Dit najaar is gevuld met grote racegames en dat maakt het erg lastig om op te vallen. Hoe zit dat met Project CARS? Ontwikkelaar Slightly Mad Studios doet met Project CARS een poging om Forza Motorsport 5, de enige simulatie racegame op de Xbox One, van zijn troon te stoten. Slightly Mad Studios is bekend van Need for Speed Shift en Shift 2. Deze twee games kregen goede beoordelingen door hun extreem goede beleving en snelheidsgevoel, maar gamers klaagden over onrealistische physics. Slightly Mad Studios probeert dat in november met Project CARS goed te maken.
Ruben Correa Alves | woensdag 24 Sep 2014, 0:07
Nog voordat ik iets over de game vertel, is het leuk om stil te staan bij de opvallende ontwikkelingscyclus van Project CARS. Eind 2011 werd door Slightly Mad Studios een project aangekondigd dat met de grootste samenwerking ooit ontwikkeld zou worden. Deze samenwerking was echter niet met een grote uitgever of een investeerder, maar met gamers. Slightly Mad Studios begon namelijk een uniek crowdfundingachtig programma waarbij iedereen een bedrag kon doneren in ruil voor een vroege PC-versie van het spel. Afhankelijk van het bedrag dat je doneerde kreeg je frequenter toegang tot specifieke "builds" van de game. Uniek!
De drie jaren die volgden konden gamers spelen, feedback leveren en samen met de ontwikkelaar praten over features, circuits, auto's en alle andere aspecten van de game. De ontwikkelaar is compleet transparant geweest in hun plannen en zelfs grote beslissingen zijn samen met de donateurs genomen.
In januari 2012 stapte ik in en kon ook ik dagelijkse PC-builds spelen. Ik heb het hele process van ontwikkeling meegemaakt en heb er nu meer dan honderdvijftig uur speeltijd opzitten. Ik heb een game die qua physics akelig veel op Shift 2 leek zien opgroeien tot waardige racing simulator. De game is nog niet klaar en uiteraard kan de Xbox One versie mogelijk anders aanvoelen dan de PC-versie, maar toch heeft de game al een duidelijke indruk bij me achter gelaten. De belangrijkste vragen zijn nu: wat maakt Project CARS anders dan andere games? Waarom zou deze game een gevaar moeten worden voor andere sims en met name voor console sims? Ik laat je in deze preview de features, mijn belevingen en gedachtes zien.
De gamer moet het gevoel krijgen dat hij deelneemt aan een echt raceweekend, in plaats van een statische race waar alles hetzelfde blijft. Op de pc zijn er veel racesims die ver ingaan op simulatie, veel meer dan het handjevol console racesims. De ontwikkelaar van Project Cars probeert daar verandering in te brengen.
Een groot dynamisch onderdeel van de game is het klimaatsysteem. De gamer kan kiezen voor een statisch weersvooruitzicht maar kan de game ook zo instellen dat het weer steeds verandert. Op die manier kan je de baan op rijden op harde banden, maar begint het na tien minuten hard te regenen. Je moet op dat moment een keuze maken. Ga je over tot de regenband of toch op de intermediate voor het geval de baan weer opdroogt? Met een pit-to-car radio systeem wordt de gamer constant op de hoogte gehouden van het weer en problemen op de baan, zoals een crash of schade van jouw auto.
'Ga je over tot de regenband of toch de intermediate? Wat als de baan snel weer opdroogt?'
Een andere toevoeging die voor gamers op de console erg leuk is, is het raceweekend. In zowel de offline als online kanten van de game kan je een raceweekend instellen zoals jij wilt. Je kan het weer instellen, de starttijd bepalen en de snelheid van de tijd instellen om zo in 24 minuten 24 uur voorbij te laten gaan. Je kan oefensessies en de lengte daarvan instellen en de gridvolgorde laten bepalen door een echte kwalificatie. Dit soort opties worden door veel racers hier op Xboxworld erg op prijs gesteld. Competitieracen wordt een stuk leuker en serieuzer op deze manier. Voor de gamers die minder tijd hebben kan er ook gekozen worden voor een willekeurige startplek om zo direct een race te starten.
Project CARS krijgt één van de meest indrukwekkende circuit lijsten ooit. De game bevat tweeënvijftig verschillende circuits en dat aantal bevat nog niet eens de verschillende layouts die beschikbaar zijn per locatie. Ter vergelijking, Forza Motorsport 5 bevat zeventien locaties en Gran Turismo 6, de grote simulator op de Playstation, bevat er drieëndertig. De circuits in Project CARS lopen uit van de legendarische Nürburgring en Monza circuits tot kleinere circuits zoals Zolder en Cadwell Park.
Het wagenpark van Project CARS is in vergelijking tot de concurentie een stuk kleiner. Op dit moment zijn er maar zeventig auto's te besturen en ondertussen worden er constant nieuwe bij gemaakt. Het grote verschil van het wagenpark van Project CARS en dat van de concurentie is dat de auto's in Project CARS allemaal legendarische raceauto's zijn. Van de 2014 Renault Clio CUP auto tot GT3 spec auto's zoals de Mercedes SLS AMG GT3 tot verschillende open wheel raceauto's.
'Project CARS is een racegame met alleen maar raceauto's.'
Project CARS probeert met de physics de kant op te gaan van de hardcore racesimulator. Aan het begin van de ontwikkeling van de game was ik daar erg sceptisch over. De game voelde net als Shift 2 erg zweverig aan. Alsof de auto niet op vier wielen rijdt maar zweeft als een hovercraft. Daarom heeft Slightly Mad Studios de code van het spel volledig herschreven: een upgrade in het onderstelsysteem en meerdere rivisies van het bandenmodel hebben de game vervolgens geholpen om op een goed niveau te komen. Is de game qua physics een echte hardcore simulator? Nee. Een echte hardcore simulator moet je zoeken in pc-only simulatoren zoals rFactor 2, iRacing of Assetto Corsa. Maar Project CARS is zeker wel een simulator. De fantastische physics doen goed en zorgen voor een geloofwaardige beleving, waarbij je er met een racestuurtje realistische force feedback bij krijgt.
Dus wat gaat Project CARS worden? De game lijkt een fantastisch compleet pakket te worden door de rijke featureset. De physics zijn goed gesimuleerd in vergelijking tot andere simulatoren op de console, maar zijn nog niet de beste op de markt. Met een grote lijst vol met legendarische circuits en brute racewagens heeft Project CARS genoeg content om trots op te zijn. De simulatie van weerseffecten, een dag- en nachtcyclus en een compleet raceweekend zijn dingen die je in weinig simulatoren zo compleet ziet. Project CARS heeft potentie om een waardige concurent te worden van Forza Motorsport en ook op de pc zal deze game zijn mannetje staan.
Project CARS komt voor de Xbox One op 21 november uit.
Mooie preview, ruben! Ik wist niet dat de game zo was opgezet. Als t wordt wat t beloofd spelen we straks alleen nog maar PC (Project Cars) competities bij XBW Racing ;)
Alleen al de grote hoeveelheid banen verplicht me ook deze dit jaar te halen.
Ik ben benieuwd of deze game eindelijk het gevoel van een echte autorace over kan brengen Teveel games concentreren zich alleen maar op de auto's, maar juist de sfeer op en rondom de banen (inclusief weersomstandigheden, pitstops en crew) maken een race game echt af vind ik.
Kan niet wachten om de racewagens van Project CARS te proberen.
Nieuwe competitie? :)