Dorian de la Fosse | maandag 29 Feb 2016, 20:00
Halo 5 floreert niet alleen dankzij de ijzersterke gameplay, maar ook door de uitgebreide Forge modus.
Sinds de release van Halo 3 kent de Halo franchise een map editing modus genaamd Forge. Door de jaren heen is deze modus steeds groter en uitgebreider geworden. Met de release van Halo 5 is Forge helemaal op de schop genomen. 343 Industries heeft dusdanig veel aanpassingen gemaakt aan het Forge systeem, dat de modus pas na de release van Halo 5 werd toegevoegd. Dat was voor de fans best even heftig! Voor we het gaan hebben over Forge in Halo 5, kijken we eerst terug op hoe het ooit begon.
Ten tijde van Halo Combat Evolved had je custom games. Dit stelde je in staat om je eigen multiplayer potjes te maken. In Halo 2 kreeg je de mogelijkheid om de speltypes al lichtelijk aan te passen, maar dit veranderde niks aan de maps zelf. Natuurlijk kon je instellen dat er alleen bepaalde wapens of voertuigen op de maps beschikbaar waren, maar de maps zelf bleven onaangetast. Maar vanaf Halo 3 gingen de dames en herenbij Bungie (en later 343 Industries) een stap verder. Ze voegden de mogelijkheid toe om maps aan te passen. De Forge modus was geboren.
In het begin was er niet veel mogelijk: wat kleine aanpassingen hier en daar, wat wapens en voertuigen plaatsen en andere dingen zoals filters toevoegen. Maar toen werd de eerste “Forge map”, genaamd Foundry, uitgebracht. Sinds de release van Foundry gingen mensen pas echt Forgen: compleet nieuwe map lay-outs kwamen er en zo ook nieuwe game types. Steeds meer mensen gingen er mee aan de slag en zo kwamen er steeds betere, mooiere en indrukwekkende maps.
In Halo 3 stond deze modus nog in de kinderschoenen. Je moest een hele trukendoos gebruiken om één kistje in de lucht te laten zweven, laat staan gehele speelvelden. Ook moest je alle items selecteren en plaatsen. Dit zorgde er dus voor dat je soms dagen of zelfs weken bezig was met het maken van één map. Gelukkig kwam daar al snel verandering in.
Dat Forge een succes was, was wel duidelijk: iedereen maakte zijn of haar eigen maps en de daar bijbehorende gametypes. Andere spelers gebruikten Forge alleen om hun bouwkunsten te laten zien aan de wereld. Met de release van Halo Reach werd het Forgen je nog makkelijker gemaakt. Zo kon je eindelijk items laten zweven of in de grond plaatsen waardoor je de maps veel sneller in elkaar kon zetten. Ook kreeg Halo Reach de grootste Forge map ooit: Forge World. In Halo 4 (de eerste game van 343 Industries) werd de mogelijkheid toegevoegd om voorwerpen te dupliceren, zodat je niet eerst door het menu moest zoeken voor hetzelfde voorwerp. Ook kon je gebruik maken van de precisie modus, rotation snap en nog veel meer.
Toen de Master Chief Collection werd uitgebracht, kregen we een voorproefje van de next-gen Forge mode. Deze zat verwerkt in Halo 2 Anniversary. Zo had je een ander budget systeem waarin items geen “geld” meer kosten. Je was nu afhankelijk van een item budget op een map, wat er voor zorgde dat de maps nog uitgebreider konden worden. Ook werden er meer lege maps toegevoegd, waar je gebruik kon maken van scripting. Zo kon je bijvoorbeeld complete map delen laten verschijnen door het overhalen van een knop. Dit was maar een voorbode van wat er allemaal mogelijk zou worden in Halo 5. Forge is eindelijk toegevoegd aan Halo 5 en ik moet zeggen dat 343 Industries hier veel tijd en moeite in heeft gestoken.
Allereerst hebben is de gehele User Interface (UI) op de schop gegaan. Zo kun je nu als hulpmiddel gebruik maken van een legenda aan de zijkant van je scherm. Hierop kun je niet alleen zien welke knoppen je moet gebruiken, maar ook wat je met een item kan. Daarnaast gaat Forgen nu stukken sneller. Het is mogelijk om complete groepen te maken, waarin je maximaal 64 items kunt plaatsen en in één keer kunt kopiëren, verplaatsen, draaien of verwijderen. Ook kun je de meeste items van meerdere kleuren voorzien en ook kan je het type kleur bepalen (bijvoorbeeld metallic). Verder kun je items nu nog makkelijker scripten, de windrichting aanpassen, de map voorzien van een filter (nu ook met aardbevingseffect), de helderheid van lampen aanpassen en effecten toevoegen, gebruik maken van mist en wolken, items samenvoegen tot één item en gebruik maken van verschillende geluids- en visuele effecten. Kortom: je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk.
Wat jammer is aan de nieuwe Forge is het beperkte aantal gametypes. Bij de Forge-release in december waren er welgeteld drie hoofd gametypes waar je varianten op kon maken. Zo goed als dat de map editor is, zo slecht is het gesteld met de variatie in speltypes. Je kunt variaties maken op Slayer, Capture the Flag en Stronghold. Nu, twee maanden na de release van Forge, heeft 343 Industries aangekondigd dat er nieuwe gametypes naar Halo 5 komen, waaronder Griffball en Assault. Wat mij betreft is dit een gemiste kans. De makers hebben zoveel tijd geïnvesteerd in het verbeteren van de map editor, dat de gametypes links zijn blijven liggen. Langzaam maar zeker wordt dit aangevuld met gratis updates en ik kijk er dan ook naar uit om te zien wat mensen gaan doen met de nieuwe gametypes.
Dat Forge niet meer weg te denken is uit de Halo games, is nu wel duidelijk en dat weet 343 Industries maar al te goed. Wat ze in toekomst gaan doen met Halo is voor ons nog een mysterie, maar als ze deze trend weten door te zetten dan zie ik de toekomst van Forge rooskleurig in. Vanaf februari wordt er periodiek nieuwe content toegevoegd, zoals de onlangs verschenen Kill Ball.
Verder heeft Tom French, Forge Lead designer bij 343 Industries, al geteased dat er in de toekomst REQ Items naar Forge zullen komen. Ook krijgen we meer en grotere maps, kant en klare basissen en nog veel meer.
Tot op heden hebben vele gamers er op los geforged en zijn er al tientallen Forge creaties te vinden op internet (helaas moet je nu iemand eerst als vriend toevoegen voordat je zijn of haar map kunt downloaden, dit gaat nog veranderen). Zo is men bij 343 Industries niet alleen bezig alle oude Halo maps opnieuw te maken, maar ook maps uit of geïnspireerd op andere games. Er komt een nieuwe matchmaking playlist met alleen maar Forge mappen gemaakt door de community, er komen nieuwe gametypes en zelfs nieuwe wapens. Als ze bij 343 Industries op deze voet doorgaan dan komt het helemaal goed met de Forge modus van Halo 5, inclusief de gametypes.
Vet column, leuk om te lezen. Heb nooit echt iets met Forge gedaan, maar als ik dit zo lees is het zeker iets om eens te checken! :D