Robin Bosman | zondag 7 Sep 2014, 17:14
XBW neemt een kijkje in het blinde woud.
Terwijl het grootste deel van de gameindustrie in de ban is van Triple-A blockbusters als Call of Duty en Battlefield, zijn er gelukkig ook nog games die wat meer tot de verbeelding spreken. Ori and the Blind Forest is zo’n game.
In Ori and the Blind Forest (OBF) speel je met, hoe kan het ook anders, de beschermgeest Ori. Dit witte beestje is lang geleden het bos in komen vallen en is vervolgens geadopteerd door een beer-achtig wezen dat Ori opvoedt alsof hij haar eigen kind is. Als Ori’s peetmoeder opeens wordt ontvoerd door de kwaadaardige Kuro, staat Ori er helemaal alleen voor. Hulpeloos gaat Ori op zoek naar zijn moeder, maar hij is te zwak om de reis alleen te maken. Gelukkig ontmoet hij Sein, die als zijn gids en beschermer fungeert. Door vijanden te verslaan verdienen ze ervaringspunten, die weer ingewisseld kunnen worden voor nieuwe krachten. Met deze nieuwe krachten kunnen ze meer van het Blind Forest ontdekken, en zo hopelijk Ori’s moeder terugvinden.
De gameplay van OBF is te omschrijven als een mix van Limbo, Super Meat Boy en Metroid. Hoewel de game voelt als een 2D platformer à la Limbo, is dit slechts het topje van de ijsberg. OBF heeft meer diepgang dan je in eerste instantie zult denken. Je hebt de mogelijkheid om diverse upgrades te kopen waarmee Ori zich een weg door bepaalde gebieden kan banen. Deze lichte RPG elementen geven het spel nét wat meer diepgang, en zorgen ervoor dat de ervaring voor iedereen toch enigszins anders is. Naarmate je verder het bos in trekt zul je merken dat OBF best pittig is, wat weer aan Super Meat Boy doet denken. Op sommige punten zul je waarschijnlijk erg vaak aan je spreekwoordelijke einde komen. Uiteindelijk zul je dan ook al je krachten moeten combineren om veilig op je bestemming aan te komen. Het backtracken met je nieuw verkregen krachten is dan weer typisch Metroid.
Omdat het spel op sommige momenten best pittig kan zijn, hebben de ontwikkelaars een vrij unieke nieuwe vaardigheid toegevoegd. Ori kan op elk moment een zogenaamde Soul Link in de wereld plaatsen. Deze Soul Link doet dienst als een checkpoint waar je zult herrijzen, mocht je onverhoopt het loodje leggen. Je kunt ze echter niet oneindig neerzetten. De energie die Ori gebruikt om speciale sterkere aanvallen uit te voeren wordt ook gebruikt om deze checkpoints te plaatsen. Het is dus zaak om alleen een Soul Link neer te zetten als het echt nodig is.
OBF wordt ontwikkeld door Moon Studios, een onafhankelijke studio zonder vaste locatie. Alle teamleden (onder andere voormalig Cinematic Artist van Blizzard, Thomas Mahler, en Gennadiy Korol, voormalig Senior Graphics Engineer bij Animation Lab) wonen en werken verspreid over de hele wereld. Hierdoor hebben ze de kans om alleen met de allerbeste mensen in de business te werken. OBF is sinds 2010 in de maak, en sinds 2011 is Moon Studios een Microsoft First Party Developer. Dit wil zeggen dat ze in het niet misselijke rijtje staan met o.a. Lionhead, 343 Industries, Turn 10 en Rare. Verwacht dus absoluut geen kleinschalige arcadegame.
Het lijkt erop dat Ori and the Blind Forest een prachtige en unieke game gaat worden die zich prima staande gaat houden tussen al het triple-A gamegeweld. Liefhebbers van games als Limbo, Brothers, Child of Light en Trine zullen ook Ori and the Blind Forest waarschijnlijk fantastisch vinden.
Tof concept! Denk dat dit een leuke afwisseling word tussen de grote games en ga ik zeker halen :)