Dorian de la Fosse | zondag 8 Nov 2020, 22:33
Ook wij hebben er één; check onze review van de Xbox Series S!
Recensie geschreven door Dorian de la Fosse en Casper Egas
Het is eindelijk zo ver, de nieuwe generatie consoles is er! Op dinsdag 10 november verschijnen de Xbox Series S en de Xbox Series X. We hebben de Series S alvast een paar dagen kunnen testen. Is dit een ideale instap in de nieuwe generatie voor een zacht prijsje, of kun je beter meteen voor het duurdere model gaan? Of is er nog niet voldoende software beschikbaar om de overstap nu al aantrekkelijk te maken?
Processor: 8x cores @ 3,6 GHz (3,4 GHz met SMT) Custom Zen 2 CPU
Grafisch: 4 TFLOPS, 20 CUs @ 1565 GHz Custom RDNA 2 GPU
RAM: 10 GB GDDR6
Bandbreedte (geheugen): 8 GB @ 224 GB/s, 2 GB @ 56 GB/s
Intern geheugen: 512 GB Custom NVME SSD
I/O doorvoer: 2,4 GB/s zonder compressie, 4,8 GB/s met compressie
Geheugen uitbreidbaar: Ja, 1 TB Expansion Card
Externe opslag: USB 3.2 External HDD ondersteuning
Optische drive: Geen, alleen digitaal
Performance doel: 1440p @ 60 FPS, met maximaal 120 FPS (HDMI 2.1)
Prijs: € 300,-
De Xbox Series S is de minder krachtige variant van de nieuwe generatie Xbox consoles. Voor de prijs van 300 Euro krijg je een aardig pakket en dankzij de Velocity Architecture beschikt de console ook over dezelfde snelheid als zijn grotere broer. De Auto HDR functie is ook aanwezig en het geheugen kan uitgebreid worden met de nieuwe memory card van Seagate (van 250 euro!). Iets wat voor velen noodzakelijk lijkt, gezien de beperkte schijfruimte van de console. Van de 512GB die de SSD tot zijn beschikking heeft, blijft effectief 364GB aan opslagruimte over. Dit betekent dat je dus niet veel games kunt installeren op de interne schijf. Je kunt wel een externe harde schijf aansluiten, maar de games die je daar opslaat maken geen gebruik van de Velocity Architecture van de console. Dat betekent overigens niet dat je helemaal geen voordeel haalt uit een externe schijf. De games die wij getest hebben vanaf een extern medium startten wel degelijk sneller op, wat weer een mooie bijkomstigheid is. Je moet er echter wel rekening mee houden dat de Xbox Series S volledig digitaal is. Hij beschikt niet over een discdrive dus je moet het hebben van de content die in de Microsoft Store te vinden is.
Qua uiterlijk is de console een vreemde eend in de bijt. Het is een erg klein apparaat en Microsoft heeft er voor gekozen om ook deze generatie de S consoles te voorzien van een witte kleur. Verder is het een rechthoekig blok met een Xbox logo, een USB A poort en een zwarte synchronisatieknop aan de voorkant. De andere aspecten van de console zijn ook voornamelijk wit, behalve een groot rooster aan de rechterkant van de console. Dankzij dit zwart, cirkelvormig rooster lijkt de console op een speaker. Persoonlijk had ik het mooier gevonden als de gehele console wit zou zijn, maar over smaak valt niet te twisten. Op het gebied van geluid kunnen we alleen maar concluderen dat hij zelfs bij het uitvoeren van grafisch hoogstaande games muisstil is. Of dit in de toekomst ook zo blijft als de games wat zwaarder worden weten we natuurlijk niet, maar voor nu is het allemaal erg rooskleurig. Daar komt ook nog bij dat de console zelf niet overdreven warm wordt. De hitte verdwijnt dankzij het zwarte rooster bovenop en door de roosters aan de zijkant, waardoor de console zelf op bijna alle plaatsen koel blijft. Alleen aan de voorkant en rond het rooster is de console wat warmer maar dit is normaal, gezien de specificaties. Je kunt er bijvoorbeeld niet je appartement mee verhitten.
Er is ook de mogelijkheid om games van oudere generaties op de interne SSD van de console te plaatsen. Door dit te doen krijg je een mooi voorbeeld van hoe hoog de lees- en schrijfsnelheid eigenlijk zijn. MX Unleashed, een titel van de eerste Xbox met een bestandsgrootte van 1,9GB, was binnen een paar seconden overgeplaatst en de laadtijden waren aanzienlijk sneller. Zo snel dat het laadbalkje geen tijd had om volledig te vullen. Hier zagen we ook voor het eerst Auto HDR aan het werk. De titels die we hebben geprobeerd - MX Unleashed (Xbox), Ikaruga (Xbox 360) en Dead Space 3 (Xbox 360) - hadden allemaal baat bij deze functie. De games zagen er ook strakker uit dan ooit tevoren, maar hou er wel rekening mee dat texturen alleen worden opgepoetst en niet opnieuw gemaakt. Je ziet dus wel dat de games wat ouder zijn, maar de details zijn veel beter te zien.
Over de controller kunnen we aardig kort zijn: deze is weer dik in orde. Esthetisch is er niet heel veel veranderd ten opzichte van de tweede generatie Xbox One controllers, maar de aanpassingen die zijn gedaan maken deze controller nog fijner in gebruik. De griptextuur is nu uitgebreid naar de zijkant van de controller en ook de triggers en bumpers hebben nu een griptextuur gekregen. De triggers zijn iets afgevlakt, maar er is voor de rest geen noemenswaardig verschil. De D-pad is volledig aangepakt. De standaard vierpuntstoetsen zijn vervangen voor een circulaire d-pad met vier verhogingen voor de standaard richtingen. Deze werkt een stuk prettiger dan het origineel, omdat het nu eenvoudiger is om alternatieve richtingen in te voeren, wat bijvoorbeeld fighting games ten goede zal komen. Helaas is de nieuwe d-pad wel wat luidruchtiger dan je misschien gewend bent van een Xbox controller, maar dit went gelukkig snel. De overige knoppen, inclusief de thumbsticks, zijn hetzelfde gebleven en dat is prima, al hadden we wel graag gezien dat de caps van de thumbsticks vervangen konden worden, net zoals op de Elite controller. Verder is er een nieuwe knop toegevoegd, de Share button. Deze knop maakt het makkelijker om screenshots en video’s op te nemen, zodat je niet meer in het menu rond hoeft te klooien.
Naast de knoppen zijn er ook wat andere dingen toegevoegd. Zo beschikt de controller nu over een USB type C aansluiting en hebben ze een groter bereik. In essentie betekent dit dat ze veel sneller gevonden worden door andere apparaten, handig voor bijvoorbeeld Gamecloud. Daarnaast adverteert Microsoft ook met een nieuwe functie: Dynamic Latency Input. Hierdoor zou er nog minder vertraging moeten zitten tussen jouw acties met de controller en jouw personage op het scherm. Dit wordt mede gedaan doordat de controller vaker kijkt naar knopinvoer.
De software is vrijwel ongewijzigd gebleven. Eigenaren van een Xbox One hebben recent al een update gekregen voor het nieuwe homescherm en dat scherm is exact hetzelfde gebleven. Wel is de snelheid enorm aangepast, waardoor je door het scherm heen vliegt. Dat geldt ook voor de Store; een zeer welkome aanvulling. De downloadsnelheid van de console is ook niet langer gelimiteerd, wat zorgt voor (potentieel) snellere downloadsnelheden. Over de looks van het nieuwe home scherm zijn de meningen aardig verdeeld. Persoonlijk vind ik het wat onoverzichtelijk, maar door dagelijks gebruik leer je er wel mee om te gaan.
De functie waar wellicht het meest over is gesproken is Quick Resume. In theorie zou je binnen een paar seconden moeten kunnen wisselen tussen een aantal games die je hebt gespeeld. Voor de oudere en indie titels die wij hebben gespeeld liep dit vlekkeloos en we waren inderdaad binnen enkele seconden weer terug in de game. Bij de grotere games liep dit echter anders. Zowel Gears of War 5, Dirt 5 en Watchdogs Legions maakten allen geen gebruik van Quick Resume. We hebben niet kunnen achterhalen waar dit aan ligt, maar het is vreemd als de oude games het wel kunnen en de nieuwe niet. Het is namelijk een zeer interessante functie die ook daadwerkelijk wat toevoegt. De functie is verder getest met zowel intern als externe opslag en in beide gevallen (als het werkte) functioneerde het prima. We zagen weinig verschil in wachttijd tussen de games die in het geheugen draaiden.
Er is een launch lineup aangekondigd die op het eerste gezicht indrukwekkend lijkt. Kijk je echter wat wat beter naar de lijst, dan zie je dat er wat geks aan de hand is. Veel van de titels hebben smart delivery, wat wil zeggen dat ze zonder extra kosten werken op de Xbox One en op de Xbox Series. Ze zijn dan voor de Xbox Series geoptimaliseerd, maar dat zegt niet bij elk spel even veel. Veel van deze games zijn eerder al uitgekomen en zijn nu opnieuw uitgegeven of geüpdatet. Oude games die geen Smart Delivery-functie hebben werken wel gewoon op de nieuwe Xbox Series, maar zijn daar niet speciaal voor aangepast. Ze hebben dan snellere laadtijden, quick resume, draaien vaak beter en als ze geen HDR hadden, hebben ze auto HDR.
Niet alle titels op de Xbox Series hebben een Smart Delivery-functie. Soms is een spel bijvoorbeeld alleen op te waarderen als je een speciale, duurdere versie koopt. Een voorbeeld hiervan is NBA 2K21. Een consument moet ook goed oppassen, want sommige spellen worden verkocht met het optimized for Xbox Series-logo, maar krijgen pas op een later tijdstip de daadwerkelijke patch. Als een patch aanwezig is, dan detecteert de console automatisch dat je op een Xbox Series speelt en gaat hij de patch voor je downloaden.
Als we de dertig titels dan wat beter onder de loep nemen, dan zien we dat de lijst echt niet zo indrukwekkend is. Ten eerste zijn er veel indie games bij. Nu heb ik niets tegen dit soort spellen en kunnen ze zelfs erg leuk en origineel zijn, maar ze laten je zeker niet de kracht van jouw nieuwe console zien. Denk hierbij aan titels als Bright Memory 1.0, The Falconeer, King Oddball, Manifold Garden, Observer: System Redux, The Touryst en Yes, Your Grace. Daarnaast zijn wat multiplayertitels met (vaak) het bekende minder gewaardeerde vierdienmodel, zoals Cuisine Royale, Enlisted, Fortnite en War Thunder. Dan heb je nog een groep spellen die al een tijd uit zijn: Borderlands 3, Dead by Daylight, Devil May Cry 5: Special Edition, Forza Horizon 4, Gears 5, Gears Tactics (op de PC), Maneater, NBA 2K21, Ori and the Will of the Wisps, Planet Coaster (op de PC), Sea of Thieves, Tetris Effect: Connected (op de PS4), Warhammer Chaosbane: Slayer Edition en WRC 9. Wat blijft er dan nog over aan grote releases die wel nieuw zijn? Dat ijn Assassin’s Creed Valhalla, DIRT 5, Watch Dogs Legion en Yakuza: Like a Dragon. Als je het zo beschouwt, dan kan ik alleen maar zeggen, au. Zonder Ubisoft zou Microsoft nu helemaal in zijn hemd staan.
Gelukkig zijn de indrukken van zowel Assassin’s Creed en Watch Dogs Legions binnen onder redactie positief en krijgt Yakuza: Like a Dragon online ook mooie cijfers. Over DIRT 5 ben ik een stuk minder te spreken. Dat is mijns inziens een matig racespel dat ook niet echt kan dienen als pronkstuk voor de nieuwe console. Natuurlijk is de launch lineup alleen maar het begin en zullen er nog vele games volgen. Om te beginnen bijvoorbeeld al Call of Duty: Black Ops Cold War, dat drie dagen na de launch van de Xbox Series X en S uitkomt. Later zullen er vast ook meer exclusieve games komen, omdat Microsoft heel wat studio’s en zelfs heel Bethesda gekocht heeft. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om op de Series X en S alle Xbox One games te blijven spelen en kun je zelfs de selectie aan Xbox 360 en Xbox spellen spelen die op de Xbox One ook al beschikbaar waren. Dit keer beter dan ooit met auto HDR, betere framerate en met flitsend snelle laadtijden.
Assassin’s Creed hebben we alleen nog kunnen testen op de oude hardware, waardoor we nog geen indruk van de Xbox Series S versie kunnen geven. Yakuza hebben we helemaal nog niet kunnen proberen. Enkele indie games, zoals Gonner2, CrossCode en de Touryst hebben minimale upgrades die spelers waarschijnlijk niet op zal vallen, Ori and the Will of the Wisps ondersteunt 120 fps als je een heel moderne tv hebt (met 1080p) of kan met 60 fps naar 4K worden opgeschaald.
DIRT 5 is op de Series S weinig indrukwekkend. Je kunt nu kiezen tussen ‘Graphics fidelity’ of ‘high resolution’. Met de eerste optie zijn de schaduwen en reflecties zichtbaar mooier, maar is de resolutie zo laag, dat het effect verloren raakt. Wij vonden het spel mooier met de hoge resolutie. Deze is op de Xbox Series S echter nog steeds lager dan op de Xbox One X, maar in elk geval is er op de nieuwe console geen sprake meer van merkbare framedrops en screen tearing. Toen we echter met een gedeeld scherm wilden racen schoten de tranen in onze ogen. Hebben we een bril nodig? Alles is onscherp. De resolutie is pijnlijk laag en de framerate is daarbij nog steeds erg matig. Dat wil je niet zien als je net jouw nieuwe console uitpakt.
Gears 5 is een beter voorbeeld. Het spel loopt heerlijk soepel, oogt erg mooi en blijft zelfs met gedeeld scherm aantrekkelijk. Natuurlijk is de resolutie als je co-op speelt een stuk lager, maar binnen acceptabele grenzen. De schaduwen en texturen zijn beter en het spel loopt soepel met 60 fps (120 op de Series X). De laadtijden zijn ongeveer een kwart van wat ze waren, maar zijn nog steeds merkbaar.
Watch Dogs Legions heeft nu prachtige (ray traced) reflecties en oogt mooier dan spellen van de huidige generatie. Het is geen verschil van dag en nacht, maar het spel loopt soepel en oogt mooi. De laadtijden zijn vlugger dan voorheen, maar er is geen sprake van een einde aan de laadtijden, zoals Microsoft wilde doen geloven. Zoals gebruikelijk bij Ubisoft zijn de personages niet zo mooi, maar dat is in alle versies het geval. Ook is het op de Series S wel merkbaar dat de resolutie laag is op mijn 4K tv. Ik denk daarom dat de Series S vooral geschikt is voor casual gamers, mensen die vooral indie games spelen of voor mensen met een oude Full HD-tv.
Forza Horizon 4 ziet niet heel anders uit dan op de Xbox One X, maar het was al een erg mooi spel. De effecten, schaduwen en belichting hebben een kleine upgrade gekregen en de framerate is van 30 nog 60 fps gegaan. De resolutie blijft daarbij op de Series S nog steeds aantrekkelijk. Wat vooral een enorme verbetering is, dat zijn de laadtijden, want deze zijn een fractie van de Xbox One-versie.
De Xbox Series S biedt een goed pakket voor de relatief lage aanschafprijs van 300 euro, waardoor je helemaal klaar bent voor de nieuwe generatie. Hij is stil, compact en heeft een prettige controller. Laadtijden zijn veel korter, de menu’s werken veel sneller, maar quick resume werkt nog niet vlekkeloos. Het aanbod aan games is groot door backwards compatibility, Gamepass en de oude games met Smart Delivery, maar er is nu nog een groot gebrek aan nieuwe titels. De SSD is zeer klein en daarbij komt nog dat je geen discdrive tot je beschikking hebt. Misschien dat de Series S dan achteraf duurkoop blijkt te zijn. Ben je echter een meer casual gamer of heb je nog een oude HD tv, dan is de Series S de investering waard.