Tim Colman | dinsdag 1 Dec 2020, 20:41
Fijn pretparken bouwen op je Xbox! De pc-hit is nu ook voor de huidige en vorige generatie consoles te krijgen.
Gespeeld op Xbox Series X. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.
Planet Coaster is de spirituele opvolger van games als RollerCoaster Tycoon en Theme Park, en werd met hoge verwachtingen ontvangen op de release van de PC-versie, nu al enkele jaren geleden. Frontier Developments, die zestien jaar geleden ook al RollerCoaster Tycoon 3 voor z’n rekening nam, brengt de game nu ook uit op Xbox met een optimized versie voor de Series S & X consoles. In de game word je baas van een pretpark en is het dus jouw taak alles vol te bouwen met attracties, thrill rides, gift shops en hotdogtentjes. Je kan je ook creatief uitleven door het park in te delen in themazones en er zo voor zorgen dat je bezoekers zich niet dood vervelen tijdens het wachten.
Je start de game met het aanmaken van je eigen personage. Verwacht hier geen avatar creator à la Fallout of Elder Scrolls; de keuzes zijn vrij beperkt. Ik vroeg me af waarom dit in een simulator zoals deze überhaupt nodig was, maar je personage wordt gebruikt in de online modus, maar daarover later meer. Tijd om je park te bouwen in één van de drie spelvarianten: Career, Sandbox en Challenge. In Career sta je aan het begin van je loopbaan in pretparkbeheer en krijg je verschillende scenario’s voorgeschoteld. Je wordt gedropt in draaiende parken met een specifieke challenge zoals zo snel mogelijk een aantal rides afwerken of een conciërge inschakelen om alles in goede banen te laten leiden. Elke challenge heeft drie niveaus zodat je zelf bepaalt hoe hoog je de lat legt, en voor elke opdracht die je tot een goed einde brengt krijg je nieuwe parken en uitdagingen.
De Challenge-modus doet dan weer een beroep op je managementvaardigheden en daarin moet je beperkte fondsen verstandig besteden op weg naar grotere parken. Hier ook weer drie moeilijkheidsniveaus: Easy geeft je het grootste startbedrag, bij Hard start je dan weer op de rand van het faillissement. Als je uitdagingen voltooit, zoals winst maken met eetkraampjes of het geluksniveau van je gasten verhogen, krijg je een eenmalige geldbonus. Kom je in de problemen en ben je platzak, kun je altijd een lening krijgen maar wel met de nodige rente. De laatste optie is de Sandbox-modus. Zoals de naam doet vermoeden, kunnen spelers hierin naar hartenlust bouwen en creëren. Je hebt trouwens niet te maken met beperkte middelen, uitdagingen of wat dan ook, en het enige dat je nodig hebt voor de Sandbox-modus is je fantasie. Terwijl je in de andere twee spelmodi geleidelijk ritten, gebouwen en landschappen moet ontgrendelen, heeft de sandbox-modus alles direct beschikbaar, zonder beperkingen.
De fans van de betere managementsimulator kunnen hun hartje ophalen bij Planet Coaster. Het spel biedt enorm veel elementen om te beheren en in de gaten te houden: gebeurtenissen in het park, bouwen van rides, de ticketprijzen en de algemene stemming van je gasten en niet te vergeten; ook die van je personeel. Het menu kan wel wat veel zijn in het begin waardoor ik nogal snel iets over het hoofd zag. Dus het is wel belangrijk dat je jezelf wat tijd geeft om met alles wat vertrouwd te geraken en zo overzicht te krijgen over je geldzaken, openingstijden en het onderzoeken en ontwikkelen van attracties, kraampjes en gebouwen.Het echte middelpunt van Planet Coaster is natuurlijk het bouwen van je achtbanen. Hier komt duidelijk de ervaring van Frontier Developments boven, want een achtbaan bouwen is een fluitje van een cent. Met een paar drukken op de knop zet je een ride neer, zelfde geldt trouwens voor gebouwen of landschappen. Als je keuzestress hebt, hou je dan maar stevig vast want de opties zijn werkelijk oneindig: hoogtes, laagtes, kleuren, bochten, loopings en ook nog tunnels. Heb je een gemeen insteek dan biedt Planet Coaster zeker mogelijkheden, ik bouwde een aantal echte death traps tijdens wat testen. Een bloeiend park is leuk, maar een dosis ongevallen en paniek geeft net dat tikkeltje extra kleur aan je speelsessie.
Hoewel zowel je avatar als je parkbezoekers een nogal cartoon-achtige stijl hebben, is de algehele esthetiek van Planet Coaster vrij realistisch. Er zijn verschillende instellingen beschikbaar om parken te bouwen, variërend van kale woestijngronden tot weelderige bosgroei. Parken voelen levendig aan en komen helemaal tot leven zodra je plaatsneemt in een van je eigen creaties en geniet van een rit in je eigen coaster vanuit de first-person view. De online modus onthult snel waarom de game Planet Coaster wordt genoemd: in het hoofdmenu zie je namelijk een planeet vol avatars, zoals je zelf eentje maakte helemaal aan het begin.
Die avatars vertegenwoordigen andere spelers en door hen aan te klikken kan je hun geüploade creaties zien en zelfs hun parken bezoeken. Vind je een rit of park bijzonder leuk, kun je deze ook naar je eigen game downloaden.
Wat ik het leukste vind aan Planet Coaster is de absolute vrijheid die je krijgt. Als je alleen maar achtbanen wilt maken dan is de Sandbox mode je ding. Ben je minder creatief, maar meer op zoek naar problemen om op te lossen, laat je dan volledig gaan in de Challenge mode. Voor spelers die meer de omkadering van een verhaal wensen is er dan weer de Career mode. Wat pretparksims betreft, is dit alles wat je kan wensen en zelfs meer.
Zowel de managementsimulatie als de creatieve toolbox zijn van topniveau. De verschillende moeilijkheidsgraden maken het spel ook toegankelijk voor zowel casual als pro spelers. Als de opzet was om dé spirituele opvolger van RollerCoaster Tycoon te maken is Frontier Developments daarin prima geslaagd.