Forza Motorsport staat sinds 2005 bekend als dé realistische race game voor het Xbox platform. Door de delen heen werd de game een steeds groter totaalpakket voor de race-liefhebber. Naast het racen kon de gamer zelf auto's upgraden en afstellen om de perfecte tune te creëren. En om de auto visueel eigen te maken kon de gamer aan de slag met de livery editor. Met de Xbox One komt de serie aan bij de volgende generatie, maar doet de game genoeg?
Ruben Correa Alves | zaterdag 7 Dec 2013, 12:39
Met de sprong naar de Xbox One heeft developer Turn 10 Studio's besloten om de kwaliteit van alle content te verhogen. Auto's bevatten in de races dezelfde kwaliteit als in de Forzavista mode, een mode waarin de gamer de auto's met veel detail van dichtbij kan bewonderen. Tracks zijn gecreëerd met de laserscan techniek. Deze techniek scant het hele wegdek van een track in waardoor kleine hobbeltjes goed voelbaar zijn door de controller. Het grote gevolg? Een heel groot deel van de content in de game moest geschrapt worden, omdat veel helemaal of deels opnieuw moest worden gemaakt. Een soortgelijke situatie zagen we met de sprong van Forza Motorsport 1 naar 2.
Nee, less is vooral less. Ja, de kwaliteit is hoger, en als Forza Motorsport veteraan is dat zowel door de controller als visueel goed te merken. De game kent een hoop nieuwe auto's en tracks zoals Spa en Bathurst. Maar het gemis van de tracks en auto's die in Forza Motorsport 4 zaten maar in 5 ontbreken is erg zonde. 200 auto's en 14 tracks is een grote stap terug van de 500 auto's en 26 tracks die in deel 4 zaten. Voor mij persoonlijk is een lijst van 200 auto's niet een groot probleem. De lijst is divers en bevat veel leuke en speciale auto's zoals Formula 1 auto's. Maar de 14 tracks heb je al snel allemaal gezien.
De career mode doet wat meer denken aan de eerste delen van Forza Motorsport. De career is onderverdeeld in 8 leagues waaronder 'Sport Compact', 'Exotics' en 'Racing'. Elke league bestaat uit verschillende kampioenschappen en elk kampioenschap wordt ingeleid door één van de drie Top Gear presentatoren. In de inleidingen worden details over de betreffende auto's verteld en is ook hier en daar de typische Top Gear humor te vinden.
De career geeft je de vrijheid om te racen waarin jij wilt. Elk kampioenschap heeft restricties voor de auto's en de game geeft aan of je huidige auto, of auto's uit je garage toegestaan zijn in een kampioenschap. Op het moment dat je auto niet snel genoeg is geeft de game de optie om automatisch of handmatig upgrades toe te voegen.
De career werkt goed. Elke league is anders en de kampioenschappen zijn divers en maken goed gebruik van alle auto's in de game. Hier is wel het gemis van de banen goed merkbaar. Na een aantal kampioenschappen keer je weer terug naar banen en met een lijst van 14 voelt het snel herhalend aan.
De career leunt natuurlijk tegen de AI aan. In Forza Motorsport 5 is de traditionele AI vervangen door een systeem met de naam Drivatars. Eigenlijk rij je nog steeds tegen de AI, maar alle parameters van de AI (zoals agressie, snelheid in bochten, risico etc.) zijn niet meer voorgeprogrammeerd, maar worden gevoed door echte gamers over de wereld.
Elke gamer heeft zijn eigen drivatar die bij elke race leert. Neem je veel risico? Snij je veel af? Alle informatie wordt opgeslagen in de cloud. Als je vervolgens een race doet tegen de AI, rij tegen AI gebaseerd op vrienden en gamers met soortgelijke skills. Op dit moment zijn de drivatars, op het moeilijkste niveau, nog erg agressief. Elke drivatar wordt nog getraind door hun gamers dus het kan zijn dat de drivatars beter gaan rijden in de komende weken.
Rivals Mode is de time trials mode van Forza Motorsport 5. Een feature die ook al in Forza Motorsport 4 zat, maar daar was het een los aspect. In Forza Motorsport 5 zie je de Rivals Mode overal terug. Na een race in de career zie je hoeveelste je staat op de wereldranglijst. En tijdens de race geeft de game aan als je een rivaal verbetert om vervolgens een nieuw slachtoffer te kiezen. Dit stimuleert de gamer om sneller en sneller te gaan.
Forza Motorsport is nooit alléén maar racen geweest. Andere grote aspecten in de game zijn het upgraden en tunen van de auto's waardoor je auto's naar bepaalde specs kan tillen. Een ander aspect dat uniek was in het eerste deel van Forza Motorsport was de livery editor waar je door middel van allerlei vormen hele paints voor je auto's kan creëren. Op die manier zijn jouw auto's echt jouw auto's, in plaats van slechts een auto met een kleur. Andere racegames hebben soms ook een aantal soortgelijke features, maar het is de Forza Motorsport serie die in mijn mening deze features het beste in één game combineert.
Een ander belangrijk ingrediënt in een racegame zijn de physics. Voor Forza Motorsport 5 is Turn 10 Studio's de samenwerking aangegaan met Calspan. Calspan is een bedrijf dat zich onder andere al jaren bezighoudt met allerlei technische zaken in de wereld van auto's. Waar Calspan erg veel ervaring in heeft is het testen van autobanden. Voorheen had Turn 10 een deal met Pirelli. Het probleem was dat Pirelli zich bezighoudt met het maken van een goed presterende band. Ze zijn niet geïnteresseerd in wat er gebeurt als een band over de limiet wordt geduwd.
Door de ervaring van Calspan was Turn 10 in staat om een grote stap in het bandenmodel te maken. Maar naast banden zijn ook de physics in de ophanging van de auto's verbeterd. En het zijn de physics die hand in hand gaan met de nieuwe controller van de Xbox One. De Rumble Triggers geven de gamer goede feedback over wat er met de auto gebeurt. Blokkerende remmen voel je in je linker trigger, slippende banden bij accelereren voel je in je rechter trigger en de algemene rumble zorgt voor verdere feedback.
Forza Motorsport 5 is een stap naar de toekomst. De details in de models zijn een stap omhoog. Laser scanning zorgt voor complexe physics modellen die hoogstwaarschijnlijk te zwaar waren voor de oude Xbox 360. Physics zijn beter en het gebruik van de cloud met betrekking tot de drivatars is een interessante stap, ook al heeft de feature nog wat tweaking nodig.
Maar het lijkt alsof de mensen van Turn 10 veel met 'next-gen' in hun hoofd hebben gezeten en een aantal kleine features zijn vergeten. Verschillende kleine features zoals de optie om een replay van een online race op te slaan en de optie om te zien hoeveel meter je voor en achter andere gamers rijdt zijn weg. Telemetrie is niet meer te zien in replay's waardoor leren van snelle gamers lastig is en het is niet meer mogelijk om alle auto's uit te proberen, wat de 'Free Play' mode bijna overbodig maakt.
Het grootste gemis van de game is het racen in de nacht en door de regen. Het is onder andere iets waar al jaren om wordt gevraagd door de fans. De focus op het verbeteren van dat wat in de game zit lijkt de developer een beetje te blokkeren om te kijken naar dat wat nog niet in de game zit.
Forza Motorsport 5 is goed in wat het doet. De laserscanned tracks zorgen voor betere details, de physics zijn goed en de visuals zijn ook weer een stap omhoog. Maar het zijn de kleine dingen waar Forza Motorsport 5 het een beetje laat liggen. Waarschijnlijk heeft tijdsgebrek geleid tot het schrappen van een aantal basic features en het gemis van nacht en regen is erg jammer. Het is een goede launch game, maar niet aan te raden als je alleen voor deze game een Xbox One in huis haalt.