Dewi Welvaart | woensdag 22 Jul 2015, 7:49
Voor liefhebbers van zandbakspellen een absolute aanrader!
Terraria is een zandbakspel van 505 Games en Engine Software. In een willekeurig gegenereerde wereld probeer jij een leven op te bouwen. Je begint met een zwaard, pikhouweel en bijl. Vervolgens begin je te graven, graven en nog eens graven. Bruikbare materialen lichten op en bieden houvast. Hoe dieper je graaft des te waardevoller de materialen. Tin en ijzer zijn er in overvloed, maar zilver en diamanten bevinden zich ver onder het oppervlakte. Daarnaast vecht je tegen monsters en verken je de wereld.
Uiteraard zijn er parallellen met Minecraft. Graven, verkennen en vechten staan in beide spellen centraal. Overdag ben je (relatief) veilig en kun je je gang gaan. Zodra de zon ondergaat komen de monsters te voorschijn tevoorschijn. Je ontgrendelt gaandeweg nieuwe diagrammen en recepten. De werelden zijn groots en er zijn verschillende klimaten. Er zijn woestijnen, ijsvlaktes en oerwouden. Maar uiteindelijk gaat Terraria zoveel verder.
In Minecraft is het aardig vertoeven. Een harnas is vrij handig. In Terraria is het van levensbelang. Net als het voortdurend maken van de sterkste wapens zodra je deze hebt ontgrendeld. Op ten duur heb je een heel arsenaal aan wapens tot je beschikking. Er zijn vele variaties aan zwaarden, bogen, hamers, bommen, magische staven en geweren. Deze wapens kun je vervolgens goed gebruiken tegen de eindbazen. Ja, er zijn eindbazen. Waar Minecraft zich goed leent voor creatie, staat bij Terraria overleven en vechten centraal.
Maar je zult eerst moeten graven, op zoek naar de juiste materialen. Dit voelt op ten duur monotoon. Hoe diep moet je in hemelsnaam graven?! Grotten zijn hierbij een aangename verrassing. Net als de potten en kisten vol handige loot die je regelmatig vindt. Vervolgens moet je zelf nagaan welke nieuwe diagrammen, blauwdrukken en / of recepten je zojuist hebt ontgrendeld.
Terraria geeft geen enkele hint of notificatie. Je verkent niet alleen de wereld, maar ook het spel. Het is dus belangrijk om regelmatig naar de werkbank te gaan. Daarnaast geeft Terraria geen inzicht in toekomstige diagrammen en recepten. Je weet pas van het bestaan van een diagram als je (een deel van) de juiste ingrediënten hebt verzameld. Dit is wellicht de charme van het spel. Dit zorgt er echter ook voor dat een duidelijk doel soms ontbreekt. Op ten duur wordt de wiki-pagina van Terraria jouw beste vriend. Dan zie je opeens alle mogelijkheden en besef je dat je tot nu toe alleen het puntje van de ijsberg hebt gezien.
Terraria is bedoeld om achter je computer te spelen, met je neus tegen het scherm aangeplakt. Op de bank met een controller in je hand is minder praktisch. Het beeld is erg klein, soms te klein. Ongeacht hoe groot je tv is. Daar heeft het niets mee te maken. Af en toe zit je op het puntje van je stoel om details te kunnen zien. Op zich niet een erg groot obstakel, maar toch jammer.
Het vervelendst en meest frustrerend is precisiewerk, waar een controller überhaupt niet geschikt voor is. Zo is een huis bouwen lastig. Blok voor blok stapel je op elkaar. De één precies op de ander. Met een muis en toetsenbord absoluut geen probleem, maar met een stick vele malen moeilijker. Dat ene blokje op de ander plaatsen is een heel karwei. En als je niet opschiet, vallen de monsters je lastig voordat je je dak af hebt.
Inmiddels heb ik flink wat uren in Terraria gestoken en slechts een klein deel gezien. Een parade aan monsters heb ik voorbij zien komen. Ik ben ervoor weggerend of heb hen aan stukken geblazen met mijn magische staf. Met één karakter en inclusief verzamelde materialen - hele fijne feature, zo begin je niet altijd bij nul - kun je elke keer een nieuwe wereld aanmaken. Geen enkele is hetzelfde. Als je van een zandbankspel houdt, kun je Terraria niet laten liggen. Het houdt je uren zoet, gegarandeerd.
Leuke review! Mooi gemaakt thema ook.
Thanks!