Dorian de la Fosse | vrijdag 24 Jul 2015, 20:00
Net als bij FIFA, NFL, NBA en alle andere sportgames met licenties komt er elk jaar een nieuw deel in de F1 serie. Is F1 2015 interessant genoeg om weer een nieuw deel te rechtvaardigen?
Codemasters brengt elk jaar braaf een nieuw deel uit in de F1-serie. Dit is echter de eerste F1 game voor de current-gen consoles. Is het Codemasters gelukt om het maximale uit hun game te halen? Je leest het hieronder.
F1 2015 beschikt over twee seizoenen: 2014 en 2015. Beide seizoenen zijn nagenoeg hetzelfde, op de auto's en teams na. Zodra je de keuze voor een seizoen hebt gemaakt wordt je naar het hoofdmenu gebracht. Het eerste dat opvalt is het gebrek aan content. Je hebt de keuze uit het Champioship Season (oftewel het gewone seizoen 2014/2015), Pro Season (het gewone seizoen, maar dan realistisch), Time Trial, Quick Race en Multiplayer. In principe zijn dit genoeg gametypes, zeker als je er van uit gaat dat het 2014 en 2015 betreft, maar helaas heeft ontwikkelaar Codemasters kansen laten liggen.
Het eerste gametype die ik probeerde was Championship Season. Hier rij je over alle tracks van het seizoen 2015 in de juiste volgorde. Nadat je het team en de coureur hebt gekozen, krijg je de optie om de moeilijkheidsgraad in te stellen. Hier kun je kiezen of je 25, 50 of 100% van de tracks wilt rijden. Daarna kun je alle assists en het schademodel kiezen. Opvallend is dat je er voor kunt kiezen om volledig pro te gaan. Dit houdt in dat je daadwerkelijk de auto's en hun rijgedrag gaat simuleren. Het enige verschil met Pro Season is dat je kunt kiezen hoe veel procent van de GP je wilt rijden. In Pro Season rij je altijd de volle 100%.
Wanneer je alles naar wens hebt ingesteld, begin je met de GP van Australië. Codemasters heeft geprobeerd om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken, door commentators toe te voegen. Zo krijg je het gevoel alsof je de GP op de tv aan het volgen bent. Je begint, zoals gebruikelijk, met de trainingssessies. Hier krijg je de kans om je auto te testen en af te stellen voor de kwalificatieronde die daarop volgt. Na de kwalificatieronde volgt de echte race. Hier is het de bedoeling dat je niet alleen probeert je tegenstanders te snel af te zijn, maar ook dat je de verplichte pitstop goed berekent, je kunt immers niet de hele race op dezelfde slicks (banden) blijven rijden.
Het eerste dat opvalt wanneer je begint is de auto, deze ziet er spectaculair uit. In cockpit view kun je zelfs je tegenstander zien in je spiegels. Maar de auto's zijn niet het enige dat er goed uit ziet. Wat dacht je bijvoorbeeld van de weereffecten. In de regen kun je de regendruppels op je helm zien, wat je zicht ook een beetje belemmerd. En voor de Nederlandse fans is er in het seizoen van 2015 nog een lichtpuntje: Max Verstappen is ook speelbaar. Nu het iets minder goede nieuws. De tracks zelf zien er uit alsof je op de Xbox 360 speelt. Dit is de eerste F1 voor de current-gen consoles, maar je mag tegenwoordig wel iets meer verwachten, zeker van een studio als Codemasters. Behalve de tracks is het character design ook niet om over naar huis te schrijven. Als je een podiumplaats weet te bemachtigen dan zie je wat ik bedoel. De gezichten zien er niet uit!
Zoals ik aan het begin al schreef, zijn er een aantal verschillende gametypes. Helaas bieden de verschillende gametypes niet genoeg variatie om het spel daadwerkelijk voor een lange tijd interessant te houden. Quick Race geeft je de mogelijkheid om je favoriete track op elk moment te spelen, maar het racen zelf wordt op een gegeven moment erg repetitief. Hier kan zelfs de Time Trial niets aan veranderen. De AI is, afhankelijk van je instellingen, best goed, ware het niet dat ze continu tegen je auto aan rijden, waardoor je crasht. Dan komen we op het punt van multiplayer. Het is natuurlijk goed dat een racer als deze multiplayer heeft, maar het is als speler een hele opgave om in een game te belanden. Multiplayer is opgedeeld in diverse moeilijkheidsgraden van een ster (makkelijk) tot vijf sterren (moeilijk). Uiteraard begon ik bij de makkelijkste, maar na een vijf minuten was er nog niemand gevonden. Uiteindelijk kwam ik in een lobby terecht met welgeteld één andere speler, die het wachten blijkbaar zat was aangezien hij gelijk de lobby had verlaten. Helaas was het bij de andere moeilijkheidsgraden niet anders.
F1 2015 is een game die veel aan fanservice doet. De casual gamers zullen al niet veel plezier beleven aan de game. De auto's en weersomstandigheden zien er fantastisch uit, maar dit wordt aardig teniet gedaan door de veel te agressieve AI en de slecht uitziende tracks. De multiplayer is een geval van de aanhouder wint, maar in de tijd die nodig is om een volle lobby te vinden kun je beter besteden aan Halo of Battlefield. Kortom, naar mijn mening is het Codemasters niet gelukt om een degelijke F1 ervaring neer te zetten. Ook Max Verstappen en het seizoen van 2014 kunnen het spel helaas niet redden.
F1 2015 is ons ter beschikking gesteld door vouchercloud.
Als gamer is er niets fijner dan het spelen van nieuwe games. Het ontdekken van geheime bonuslevels. De extra wapens die je toevallig ontdekt of even opzoekt, waardoor je dat ene level wél doorkomt. Of denk aan de vrienden met wie je ten strijde trekt en het liefst tot diep in de nacht. Om jouw collectie aan te vullen zijn de codes van bol op vouchercloud.nl handig. Hier vind je aanbiedingen bij grote portalen en merken. Ook voor dit artikel heeft vouchercloud games beschikbaar gesteld. Benieuwd welk voordeel vouchercloud jou kan opleveren? Kijk er dan eens rond.
Wat vind jij eigenlijk van F1 2015?
Wederom een game die gerushed is en daardoor grafischniet geoptimaliseert, enorm veel bugs bevat en te weinig content heeft.
Jammer.