Dorian de la Fosse | zondag 31 Mrt 2024, 21:47
Skull & Bones, de piratengame van Ubisoft, is er na vele jaren dan eindelijk op je Xbox!
Gespeeld op Xbox Series X. Alleen speelbaar op de Xbox Series S/X.
Het mag geen geheim zijn dat we tegenwoordig een gebrek hebben aan degelijke piratengames. Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om terug te keren naar de oudere spellen, maar waarom heb je dan moderne hardware? Ubisoft besloot een flink aantal jaren geleden dat gat op te vullen met Skull & Bones. Na een moeizaam ontwikkelproces mogen we in 2024 eindelijk aan de slag met de game. Maar zitten gamers hier nog wel op te wachten?
Iedereen weet inmiddels wel dat Skull & Bones geen makkelijk ontwikkelproces heeft gekend. Wat ooit begon als een spin-off van de geweldige Assassin’s Creed IV: Black Flag, werd in de loop der jaren meerdere malen aangepast. Het leek alsof het spel helemaal niet meer zou worden uitgebracht, maar nu is de game dan toch uitgekomen. Dit ging gepaard met een verrassend grote marketingactie en zelfs de legendarische woorden dat Skull and Bones geen AAA-titel is, maar een AAAA-titel. Jawel, vier A’s. Om te zien of dit daadwerkelijk zo is, zal ik beginnen bij het begin.
De game begint met een spectaculair gevecht tussen jouw schip en de British Royal Navy. Na het laten zinken van tientallen schepen is het de beurt aan de marine om jou te laten zwemmen tussen de vissen. Kort daarna krijg je de mogelijkheid om een eigen personage te maken. Dit gaat gepaard met de standaard zaken, zoals tattoos, hoedjes, handschoenen enzovoorts. Opties zijn relatief beperkt, maar het voldoet waarschijnlijk voor het gros van de spelers. Kort daarna maak je kennis met de piratenkoning en krijg je een nieuw schip. Eentje die je tot op zekere hoogte naar eigen smaak mag aanpassen. Maar hierover later meer. Jouw ontmoeting met de piratenkoning, John Scurlock, is namelijk van belang voor het verhaal. Dit is echter niet heel interessant en voelt meer aan als een verlengde tutorial om jou wegwijs te maken in de wereld van Skull & Bones en je kennis te laten maken met diverse aspecten van jouw schip.
Skull & Bones is een piratengame, dus het is logisch dat het schip een belangrijk onderdeel is van de hele ervaring. Het probleem in deze game is echter dat er bijzonder weinig te doen is voor jouw eigen gemaakte personage. Zo kan je deze gebruiken om rond te lopen op verschillende eilanden, missies te accepteren en winkels te bezoeken, maar niet meer dan dat. Je kunt niet vechten met jouw personage en exploratie is niet meer dan rondlopen op een klein eiland tot je alle handelaren hebt gevonden. Er zijn wel verborgen schatten te vinden gebaseerd op schatkaarten, maar zodra je de locatie hebt gevonden volgt er een erg teleurstellende animatie, waarbij jouw personage met zijn handen graaft en een schatkist uit de grond trekt. Het voelt eigenlijk alsof het hele aspect van een eigen personage niet meer is dan een kleine toevoeging aan het einde van de ontwikkelfase. Een gemiste kans.
Veel van jouw tijd in Skull & Bones zal je dus doorbrengen aan boord van jouw schip. De besturing van dit houten gevaarte is erg simpel en weinig realistisch, maar het voldoet. Er is een mogelijkheid om de game met vrienden te spelen, maar in plaats van het verdelen van taken op een enkel schip heeft iedere speler zijn eigen schip ter beschikking. Dit is op zich geen probleem, aangezien de beschikbare schepen zijn ingedeeld in klassen. Deze klassen bepalen de vaardigheden en specialisaties van jouw schip, zoals bijvoorbeeld een bonus op vuurschade. Daarnaast kan je zelf beslissen welk type wapens je op jouw schip plaatst. Deze zijn niet alleen onderverdeeld in types, zoals een culverine en een mortier, maar ook op zeldzaamheid en specificaties die hierop gebaseerd zijn. Dit alles zorgt voor een gemiddelde dat wordt weergegeven als level, waardoor je weet of je de sterke Nederlandse schepen aan kan of je toch rond moet dobberen tussen de minder sterke Franse schepen. Al met al voelde de gehele game aan als een echte Ubisoft game. Het is aan jou om te bepalen of dat positief of negatief is.
Ondanks dat de gameplay van de schepen erg arcade-achtig aanvoelt is dit wel het sterkste aspect van Skull & Bones. De gehele game speelt zich af in het Oost-Indische gebied en het oosten van Afrika. Dit betekent dus ook dat je grote afstanden af moet leggen op zee en dit is niet zonder gevaren. Los van de diverse facties, zoals de Fransen, Nederlanders en lokale bevolking, is er ook gevaar van een aantal mythologische wezens, spookschepen en stormen. Al deze aspecten kunnen ook gecombineerd worden als je pech hebt. Zo kwamen mijn maat en ik in aanraking met het spookschip Maangodin, die werd versterkt door een Nederlandse vloot, terwijl een storm over de oceaan raasde met schip brekende golven, die fataal zijn als ze jou raken. Dit zorgde voor een verhoogde hartslag bij ons beiden en een geweldig gevoel van overwinning nadat we het spookschip tot zinken hadden gebracht en de buit konden verzamelen. Dit zijn de ware hoogtepunten van Skull & Bones. Daarom is het jammer dat de rest van het spel er omheen minder interessant is. De queesten zijn namelijk vooral fetch quests en het reizen van punt A naar punt B. Dit zorgt voor veel saaie momenten, waardoor ik op den duur de side quests heb overgeslagen.
Er is nog wel endgame-aspect waarvoor wordt verwacht dat je het maximale piratenniveau hebt bereikt. Hierdoor kan je een imperium opbouwen waarin je illegale dranken, opium en andere middelen produceert en verhandelt voor een unieke valuta. Dit kan je doen door dit veilig te produceren in een basis en daarna zelf te transporteren naar kopers, maar ook door de strijd aan te gaan met andere spelers en diverse locaties op de kaart over te nemen. Dit strijden tegen andere spelers was leuk aan het begin, maar al snel ging iedereen het zelfde type schip met dezelfde uitrusting gebruiken, omdat die het meest efficiënt bleek. Dit haalde veel van het plezier en de afwisseling van het tegen elkaar spelen weg.
Ubisoft zou Ubisoft niet zijn als er geen microtransacties zouden zitten in een game waar je al 80 of 90 euro voor hebt betaald. Dit betreft gelukkig alleen cosmetische items die geen invloed hebben op de game, maar het feit dat ze dat toevoegen in een game die voor de volle mep over de toonbank gaat voelt wrang. Daarnaast zijn er meerdere typen valuta in de game die je gewoon kunt verdienen door te spelen, maar elk type valuta vereist zijn eigen type missie om de munten te krijgen. De zaken die te koop zijn rouleren ook, zodat er elke week een vers aanbod is aan nieuwe kleding voor jouw kapitein en nieuwe looks voor jouw schepen.
De kwaliteit van Skull & Bones is erg wisselend. Zo zijn de modellen van de personages niet super, maar zien de omgevingen en vooral het water er weergaloos goed uit. Het geluid van de vurende kanonnen en de golven die tegen jouw schip aan breken, zijn ook erg goed gedaan en over het stemwerk valt verder ook weinig te klagen. Verder zijn beide versies (X en S) relatief stabiel, maar er zitten wel vervelende bugs in het spel. Zo heb ik tot drie keer toe gehad dat ik na een interactie met een handelaar geen actieknoppen meer kon gebruiken. Hierdoor moest ik de game opnieuw opstarten. Ik heb ook tot drie keer toe een harde crash meegemaakt, waardoor de game zichzelf afsloot en ook tot twee keer toe een totale bevriezing van de game waardoor ik de stekker uit de Xbox moest trekken. Deze bugs kwamen voor op beide systemen.
Skull & Bones is niet de AAAA-titel die Ubisoft had geschetst. De game kent veel bugs en weinig variatie. Daarnaast is er weinig tot geen nut van het hebben van een kapitein, los van de interacties op de eilanden. Er zijn zeker goede en leuke momenten te beleven, vooral op het gebied van de gevechten op zee, maar de vraag is of je daar 80 of 90 euro voor wilt betalen. Persoonlijk zou ik aanbevelen de game te laten liggen tot hij in de aanbiedingenbak terecht komt.