Dorian de la Fosse | zondag 31 Mrt 2024, 21:59
Altijd al willen weten hoe je een foodtruck beheert? Lees dan hier de review!
Gespeeld op Xbox Series X.
Voor de een is het de ultieme droom, voor de ander de ergste nachtmerrie: het runnen van een eigen foodtruck. Gelukkig biedt ontwikkelaar Drago Entertainment jou de optie om de baan eens te proberen met hun nieuwe simulator Food Truck Simulator. Xboxworld zocht voor jullie uit of deze game de rit waard is of dat het eten altijd koud wordt geserveerd.
In Food Truck Simulator probeert jouw personage in de schoenen van zijn vader te treden door met een eigen food truck eten te verkopen aan de mensen. In een game die draait om een food truck is een verhaal natuurlijk niet heel belangrijk en is dan ook meer een opzetje om jou als speler langzaam te begeleiden in deze hectische business. Zo begin je de game door foto’s te bekijken in het fotoboek om herinneringen op te halen en kort daarna mag je al jouw eigen food truck restaureren. De game houdt vervolgens jouw hand vast gedurende het begin, om zo langzaamaan meerdere aspecten van een food truck te openen en om je te begeleiden bij de eerste verkopen. Een welkome toevoeging, want al snel kom je er achter dat de food truck-wereld een harde wereld is. Nadat een rivaal jouw garage plat heeft gebrand, wordt toch al snel duidelijk dat iedereen zijn eigen rijdende toko serieus neemt en dat jij daar ook in mee moet gaan.
Food Truck Simulator doet zijn best om de ervaring zo compleet mogelijk te maken. Zo moet je niet alleen jouw food truck upgraden, maar ook de garage kan volledig verbouwd worden, je moet van tevoren voedsel inkopen en zelf naar de verkooppunten rijden. Ingrediënten voor jouw voedsel koop je bij de winkel zelf, of als je slim bent, bestel je deze via de computer, waardoor je vaak aanbiedingen krijgt. Uiteraard kan de food truck ook zonder benzine komen te staan en alsof je nog niet genoeg te doen hebt zijn er ook diverse collectibles te vinden in de stad. Hiermee kun je nieuwe decals of kleuren ontgrendelen voor jouw voertuig. Het doorkruisen van de stad is op zijn best acceptabel te nemen. Jouw voertuig is zo flexibel als een vrachtwagen en lijkt continu op ijs te rijden, maar omdat er geen schademodel in de game zit, hoef je niet bang te zijn om dingen te raken. Het is een belangrijk onderdeel van de game, omdat je meerdere locaties aandoet per dag, en de tijd daarbij relevant is. Verwacht echter geen super prettige rijervaring.
Wat de game in theorie dan wel enorm goed doet is het koken. In de foodtruck hangen twee grote schermen. Het linker scherm toont de binnengekomen orders en het rechter scherm laat zien welke ingrediënten je nodig hebt en of deze goed gebakken moeten worden of bijna rauw geserveerd worden. Voordat je echter kunt koken moet je eerst zorgen dat al jouw randzaken goed geregeld zijn. Zo moet je altijd zorgen dat je een gasfles hebt hangen voor jouw kookstel, dat alle ingrediënten op de juiste plek zijn opgeslagen (dus vlees in de koelkast, niet in de keukenkastjes), dat je vers frituurvet hebt etc. Zodra de basis goed is kan je beginnen aan de orders. Deze orders kunnen sterk variëren, aangezien niet iedereen dezelfde smaak heeft, dus het is super belangrijk om jouw grill of frituurpan in de gaten te houden. Ondertussen ben je broodjes, tomaten en uien aan het snijden om zo snel mogelijk de orders de deur uit te kunnen doen. Het is hier waar de schoen wrikt op gameplay gebied. Het frituren van patat of grillen van vlees is een simpele handeling, maar voor het snijden vereist de game dat je zelf bepaalt hoe je snijdt. Door te priegelen met beide sticks moet je zorgen dat de sneden recht en dun zijn voor het beste resultaat, maar dit kost dusdanig veel tijd dat het voor kan komen dat jouw vlees aanbrandt of de frietjes te doorbakken worden. De game is al hectisch, met de tijdslimieten die je moet aanhouden om maximale klanttevredenheid te krijgen, dus priegelwerk is geen welkome toevoeging. Los daarvan is het ook belangrijk dat je al jouw apparatuur schoon houdt, want niemand wil ranzig voedsel eten. Het hele voedsel simulator aspect is daardoor compleet, maar niet altijd even prettig te besturen.
Food Truck Simulator bouwt de intensiteit van de game enigszins langzaam op. Zo begin je met het maken van sausloze hamburgers, maar al snel daarna krijg je sauzen en frietjes om jouw menukaart uit te breiden. Vanuit het niets bestellen mensen opeens dubbele hamburgers en voor je het weet ben je aan het zweten om alles in goede banen te leiden. Zoals ik al aangaf is dit gehele aspect de complete ervaring, maar deze is niet zo prettig als het zou moeten zijn. Het komt regelmatig voor dat één van de vele menu’s geen input registreert van jouw controller en de enige manier om dit op te lossen is door de game opnieuw op te starten. De game denkt ook dat je maar een functionerende hand hebt. Zo kan ik niet een verbrande hamburger oppakken en een ui voorbereiden op het snijden, die handelingen moet ik een voor een doen. Een beetje inefficiënt dus.
Op het visuele gebied is al snel duidelijk dat de game geen prijzen zal winnen. Echt storend is het ook niet, aangezien je geen tijd hebt om het te analyseren tijdens de hectiek van het koken. De soundtrack is wel goed. Er zijn meerdere radiostations waar je vrij tussen kunt kiezen met verschillende muziekstijlen. Je kunt er zelfs voor kiezen om deze uit te zetten, dus er is voor ieder wat wils. De geluidseffecten zijn verder prima te noemen. Je hebt bijvoorbeeld een mooi sissend geluid bij het bakken op de gril en zo heeft elk onderdeel van de food truck zijn eigen realistische geluid.
Food Truck Simulator simuleert onder normale omstandigheden hoe hectisch het leven van een food truck-eigenaar kan zijn. Maar bepaalde gameplay aspecten zijn niet prettig uit te voeren met een controller en er is regelmatig een probleem met de menu’s, waardoor de game opnieuw moet worden opgestart. Dit zijn mijns inziens makkelijke problemen om op te lossen, maar het zorgt er wel voor dat de ervaring minder prettig is dan het kan zijn.