwaalt of verward raakt over je doelen. Deze ontwerpkeuze kan natuurlijk aantrekkelijk zijn voor spelers die graag zelf dingen in elkaar puzzelen. Ik vermoed echter dat het voor velen een grote ergernis zal zijn.

Ondanks de gameplayfouten blinkt de game uit in het creëren van een meeslepende wereld. De sfeer is constant griezelig, met omgevingen die hun eigen verhaal vertellen. Van door de pest geteisterde dorpen tot kerkers vol lijken, de omgevingen in de game zijn rijk aan details en geschiedenis. Deze vorm van verhalen vertellen via de omgeving is een van de sterke punten van GRAVEN, waardoor spelers betrokken blijven bij de wereld, zelfs als de gameplay dan wat hapert.

GRAVEN is een spel dat ernaar streeft om moderne elementen te combineren met gameplay en visuals in jaren 90-stijl. Hoewel het erin slaagt om een intrigerende wereld met een dikke atmosfeer te creëren, heeft de gameplay te lijden onder matige gevechten, een gebrek aan samenhangend design en beperkte interactiviteit. Het spel zal waarschijnlijk in de smaak vallen bij diehard fans van retro-geïnspireerde titels, vooral als zij houden van sfeervolle verhalen en uitdagende puzzels. Maar voor de grote meerderheid zal het gebrek aan richting en de ongeïnspireerde gevechten snel tot ergernis leiden.