Kimberly van Overmeeren | dinsdag 5 Apr 2016, 20:00
De doom beta is voorbij en what's the verdict? Lees hier onze preview.
Afgelopen weekend was het closed beta testing voor de Doom multiplayer en we hebben onze shotguns weer uit de kast gehaald om te kijken wat wat is in deze nieuwe shooter van Bethesda en id Software. De nieuwe Doom komt 13 mei uit, met single én multiplayer.
Met een key voor de closed beta was het mogelijk vanaf 31 maart tot 3 april aan de slag met de Doom multiplayer. Deze bestond uit twee verschillende maps en twee speltypes. De speltypes bestonden uit Team Deathmatch en Warpath, waarbij de eerste niet veel uitleg behoeft. Warpath daarentegen is een nieuw speltype dat ik nog niet tegen ben gekomen in andere multiplayer shooters . Warpath is een soort king of the hill, maar gaat het bij dit speltype om een bewegende zone. Dat brengt natuurlijk interessante uitdagingen met zich mee. Het past vooral perfect in de dynamische speelstijl van deze multiplayer game.
De game voelt goed ontwikkeld, soepel. De wapens voelen lekker, zoals je gewend bent van een goede shooter. Vooral de shotgun en de plasma rifle waren mijn favoriet. Een schot van dichtbij met de shotgun hakt er écht in: ledematen en bloed vliegen je rond de oren. De wapens hebben allemaal hun eigen speelstijl. Er zijn geen vijf verschillende shotguns. Gewoon één shotgun, één assault rifle enzovoort. Twee verschillende granaten – frag en siphon. De laatste trekt hitpoints weg van de vijand en geeft ze terug aan jou. Ook zijn er melee finishing moves, lekker krachtig en mooi geanimeerd.
Verder zijn er nog enkele elementen toegevoegd aan de game voor extra variatie. De demon runes die op een timer verschijnen in de map zijn zeker een must om te bemachtigen voor je team. Zodra je deze hebt, verander je zelf in een demon en heb je sterke en unieke krachten. In de closed beta hebben we enkel de 'Revenant' mogen proberen, maar ik kan me voorstellen dat er nog veel andere gave demons zullen zijn om te spelen. De Revenant geeft je mogelijkheid om met een jetpack op te stijgen en met een rocket launcher de vijand te lijf te gaan. Het beeld word lekker korrelig en je hebt flink meer hitpoints.
Naast de demon runes verschijnt er ook af en toe een superwapen. In de beta was dit alleen de 'gauss cannon'. Deze doodt met een enkel schot, de superwapens zijn dus enorm krachtig. Deze elementen zorgen ervoor dat je niet achterover kan leunen als je wat voor staat in de score, het is een intense game van begin tot eind. Wel is het jammer dat de gauss cannon eigenlijk té makkelijk is. Ik hoop dat id Sofware dat nog wel tweakt. Het is vervelend om te worden gedood op zo'n manier. Het vraagt niet veel van je richtskills, je moet echt maar in de algemene richting van de vijand schieten en iedereen die daar dan staat, gaat eraan.
Nog een derde item wat de game wel zeer leuk en afwisselend maakt zijn de hack modules. Dit zijn upgrades die je verdient door het spel heen. Dingen zoals een wall hack, zodat je de speler kan zien die je het laatst heeft gedood. Of een healthbar boven de vijand. Je kan ze automatisch laten kiezen en aanzetten of je kan ze zelf selecteren op je eigen speelstijl.
De nieuwe Doom lijkt in ieder geval heel goed uitgewerkt, de closed beta voelde al aan alsof het spel al bijna af was. Ik ben maar twee keer een kleine bug tegen gekomen en dat zal ongetwijfeld nog wel worden aangepakt voor de release. De superwapens mogen van mij minder krachtig, maar verder het lijkt Doom over een zeer solide multiplayer te beschikken. Er zijn genoeg vernieuwingen aangebracht om vernieuwend te zijn en tegelijkertijd voelt deze Doom zoals Doom hoort te voelen. Bloederig, snel en lekker overdreven. Dat gezegd ben ik ook enorm benieuwd naar de single player campaign!
Heel fijn om te lezen dit! Heb de beta zelf niet gespeeld helaas, maar deze game gaat er wel komen!
Nog een vraagje..
Ging het 'matchmaken' snel (als in bijv. Titanfall) of zat er (online) veel wachttijd tussen de potjes?