Casper Egas | donderdag 19 Jan 2017, 15:25
Sky Force Anniversary. De shoot 'em up van Infinite Dreams nu ook voor Xbox one! Lees hier de review.
Sky Force is een verticaal georiënteerde shoot em up in de stijl van Raiden. Het eerste deel kwam al in 2004 uit voor de PC en is sindsdien in allerlei vormen op verschillende (vooral mobiele) platformen uitgegeven. Nu twaalf jaar later is er de 10th Anniversary-versie van Sky Force op de Xbox One. Vraag me niet hoe dat zit, ik dacht dat ik geleerd had hoe ik moest tellen. Zelf heb ik geen ervaring met de serie, maar ben ik wel een liefhebber van shmups.
Sky Force maakt een erg goede eerste indruk. Het spel is toegankelijk en niet te druk en leunt bovendien niet op gimmicks. Verwacht echter geen eenvoudig spel, want die zijn in dit genre niet te vinden. Voor een schamele tien euro is Sky Force echter een prachtig instappunt voor eenieder die het genre wil ontdekken. Ook voor veteranen heeft het spel genoeg te bieden, mits je geen bullet hell shooter verwacht.
Meestal spatten kleine releases die zonder bombarie uitkomen op de Xbox Store niet bepaald van het scherm af. Bij Sky Force is dit gelukkig anders. Het spel ziet er erg aantrekkelijk uit met mooie levels, tegenstanders en een prachtige kleurrijke look. Het enige kritiekpunt dat ik hier zou kunnen leveren is dat de omgevingen grotendeels hetzelfde zijn.
De muziek is elektronisch en lekker opzwepend. Het past prima bij dit spel, ware het niet dat elk van de negen levels dezelfde achtergrondmuziek heeft. Jammer. De geluidseffecten zijn verder niet erg opmerkelijk.
Aan het begin van het spel ga je lekker los en wen je aan de gameplay die niet afhankelijk is van weapon pickups. Je verzamelt gedurende de levels namelijk sterren, die je vervolgens in een store voor permanente upgrades kunt gebruiken. Er is daardoor nooit frustratie over het doodgaan en je daardoor weer met een proppenschieter verder moet, zoals bij veel andere shmups het geval is. Ga je dood, dan is het spel hard en moet je het level herspelen. Dit systeem werkt prima.
Het herspelen van levels heeft echter nog een belangrijkere oorzaak. Het spel is kunstmatig langer gemaakt doordat je medailles moet verzamelen om naar het volgende level te mogen. Zo moet je meestal de volgende doelen halen, elk voor een medaille: 70% van de tegenstanders neerhalen, 100% van de tegenstanders neerhalen, niet geraakt worden en alle mensen redden. Deze doelen zijn niet idioot moeilijk, maar remmen de voortgang wel. Je zult regelmatig opnieuw moeten beginnen om nieuwe omgevingen te kunnen betreden. Heb je namelijk alle vier de medailles op een level bemachtigd, dan moet je dit tot vier keer toe op hogere moeilijkheidsgraden herhalen. Je moet het maar als een uitdaging zien.
Toch bleef ik graag doorspelen, de gameplay is zo heerlijk klassiek en het upgradesysteem werkt zo verslavend. Veel klassieker kan het haast niet, vliegtuigjes, tanks, kanonnen en enorme vliegtuigen en slagschepen als bazen. De ontploffingen zitten vol voldoening en de uitdaging is groot genoeg om je steeds op het puntje van je stoel te houden. Door de spelomgevingen heen zitten dikwijls hulpeloze mensen verborgen die je kunt redden door er een tijdje boven te hangen. Dit geeft een kleine extra dimensie aan het spel.
Je hoeft Sky Force overigens niet alleen te spelen, want er is een lokale coöperatieve modus beschikbaar. Daarnaast vergelijkt het spel jouw prestaties met mensen in jouw vriendenlijst en is er wekelijks een speciaal lang level beschikbaar als toernooi. Niet slecht voor tien euro als je het mij vraagt.
Sky Force Anniversary is een prima shmup, zeker als je de prijs in ogenschouw neemt. Het spel ziet er strak uit, speelt heerlijk en heeft genoeg content om lang speelbaar te blijven. Het enige grote nadeel van het spel is dat je levels vaak moet herspelen voor medailles en je dus niet vlot door kan. Een echte arcade modus had ook wel leuk geweest. De keuze is echter niet vreemd, omdat het upgradesysteem echt aanmoedigt tot doorspelen.