Casper Egas | maandag 19 Jul 2021, 15:00
Raz is weer terug in een nieuw avontuur! Wij speelden Psychonauts 2 al, en onze bevindingen kun je in deze preview lezen.
Een van de grote nieuwe titels van Microsoft is … een vervolg op een ietwat obscuur platformspel uit 2005. Misschien dat je wel eens van Psychonauts gehoord hebt, of misschien heb je het zelfs wel gespeeld op de (orginele) Xbox, PlayStation 2 of PC: een echt grote hit was het spel in elk geval niet. Toch is de creatieve ontwikkelaar Double Fine, met als director Tim Shafer, wel erg bekend geworden. Nu deze studio in handen is van Microsoft komt het vervolg, mede dankzij geld dat uit crowdfunding verkregen is, eind augustus uit voor de Xbox One, PC en voor de Xbox Series consoles. Voor deze laatste systemen is het ook geoptimaliseerd. Omdat de PS4-versie al in productie was toen de studio werd aangekocht, is besloten ook deze versie nog uit te brengen.
In Psychonauts 2 speel je wederom het personage Raz(putin), die een stagiair is bij de organisatie Psychonauts. Raz is nogal avontuurlijk aangelegd en wil meteen allerlei gevaarlijke missies uitvoeren, maar de organisatie blijkt onder zijn nieuwe directeur wat conservatiever en voorzichtiger geworden. Hij moet dan ook naar de les en mag stage lopen op het postsorteercentrum.
Het leuke is dat alles in het spel een psychologisch thema heeft, dat op een smaakvolle en niet al te zware manier wordt gebracht. De humor is misschien een tikje kinderlijk, maar regelmatig ook oprecht grappig. Het thema is ook een heel mooie opstap voor bijna oneindige creativiteit. Levels in Psychonauts spelen zich zelfs regelmatig af in de fantasie en gedachten van personages. Tegenstanders zijn daar dan bijvoorbeeld ‘negative thoughts’, ‘enablers’ en ‘regrets’. Elk level heeft een eigen thema en oogt compleet anders. Ik heb voor de previewsessie ongeveer vijf uur kunnen spelen en heb daarin zes levels kunnen voltooien. Vier daarvan zijn het begin van het spel, maar twee zijn uit latere stukken van Psychonauts 2 en deze waren het meest bijzonder. Deze hadden een erg leuk kook- en boekenthema en waren allebei zeer boeiend.
Het spel komt prachtig tot leven door de mooie graphics, die technisch indrukwekkend zijn, maar vooral creatief uitblinken. Ook de regie, stemacteurs en zeer sfeervolle muziek zijn van de bovenste plank. Misschien is het allemaal niet zo indrukwekkend als bijvoorbeeld Ratchet & Clank: Rift Apart op de PlayStation 5, maar het is in elk geval een heel net alternatief voor mensen die op de Xbox spelen.
Creativiteit ten top dus. Maar je zou ook kunnen zeggen dat Psychonauts 2 diep van binnen eigenlijk een zeer traditioneel platformspel is. Spring van platform naar platform, versla tegenstanders en zoek talloze verzamelbare objecten. Zo zijn er bijvoorbeeld bagagelabels die je bij de juiste verdrietige bagage moet zoeken en zijn er werkelijk overal ‘figments of the imagination’ die je kunt verzamelen. Je doet dit alles niet voor niets, omdat je spullen kunt kopen en nog belangrijker, je jouw psychische krachten kunt verbeteren.
Gedurende het spel krijg je steeds meer krachten, zoals telekinese, tijdremming, zweven, het koppelen van gedachten en het in de gedachten kruipen van anderen. Elke kracht kun je naar wens achter in van de triggers of bumpers zetten om deze tijdens de levels te kunnen gebruiken. De besturing is soms wat weinig precies en onoverzichtelijk. Na verloop van tijd went het wel, maar dit is in deze vroege versie in elk geval niet de kracht van deze game. Vooral de gevechten voelen niet echt spectaculair en zijn nauwelijks onderhoudend te noemen. Gelukkig spelen deze niet de hoofdrol in het spel en zijn de afwisselende, creatieve levels de ster. Een hele leuke invulling van de psychische krachten is bijvoorbeeld dat je in de hoofden van spelfiguren kan kruipen en dan concepten in hun gedachten aan elkaar kunt koppelen. Heeft iemand het idee dat risico gelijk staat aan de dood? Dan koppel je toch gewoon de gedachten risico aan avontuur of rijkdom? De hele persoonlijkheid van het ‘slachtoffer’ zal veranderen.
Ik ben zelf niet zo’n fan van traditionele platformspellen, maar Psychonauts 2 wist mij beetje bij beetje steeds meer enthousiast te maken. Dit is een zeer gelikt product dat prachtig past tussen de spellen van Microsoft, omdat deze vaak wat minder games bevat die geschikt zijn voor alle leeftijden. Deze game moet het hebben van een prachtige presentatie met leuke personages, zeer bijzondere levels en afwisselende gameplay. Het vechten kan misschien nog wat beter, maar ik denk dat fans van het genre, of van het origineel, hun geluk niet op zullen kunnen met het spel. Nog een maandje geduld en iedereen kan los, zeker als je Game Pass hebt!